Jump to content

Noen med erfaringer med halco 26/ kad 42.


Bjarne R

Recommended Posts

Jeg hadde en Halco 26 for drøyt 20 år siden med en tamd 31, var selvfølgelig ikke noen racer med bare 135 hk. Men det jeg kan huske fra den tiden var at Halco 29 var mer lettdrevet en 26. Mesteparten av 26 foterene er selvbyggere, mens meste parten av 29 foterene var fabrikkmonterte. Volvo 42 har vel heller et litt frynsete rykte om jeg ikke husker feil. Har ikke hatt en selv, men har sett en del havari på de motorene her i havnen opp igjennom årene..

Link to post

Hei.

Har sett på finn.no i endel år no og dette er en av de penere utgavene av 26 foteren. FINN-kode: 36635177

Og etter de opplysninger jeg har er dette en 1996mod kad 42.

Har søkt her på baatplassen om motoren og de fleste erfaringene er ok, med godt vedlikehold. No er jeg litt skeptisk til drev, da dette er nytt for meg.

Takk for svar, og kom gjerne med flere erfaringer.

 

Bjarne R

Link to post

Altså, Halco med hekkaggregat er kjempegreier. Det er en fantastisk god sjøbåt, og med denne maskinen har du kreftene du trenger. Det er helt riktig som Ida Marie III sier, 29-foteren er mer lettdrevet, jeg tror det er fenomenet Magnar Reigstad som har konstruert den forlengede utgaven ut fra Eivind Ambles glimrende 26-foter.

 

En eldre båt er det jo alltid noe å fikle på, og KAD42 må også få det stellet den fortjener. Men det er bare tøys at dette er spesielt utsatte motorer med hensyn på motorras. Man må tenke over hvor mange slike som går og snurrer. Men temperaturen må du følge godt med på. Som med alle andre motorer i universet er heller ikke KAD42 uslitelig dersom kjølingen uteblir.

Link to post
  • 10 måneder senere...

Hei.

 

Det ble ikke noe kjøp av den nevte Halco 26.

Har nå mulighet på kjøp av Halco 29 ( 84 mod)med samme motor kad42 (95mod). Men selger opplyser at motor ikke når max turtall, med mulig feil i dyser eller dieselpumpe som årsak.

Han har også tatt av reim til kompressor og koblet denne bort da den ikke ga ønsket effekt.

 

Hva mener dere om disse opplysningene og hva koster dette og reparere?

 

Hilsen Bjarne R

Redigert av Bjarne R (see edit history)
Link to post

Kompressoren virker mellom ca 1700-2400rpm eller noe sånt. Dvs at du får bedre akselerasjon og kommer lettere opp i plan. Men har ingenting med toppfart å gjøre.

 

Turbofeil eller slitasje på den er vel også en mulig årsak til manglende topp-turtall. Priser og kostnader på dette eller det andre du spør om vet jeg ikke forøvrig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...