Jump to content

Båten på sjøen i vinter.....påvirker det vekten på båten?


Zitt

Recommended Posts

Hvorfor skulle båten trekke mer vann per tidsenhet om vinteren enn om sommeren? Den ligger jo på vannet i 6-7 mnd i sommerhalvåret. Det er mange som har båten sin på vannet året rundt, med unntak av en ukes "oppetid" om våren for å sjekke undervannsskroget, bytte anoder og stoffe. De båtene blir ikke mange hundre kilo tyngre for hver vinter på vannet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg, Popeye70, men her er info jeg fikk av en kamerat;

Båten behöver att torka ut också.. det är mycket vatten som suger in i skrovet och båten blir mycket tyngre när den ligger i hela året.. Jag har nu tagit upp båten på land.. den kommer tyvär inte att ligga inomhus i år eftersom det var fult hallarna i hamnen. Men det går bra än då med presenning över däcket.

Link to post
Share on other sites

Myten om at glassfiberbåter trekker hundrevis av liter med vann er betydelig overdrevet.

Tenk deg vekten av den delen av skroget som er under vann. kun glassfiberen, ikke resten av båten som innredning, motor og utstyr.

På en typisk 30 foter prater vi godt under et tonn. At det tonnet skal kunne trekke hundrevis av kilo med vann er ganske så umulig....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

De fleste har vel behandlet undervannsskroget sitt med en primer under bunnstoffet, og mange primere for denne bruken gir et vanntett lag så ikke skroget skal kunne trekke vann. Sjekker du Hempel, International og SeaJet for å nevne noen, så har alle disse epoxyprimere som gir et hardt, vanntett skikt utenpå selve skroget.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Epoksy er mye mer vanntett enn gelcoat og polyester, men likevel vil også epoksyprimede båter trekke noe vann. Det går bare mye senere enn hvis ikke båten hadde blitt primet. Slik priming gjøres ofte med tanke på å unngå "glassfiberpest". Og ja, man utsetter problemet noen år, men dessverre, epoksypriming utelukker ikke nødvendigvis at pesten oppstår, det tar bare lengre tid.

 

Til trådstarters spørsmål; det største hinderet for farten til våren blir nok heller groe enn at glassfiberen har trukket for mye vann :wink: Liker du å svømme (også under vann) fjerner du enkelt groen med f.eks. en støvelkost slik at båten blir glatt og fin under. Har gjort det selv ved flere anledninger. Så lenge du ikke børster gjennom det gamle bunnstoffet vil et selvpolerende bunnstoff ha effekt så lenge det er der. Børsting av vannlinje, der det gror mest ved akterspeilet og ikke minst propell og ev. drev gjør at det ofte kan holde fram til båten hives på land og stoffes på nytt.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg, Popeye70, men her er info jeg fikk av en kamerat;

Båten behöver att torka ut också.. det är mycket vatten som suger in i skrovet och båten blir mycket tyngre när den ligger i hela året.. Jag har nu tagit upp båten på land.. den kommer tyvär inte att ligga inomhus i år eftersom det var fult hallarna i hamnen. Men det går bra än då med presenning över däcket.

 

Nå er jeg ingen ekspert på noe som helst, men; er det riktig at mengden vann som et skrog kan trekke til seg er begrenset av det totale volumet på den massen som utgjør skroget? Og hvor mye vann kan det trekke til seg etter din kunnskap og erfaring? 10% 20% Og hva blir det i liter på f.eks en båt som din egen?

 

Hva jeg tror? MYTE!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noen som kan ta en grov arealberegning på et skorg opp til vannlinja? Så gange det med gj. sn tykkelse på glassfiberen, da har vi ett volum. Dernest må vi ha ett tall på hvor mye vann en tror en volumenhet glassfiber kan ta til seg under normale forhold, for vi snakker jo ikke om delaminerte vasstrukne båter.

 

Men egentlig er det jo mye arbeid for å motbevise det åpenbare. Det ligger titusener båter på sjøen hele vinteren i Norge, og resten av verden. Det ville vært allment kjent om det var et problem.

Link to post
Share on other sites

Jepp, kun en overdrevet myte...

De båtene jeg har sett på land for nedsliping og sparklejobb tror jeg at kan telles på maks to fingre, i havna hvor jeg ligger. Og jeg tror også, som det ble nevnt over, at dette hadde vært et mye større problem for båter som står på land i kulda uten å ha fått tørke opp.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en myte, glassfiberen suger vann, uansett hvor mye epoxy du har smurt på. Men når glassfiberen er mettet med vannmolekyler vil den ikke suge mer. Dvs. at tar du båten opp vil den være litt lettere på våren den det den var på høsten fordi glassfiberen har tørket ut. Lar du den ligge i vannen holder den seg vel omtrent lik det den var på høsten fordi det ikke er "plass til" mer vann. Hvor mye vann vi snakker om vet jeg ikke, men uansett er det realtivt lite, så du merker neppe noen særlig forskjell.

Link to post
Share on other sites

Det gikk en tilsvarende tråd her for noen år siden hvor det ble fortalt at en som drev med plastbåter hadde skåret ut to identiske biter med glassfiber. Den ene gjorde han ingenting med, mens den andre biten ble påført epoxyprimer etter leverandørens forskrifter. Så senket han begge under vann og lot de ligge et halvt års tid. Etterpå veide han bitene og fant at den ubehandlede biten veide tildels betydelig mer enn den epoxybehandlede.

Så kan jo de som ikke gidder å epoxybehandle båten sin trøste seg med at det der er sikkert bare noe forb. tull :rolleyes:

Husk ihvertfall at: "Hvis du ikkje beisa sjarken så synk han"

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ingen ekspert på noe som helst, men; er det riktig at mengden vann som et skrog kan trekke til seg er begrenset av det totale volumet på den massen som utgjør skroget? Og hvor mye vann kan det trekke til seg etter din kunnskap og erfaring? 10% 20% Og hva blir det i liter på f.eks en båt som din egen?

 

Hva jeg tror? MYTE!

 

Det maksimale opptak av vann i glassfiber er 1-1,5 % og maks-nivået nås etter 10-15 år. Det er nissetøys at det er noen "målbar" forskjell i båtens vekt om den ligger i sjøen eller ikke over en vinter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Min båt har nå ligget ute i ca. 23 år uten epoxymaling og trolig uten ordentlig primer, da bunnstoffet har dårlig feste på store deler av båten.

Kan ikke se noen endring i vannlinjen enda, så det kan ikke vere mange kg vann som er i skroget.

Glassfiber som er mettet med polyester kan trolig ikke trekke vann, men hvis den ikke er det så er det mye større mulighet for at den kan trekke til seg store mengder vann. Da er del vel byggefeil, slurv, feil produkt..........?

Link to post
Share on other sites

Er virkelig dette med epoxy så viktig? Mange båter har jo litt vann i kjølen innvendig, og det vannet dekket fort noen kvadratcentimeter med innvendig skrog. Da hjelper del vel ikke om den er aldri så tett fra utsiden?

 

Men jeg har nå min på land, jeg. Og det har jeg tenkt til å fortsette med.

Link to post
Share on other sites

Vann innvendig i båten har ikkje trykk på samme vis som vannet utenpå skroget. Kjapp arealberegning av min tidligere båt på 27 fot, gir 23 kvadrat, og med tykkelse på 6-8mm(=7) så får vi volum på 1,61kubikk. Av dette kan da 1,5% vektøkning pga vann gi 24 kg.

Dvs mindre vekt en gammelt bunnstoff normalt har når båten er 10 år.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...