Alang Startet 14.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2012 Var på fisketur utenfor Hankø i går og kjørte utover i full fart med båten, det luktet svidd og så observerte jeg plutselig at temperaturen var på fullt ca. 120 grader celsius er fullt på denne måleren og oljetrykket var på null, stoppet motoren og åpnet motorrommet og da velter røyken ut. Sjekket olje og det var tomt, fyllte opp litt da jeg ikke hadde mere enn 1 liter, startet opp og puslet inn til land på aller laveste fart. Vet ikke hvor lenge dette hadde vart da jeg var ute i mange timer og kjørte rundt på lav fart. Spørsmålet er om motoren nå trenger en overhaling? Hører ikke ulyder men kan motoren ha tatt stor skade av dette? Sjekket olj for 14 dager siden og da var det fullt, lurer på om det kan ha vært en lekasje. Er litt nervøs nå da jeg er på sjøen 2 ganger i uka for å trekke teiner og det kan være grov sjø der ute fra tid til annen så en motorstopp hadde nok ikke vært bra. Var vann over blokka her om dagen grunnet lekasje i presening og lurer på om dette kan ha noe med det å gjøre. Ønsker alt av tips ang. dette, er ikke motorkyndig selv. Lurer også på i samme slengen hva jeg må gjøre med båten, motoren om jeg lar den ligge i boblehavn i vinter, alle tips kommer godt med. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Du burde endre tittelen, til hva type motor. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Nidelv 1874 Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Er det snakk om en MD17C fra 1979, og som ikke har vært oppe på 33 år? Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Hei. Så vidt jeg kan forstå så er det en BMC 1,5 fra 1979. Sitter nemlig på 2 brosjyrer fra kjøpet av båten i sommer, den ene er for BMC 1.5 og den andre står det AMC diesel 1.5 Litre Engine Repair Operation Manual på. Kikket på maskinen i går og fant stort sett ingen ting på den unntatt BL 180 stemplet inn på et lokk. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Hmm.. 33 år gammal motor, full fart... Ville nok kikka på en ny! Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Da blander jeg sammen med en annen båt, kjenner kun til VP MD11/17 fra samme tid - problemet med dem er at de har oftest vært saltvannskjølte og er fulle av rust og møkk. Det er imidlertid en annen på forumet som bor i nærheten av deg og som akkurat har kjøpt en Fram med samme motor: Det kan jo være dere i fellesskap kan finne ut av noe, ellers kan dere drikke gravøl sammen over BMC... https://baatplassen.no/i/topic/95865-endelig-en-av-plastsnekkefolket-fram-25-bmc/ Her er det en dansk side om disse motorene, med mange nyttige linker: http://www.sckruger.dk/BMC_Captain.htm#Beskrivelse Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Det var da helt uvanlig lite konstruktive tilbakemeldinger på dette...? Det er jo ingen ønskesituasjon du har vært ute for, men jeg hadde prøvd å se litt nærmere på hvor stor skaden ser ut til å være før jeg avskriver mulighetene helt. Hvis motoren går uten ulyder så er jo det et godt tegn. Regner med at du i det minste har fått etterfylt olje nå i etterkant og kanskje prøvd motoren med noe mer belastning? Og ta med deg en pose med filler og tørk reint i motor rommet, så du har en sjanse for å se eventuelle lekkasjer. Du har jo mistet kjølevannet, og må finne ut hvor det har tatt veien. Hvis det er en enkel løsning på det, så hadde jeg utbedret den skaden og prøvd om den ikke orker et par sesonger til. Så det første er altså å finne ut kjølingen tok veien. Hvis du kjørte en stund uten kjøling, kan oljen ha blitt borte på grunn av varmen. Det kan godt hende at motoren ikke har hatt akkurat godt av hendelsen, men det kan også være at den tåler en del mer og at alt er oppstått på grunn av en gåen slange til en 100-lapp. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Siden du av eget utsagn ikke er motorkyndig så hadde jeg fått ned en fyr med litt kunnskap som kunne ha sjekket motoren. Ideelt sett burde sylindere, stempler ,lagere, ventiler etc vært sjekket grundig + at årsaken til problemet må ordnes. Er du avhengig av en motor du kan stole på så bør den du har sjekkes grundig, men dette koster fort mye mere enn hva motoren er verd. Har man alarm på kjølevannstemp og oljetrykk er sjangsen for og berge motoren mye større når olje eller vann forsvinner. Har man ikke alarm så er det ofte for sent når man oppdager at noe er galt. Desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 16.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Takker for forslag, det virket jo som om kjølevannet kom ut sammen med eksosen, men da jeg trakk teienene den dagen la jeg faktisk merke til ved ettertanke at det var olje / diesel flekker i vannet rundt båten og det var ca. 1 time før jeg så at den gikk varm og røyken veltet ut. Er det slik at jeg ikke bare fyller opp olje og stikker til sjøs om motoren går greit men må anta at årsaken til varmeutvikling etc. skyldes andre ting og må gå grundig til verks. Forslag til noen som kjenner denne motoren og driver med service/ overhaling i Fredrikstad /hankø distriktet motta med takk. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 16.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Om det ikke er ettermontert spinn-on oljefilter på den er det ikke uvanlig at det lekker olje her, pakningen er nesten umulig å skifte om du ikke er slangemenneske. Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 18.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 Ja nå har jeg fyllt opp olje og kunne ikke se lekasjer, båten startet greit og jeg trodde vi kunne ta en tur ut, men nei da jeg lot den stå på tomgang + i 10 minutter og skulle dra avgårde så gikk det 5 minutter så var tempen på 120 grader så det var bare å snu å legge til igjen. Det kom kjølevann så det var ikke problem. Lurer på hva dette kan være, har bestilt mekaniker nå men han kunne ikke komme før neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 Er det thermostat på denne motoren..? Isåfall virker det som den ikke åpner ! Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Er det bare saltvannskjøling på motoren, eller har du en ferskvannskrets også? I så har du en eksosmanifold med varmeveksler i, og et lokk på toppen som man kan ta av og se ned på ferskvannet. Hvis det ikke er vann der, er det ikke rart du ikke har kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Den forrige ble litt for kort og inneforstått; nevner det med ferskvannskretsen bare fordi jeg ikke har helt klart for meg om du har sjekket dette eller ei. Hvis dette er under kontroll, er det jo irrelevant. Hvis du har sett olje i saltvannet fra eksosen, kan det vel være en lekkasje i en oljekjøler. Det burde være forholdsvis enkelt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Hei. I dag har det vært en og sett på den og det er faktisk som du nevnte en tank til for ferskvann og den var selvfølgelig tom, den er nå fyllt opp og prøvetur skjer i morgen tidlig. Han sa det så ut som om motoren har klart seg men jeg har uansett bestilt en sjekk og overhaling da jeg er mye ute med båten. Takker igjen for tipsene. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Men...da må det ha vært en lekkasje på ferskvannsiden Ville nok startet opp og sjekka visuellt før jeg la utpå med den Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Hva fyllte du på tanken? Kun vann? Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Han fyllte på vann og frostveske. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.