Jump to content

1979 BMC 1.5, temp. til 120°C og oljetrykk til null. Må overhales?


Alang

Recommended Posts

Var på fisketur utenfor Hankø i går og kjørte utover i full fart med båten, det luktet svidd og så observerte jeg plutselig at temperaturen var på fullt ca. 120 grader celsius er fullt på denne måleren og oljetrykket var på null, stoppet motoren og åpnet motorrommet og da velter røyken ut.

 

Sjekket olje og det var tomt, fyllte opp litt da jeg ikke hadde mere enn 1 liter, startet opp og puslet inn til land på aller laveste fart.

Vet ikke hvor lenge dette hadde vart da jeg var ute i mange timer og kjørte rundt på lav fart.

 

Spørsmålet er om motoren nå trenger en overhaling? Hører ikke ulyder men kan motoren ha tatt stor skade av dette? Sjekket olj for 14 dager siden og da var det fullt, lurer på om det kan ha vært en lekasje.

Er litt nervøs nå da jeg er på sjøen 2 ganger i uka for å trekke teiner og det kan være grov sjø der ute fra tid til annen så en motorstopp hadde nok ikke vært bra.

 

Var vann over blokka her om dagen grunnet lekasje i presening og lurer på om dette kan ha noe med det å gjøre.

Ønsker alt av tips ang. dette, er ikke motorkyndig selv.

 

Lurer også på i samme slengen hva jeg må gjøre med båten, motoren om jeg lar den ligge i boblehavn i vinter, alle tips kommer godt med.

På forhånd takk.

Link to post

Hei.

Så vidt jeg kan forstå så er det en BMC 1,5 fra 1979.

Sitter nemlig på 2 brosjyrer fra kjøpet av båten i sommer, den ene er for BMC 1.5 og den andre står det AMC diesel 1.5 Litre Engine Repair Operation Manual på.

Kikket på maskinen i går og fant stort sett ingen ting på den unntatt BL 180 stemplet inn på et lokk.

Link to post

Da blander jeg sammen med en annen båt, kjenner kun til VP MD11/17 fra samme tid - problemet med dem er at de har oftest vært saltvannskjølte og

er fulle av rust og møkk. Det er imidlertid en annen på forumet som bor i nærheten av deg og som akkurat har kjøpt en Fram med samme motor:

Det kan jo være dere i fellesskap kan finne ut av noe, ellers kan dere drikke gravøl sammen over BMC... :wink:

 

https://baatplassen.no/i/topic/95865-endelig-en-av-plastsnekkefolket-fram-25-bmc/

 

 

Her er det en dansk side om disse motorene, med mange nyttige linker:

 

http://www.sckruger.dk/BMC_Captain.htm#Beskrivelse

 

Lykke til!

Link to post

Det var da helt uvanlig lite konstruktive tilbakemeldinger på dette...?

 

Det er jo ingen ønskesituasjon du har vært ute for, men jeg hadde prøvd å se litt nærmere på hvor stor skaden ser ut til å være før jeg avskriver mulighetene helt.

Hvis motoren går uten ulyder så er jo det et godt tegn. Regner med at du i det minste har fått etterfylt olje nå i etterkant og kanskje prøvd motoren med noe mer belastning? Og ta med deg en pose med filler og tørk reint i motor rommet, så du har en sjanse for å se eventuelle lekkasjer. Du har jo mistet kjølevannet, og må finne ut hvor det har tatt veien. Hvis det er en enkel løsning på det, så hadde jeg utbedret den skaden og prøvd om den ikke orker et par sesonger til. Så det første er altså å finne ut kjølingen tok veien. Hvis du kjørte en stund uten kjøling, kan oljen ha blitt borte på grunn av varmen.

 

Det kan godt hende at motoren ikke har hatt akkurat godt av hendelsen, men det kan også være at den tåler en del mer og at alt er oppstått på grunn av en gåen slange til en 100-lapp.

Link to post

Siden du av eget utsagn ikke er motorkyndig så hadde jeg fått ned en fyr med litt kunnskap som kunne ha sjekket motoren.

 

Ideelt sett burde sylindere, stempler ,lagere, ventiler etc vært sjekket grundig + at årsaken til problemet må ordnes.

 

Er du avhengig av en motor du kan stole på så bør den du har sjekkes grundig, men dette koster fort mye mere enn hva motoren er verd.

 

Har man alarm på kjølevannstemp og oljetrykk er sjangsen for og berge motoren mye større når olje eller vann forsvinner. Har man ikke alarm så er det ofte for sent når man oppdager at noe er galt. Desverre.

Link to post

Takker for forslag, det virket jo som om kjølevannet kom ut sammen med eksosen, men da jeg trakk teienene den dagen la jeg faktisk merke til ved ettertanke at det var olje / diesel flekker i vannet rundt båten og det var ca. 1 time før jeg så at den gikk varm og røyken veltet ut.

 

Er det slik at jeg ikke bare fyller opp olje og stikker til sjøs om motoren går greit men må anta at årsaken til varmeutvikling etc. skyldes andre ting og må gå grundig til verks.

 

Forslag til noen som kjenner denne motoren og driver med service/ overhaling i Fredrikstad /hankø distriktet motta med takk.

Link to post

Ja nå har jeg fyllt opp olje og kunne ikke se lekasjer, båten startet greit og jeg trodde vi kunne ta en tur ut, men nei da jeg lot den stå på tomgang + i 10 minutter og skulle dra avgårde så gikk det 5 minutter så var tempen på 120 grader så det var bare å snu å legge til igjen.

Det kom kjølevann så det var ikke problem.

Lurer på hva dette kan være, har bestilt mekaniker nå men han kunne ikke komme før neste uke.

Link to post

Den forrige ble litt for kort og inneforstått; nevner det med ferskvannskretsen bare fordi jeg ikke har helt klart for meg om du har sjekket dette eller ei. Hvis dette er under kontroll, er det jo irrelevant.

 

Hvis du har sett olje i saltvannet fra eksosen, kan det vel være en lekkasje i en oljekjøler. Det burde være forholdsvis enkelt å sjekke.

Link to post

Hei.

 

I dag har det vært en og sett på den og det er faktisk som du nevnte en tank til for ferskvann og den var selvfølgelig tom, den er nå fyllt opp og prøvetur skjer i morgen tidlig. Han sa det så ut som om motoren har klart seg men jeg har uansett bestilt en sjekk og overhaling da jeg er mye ute med båten.

Takker igjen for tipsene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...