Jump to content

Tips/råd/forklaring på varm pakkboks

Elmer

Recommended Posts

Hei, folkens.

Jeg har i sommer lagt merke til at pakkboksen blir veldig varm under kjøring. Først trodde jeg det ikke skulle være sånn, men nå er jeg neimen ikke sikker. Pakkboksen har en slangestuss som går opp til en fettkopp. Pakkboksen har simringer og ikke talgpakninger.

Tidligere i sommer ble pakkboksen kald hvis jeg koplet av slangen fra fettkoppen og lot det piple frem noe vann. Dette tydet jo på at bakre simring ikke var helt tett.

Båten har vært hos et båtverksted, og følgende har blitt gjort:

• Hele motoren sto en god del for lavt, og har blitt hevet på alle fire labbene.
  • Motoren er linet mot akslingen to ganger.
  • Slange mellom hylserør og pakkboks har blitt skiftet så den nå er helt rett.
  • Hylserøret er spylt rent for gammelt harsknet fett (pakkboksen ble renset og fikk nytt fett tidligere i sommer).
  • Begge simringene i pakkboksen er skiftet.
  • Båtverkstedet sier de har testkjørt båten i 45 min på full fart,og har målt temperaturen underveis. Den gikk først opp til ca 45 grader for så å gå ned til rett i underkant av 40 grader celsius.

Da jeg hentet den og kjørte den hjem for en drøy uke siden, syntes jeg fortsatt pakkboksen ble veldig varm- Jeg kunne ikke holde hånda på den. Da jeg spurte om dette, sa de at ved 45 grader oppleves det så varmt at man ikke kan holde hånda på noe som har den temperaturen.

I dag tok jeg og en kamerat en testtur og brukte et varmesøkende kamera. Først målte vi på kroppen, og fikk 32 grader. Altså måtte vi legge på ca 5 gader på målinger av pakkboksen underveis. Det ble gjort kontinuerlige målinger, og først steg temperaturen gradvis opp til 51 grader på kameraet (altså ca 56 grader i virkeligheten) Til slutt da vi hadde kjørt i ca 30 min, målte vi 57 grader (altså ca 62 grader) på pakkboksen.

Mine spørsmål:

• Skal en pakkboks med simringer bli skikkelig varm?
  • Hvoran kan to temperaturmålinger være så forskjellige?
  • Kan det hende at pakkboksen skal bli så varm siden begge simringene er skiftet, og at de da er ekstra stramme og gir økt friksjon. I tillegg til at de ikke slipper inn noe vann som kjøler?
  • Har noen tips til verksteder jeg kan kontakte for å få flere kvalifiserte uttalelser?

Jeg begynner å bli frustrert av denne pakkboksen, og er svært glad for gode synspunkter og innspill!

Dette er en vanlig feil! når du tar båten på land og setter den på sjøen igjen, hva skjer da? Jo, da har du luft helt frem til pakkboksen og den blir veldig varm og simmeringene får kortere levetid.

Etter sjøsetting skal du løse slangen fra pakkboksen ogslippe ut luften og da får du kjøling på denne.

Ca 60 grader er temperaturen der en normalt følsom hånd begynner å brenne seg.

Hei, Cosmo.

Når du sier slangen, mener du da mellom fettkopp og pakkboks? Og for å slippe ut luften, holder det å åpne eller skal jeg kjøre litt med slangen av før jeg setter den på igjen?

Hei, Bitteliten.

Er ca 60 grader greit, eller er det for varmt for pakkboksen?

Jeg løsner klemmene som sitter på slangen bak fett koppen. Prøver å løsne pakkboksen fra slangen ved å dreie den til sidene. Så har brukt et skrujern til å løfte litt på slangen, da kommer luften og til slutt vannet. Da er alt i orden og det er bare å skru til klemmene og kjøre i vei. Det er viktig at man aldri tar i når man etterskrur fetkoppen, pakkboksen drar til seg det fettet den trenger. Dette blir som en hydraulisk presse dersom man tar i og da sprenger man faktisk simmerringene.

Jeg løsner klemmene som sitter på slangen bak fett koppen. Prøver å løsne pakkboksen fra slangen ved å dreie den til sidene. Så har brukt et skrujern til å løfte litt på slangen, da kommer luften og til slutt vannet. Da er alt i orden og det er bare å skru til klemmene og kjøre i vei. Det er viktig at man aldri tar i når man etterskrur fetkoppen, pakkboksen drar til seg det fettet den trenger. Dette blir som en hydraulisk presse dersom man tar i og da sprenger man faktisk simmerringene.

Hvis jeg forstår dette riktig skal jeg altså prøve å løsne litt på slangen som sitter i bakkant av pakkboksen? Får når du snakker om at det kommer vann, går jeg ut i fra at det er i hylserøret du snakker om? For mellom simringene i pakkboksen skal det jo ikke være vann.

Hei, cosmo

Tror nok ikke simmringene allerede er skadet, de har kun blitt kjørt to kortere turer.

Da håper jeg selvfølgelig at dette vil gi resultater. Jeg vet at hylsa blir kjølet ned av vann, og hylsa har ikke blitt varm noen gang, heller ikke nå etter at akslingen var ute og nye simmringer ble satt på. Det er pakkboksen som har blitt veldig varm, og akslingen har hatt litt temperatur, men bare lunken egentlig.

Da satser jeg på at det ikke har vært vann i hylsa og ved å gjøre som du, cosmo, og flere forklarer vil jeg få inn dette som videre vil avkjøle akslingen helt og gi kraftig temperaturredukjson på pakkboksen. Tenker jeg riktig da? :smiley:

Er det denne typen du har. langt nede på siden.

http://www.progressing.no/pdf/MK12/omm.pdf

FLEKSIBLE PAKKBOKSER - FETTSMURTE

FLEKSIBLE FETTSMURTE PAKKBOKSER FOR AKSLER FRA 25 TIL 50MM

Fleksible fettsmurte pakkboks laget ved å kombinere det beste i de andre pakkboksene. Kombinasjonen av fett og vann gir en tett, stabil og tilnærmet vedlikeholdsfri pakkboks. Pakkboksen består hovedsaklig av tre deler, fettsmurt

pakkboks, fleksibel belg og vannsmurt lager. den fettsmurte pakkboksen

sørger for at vanne holdes ute, den fleksible belgen reduserer slitasje og det

vann-smurte lageret sørger for stabilitet. Den fettsmurte pakk-boksen kan

også leveres separat for montering på de fleste typer hylserør. Pakkboksene

leveres for aksler fra Ø5mm til Ø 50mm

Type Aksel dia E (mm) L (

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vet ikke om det har noen forskjell på fettsmurte pakkbokser med simmerringer og oljesmurte pakkbokser med simmerringer, men de oljesmurte er jo i alle fall kjent for å bli veldig varme blandt de som har slike. Er jo en del tidligere tråder på forumet ang. varme pakkbokser. Var vel også en som hadde telefonkontakt med Sleipner i forb. med ny montering av oljesmurt pakkboks, som vedkommende syntes ble veldig varm. Fikk vel bare til svar at dette var helt normalt. Ingen fare før du "brenner huden av fingrene".

Redigert av LM 605 (see edit history)

Hei, igjen!

Vel, vel, har nå forsøkt å utføre tipset om å løsne på slangeklemmene på begge sider av slangestussen mellom pakkboksen og hylsa. Løsnet først de mot pakkboksen, vrei på pakkboksen frem og tilbake, stakk et skrujern under slangen, løftet litt men det kom ikke noe vann. Løsnet også klemmene mot hylsa, men det kom heller ikke ut noe vann her heller. Så kjørte jeg en liten runde med åpne slangklemmer, men det kom ikke noe vann ut. Jeg har et jungelord som ikke er helt pent, og velger et annet som betyr det samme: "Det er håp i hengende snøre." :smiley: Kanskje vil pakkboksen få riktig temperatur hvis jeg får frem vannet! Har noen flere tips til hva jeg kan gjøre?

Ja. Har d, løs også akselflensen, dra ut akslen, fjern alt fett fra aksel og hylse sett sammen, ta kontakt.

Mitt titeiigere innlegg kom ikke med, mulig jeg skrev for mye ??????

Hei!

Det du beskriver her er allerede gjort på et verksted. Det er i grunnen gjort så mye (se mitt startinnlegg) at jeg ikke helt kan skjønne hva som kan være galt utenom dette at det muligens ikke er vann i hylserøret.

Hei, Cosmo.

Jeg kan godt forsøke å vri pakkboksen litt frem og ut av (ikke helt ut, da!) slangestussen. Hvordan vil dette arte seg? Vil det da komme vann når jeg har trekt den nok ut?

Hei, folkens! :smiley:

Da kan jeg komme med den første gladmeldingen siden midten av juli da dette med pakkboksen ble oppdaget! :smiley: I dag prøvde jeg igjen å se om det var luft i hylserøret ved å prøve tipset som ble gitt om å trekke pakkboksen mot gearet. Da jeg gjorde det, og fikk stukket inn et skrujern, sa det plutselig "pfff..." og så kom det vann! :thumbsup: Kjørte så en bra prøverunde med en del kjøring på full fart og mye på rask marsfart. Avsluttet med å måle temperaturen med varmesøkende kamera (forrige måling ga 57 grader på det varmeste) og fikk nå 40 grader. Jeg vil takke alle som har kommet med gode innspill, erfaringer og gode forslag og ut i fra det jeg nå har tilegnet meg av kunnskap om hylse, aksling og pakkboks velger jeg å friskmelde min båt! :cheers:

• 2 år senere...

Ser der er mange meninger, og mye uvitenhet ang. lufting av pakkboksen etter båten har vært på land. Har jo vært skrevet, og diskutert dette emnet i mange forskjellige tråder. Var selv slurvete med dette for mange år tilbake p.g.a. uvitenhet, men på siste båten har jeg altid luftet, etter at båten har vært på land, og fått "normal" temp. på pakkboks. Leser jo også at mange sliter med veldig varme pakkbokser, da kan jo f.eks ikke utført lufting, være en av årsakene. Er der andre som har meninger/erfaringer ang. dette temaet her på forumet?

Hallo Elmer, jeg tror du kan slappe av. Temperaturen på pakkboksen din, slik du beskriver den, er slik jeg har det i min båt. Båten min er 26 år, prop. anlegg og pakkboks fra West Mekan med simringer. Skiftet ringer en gang for ca16 år siden. Har aldri luftet, og pakkboksen er skikkelig varm. Men potte tett. Hvis vi ser på temperaturen i motoren, så blir jo temp. ofte godt over 80 g både på olje og vann uten å skade simringene. Men vær forsiktig når du presser fett. Ikke for hardt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...