mateco Startet 14.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2012 Er det noen her inne som har formening om der bør være ventilasjon av rom mellom innerliner og skrog i en plastbåt? På vår Princess 414 er det potte tett, så jeg lurer på om andre har ventilasjon til friluft ? Problemet er at når jeg åpner en dørkluke ned til selve skroget så slår det imot meg en odør jeg gjerne skulle vært foruten!! Dette gjelder i forkabinen hvor alt mellom innerliner og skrog er "tett" når dørklukene er lukket ! Vurderer derfor en slags ventilasjon i skroget under fenderlist på BB og SB side ! ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
taunus Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Betyr det at det ikke er dreneringshull ned til kjølen noe sted. De båtene jeg bygger på er det vanlig å borre mange dreneringshull slik at om det blir kondens eller vannlekkasje renner vannet tilslutt ned i kjølen, og videre bak til motorrommet. man kan jo lure på om du har en vannlomme med råttent vann et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 (redigert) jeg går ut ifra at det er ventilasjon i skrogets innerliner du vil lage, og ikke utvendig i skroget, på utsiden av båten? Jeg tror nok det kan være fornuftig å lage en ventilasjon så luft får sirkulere og kondens tørke ut. Det skal vel en del til før fuktigheten kondenserer så mye at det renner ned i kjølen. Jeg driver jo på med et aldri så lite prosjekt med seilbåten og holder nå på med isolering av skroget, enkeltskrog. Isolerer da også mellom innerliner i tak og dekk. Når jeg i den forbindelse har demontert en del interiør så har det åpenbart seg at den definitivt største kilden til kondens er utette gjennomføringer, slik som rekkestøtter. Når rent vann får penetrere rett inn under dekk, så blir det ikke greit. Videre er det åpent mellom hele innerliner og ut i diverse rom. Eneste tette rom som finnes er benkene i salongen. Men her har jeg tilgode å oppleve kondens, mulignens fordi det er hull i lukeplatene.. Montering av ventilrister blir aldri feil. Med hullsag rett på drillen, så er den jobben lett. Og en ventilrist får du både i sort og hvit plast og 316 for venkslepengene som ligger på klesvaskemaskinen... Du skriver at det særlig er i rommene fremme det lukter... der er vel ikke noen septikslanger / tank som er i nærheten vel? eller kan det være saltvann? Faktisk så er det vel i slike tette rom den eneste hensiktsmessige plassen å bruke fuktsluker/ tørrbolle eller hva det nå kalles... Redigert 15.Oktober.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 (redigert) jeg går ut ifra at det er ventilasjon i skrogets innerliner du vil lage, og ikke utvendig i skroget, på utsiden av båten? Jeg tror nok det kan være fornuftig å lage en ventilasjon så luft får sirkulere og kondens tørke ut. Det skal vel en del til før fuktigheten kondenserer så mye at det renner ned i kjølen. ...................... Du skriver at det særlig er i rommene fremme det lukter... der er vel ikke noen septikslanger / tank som er i nærheten vel? eller kan det være saltvann? ............... Jo, det er faktisk uteluft jeg vil benytte til å ventilere mellom innerlinen og skrogside ! Og åpne mellom kabin-luft og luftlag mot skrogside ser jeg på som en mindre smart løsning. Det beste vil være å holde kabinluft og kjølsvinluft mest mulig adskillet. Det blir nesten som å åpne en luke ned til en rå krypkjeller i et hus. For å spinne litt mere på parallellen til en krypkjeller under en bolig. For å unngå råtedannelse i bygningsverket så er det jo svært viktig at krypkjelleren er godt ventilert med åpne ventiler til uteluft slik at man får en naturlig gjennomtrekk i kjelleren. Da vil ikke luften i kjelleren kunne bli stillestående og risikere å bli oppvarmet opp av lekkvarmen fra selve boligen. Her vil selfølgelig graden av isolasjon ned mot kjelleren være viktig. Oppvarmet luft vil absorbere fukt for deretter å kondensere på kalde flater. Dermed grobunn for råte/sopp dannelser. Skulle gjerne forsøkt samme prinsipp ved å lufte ut kjølsvin-luften fra ventiler ut til friluft ! Men er ikke helt enig med meg selv hvordan ! Er det gjort lignende på andre båter, eller er det vanlig at kjølsvin-luften potte tett for omgivelsene ? Glemte å kommentere dette med septik. Har skiftet samtlig slanger nå i sommer og sjekket over dass-systemet. Alt skal være i orden der! Bjørn Redigert 15.Oktober.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Eg trur mitt kjølsvin luftes heile skrogside opp bak innredning. Eg har også lurt på om der burde vert utlufting fra det hulrommer. Men eg er meir varsom mot å få vann inn i båten gjennom slike løsninger. Tørrballer får gjøre jobben. Dessuten så er der to rister på kvar skuteside som slipper luft inn til motor. Så det er sikkert nok luftutskifting. Min lille snek ombord skyldes nok tidligere eieres rutine med stengte ventiler i cabiner kanskje. Vurderer ozon, men problemet er for lite til at eg vil betale særlig for det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Hos meg så er disse kjølsvin-rommene tre-delt. Dvs. et rom under dinetten og fremover, motorrom, og under akterkabin. De er adskillet fra hverandre slik at jeg også har tre nivå-alarmgivere og tre automatiske lensepumper. Kjølsvin-rommet forut går bak innredning og opp til dollbordene på begge sidene. I akterkabinen går de opp til vinduene på begge sider (tror jeg). Motor-rommet er selvsagt ikke noe problem da disse får rikelig med uteluft via store ventilåpninger på begge skrogsidene ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Eureka Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 -eller Weaco DD8L avfukter med ioniserende filter. tar knekken på bakterier og lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Mener å ha lest om flere Princess-eiere som har vært plaget av vond lukt (mulig det var en tråd om dette her for ikke så lang tid tilbake?) Såvidt jeg husker fra tråden er dette spesielt for Princess blant annet på grunn av polyesteren som brukes og fordi Princess har spart inn på kostnadene ved å ikke bruke gelcoat/topcoat på innsiden av støpen. Dette medfører lukt, spesielt hvis det har vært lekkasje tidligere da glassfiberen trekker til seg væsker og lukt fra f.eks. septik. Ifølge de som skrev i tråden vil polyesterlukta forsvinne ved å lakkere/male over den synlige glassfiberstøpen med f.eks. tokomponent poluyretanmaling eller epoksymaling. Flere andre båtmerker bruker topcoat/gelcoat/maling over støpen på innsiden av båten (selv der dagens lys ikke kommer til), derfor er ikke de båtene plaget med lukt i like stor grad som de som ikke har fått den overflatebehandlingen. Gjerne en malejobb hadde vært på sin plass i første omgang, og så kan eventuell lufting komme i tillegg? Princess-eierne vet nok mer om dette. Redigert 15.Oktober.2012 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Hakkannen: Mulig det er denne tråden du sikter til ? https://baatplassen.no/i/topic/73415-princess-414-vond-odoer-fra-skutebunn-forslag-til-tiltak/ Tar opp samme problemstilling der ! Og alll ubehandlet støp ble overmalt etter innspill. Også spørsmålet vedrørende ventilasjon blir stilt, men uten noe entydig konklusjon. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hakkannen Svart 16.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Stemmer, det var tråden Så lukta ble ikke bedre etter maling med Biltemas poluyretan? Da må det nok bedre lufting til ja. Har tidligere vært med å montere utluftingsanlegg i treskøyter. Disse har jo ofte en slags innerliner i form av garnering, altså innerhud på innsiden av spantene. På slike båter er det ofte vanlig å strekke en perforert slange langs kjølsvinet, altså ikke helt nede mot selve kjølen, da kan vann suges inn (ordet kjølsvin misbrukes en del her inne, plastbåter har ikke kjølsvin ). Slangen kobles til enten en elektrisk eller en vindrevet vifte som suger ut lufta fra under dørken og skutesiden. Fungerer bra da dette holder treet tørt nok til at det ikke dannes sopp men samtidig fuktig nok til at det ikke sprekker opp. Lufta som suges ut er da innvendig luft som går inn bak garneringen opp under dekk, ned langs spantene og ut gjennom slangen. Gjerne du kunne laget en lignende løsning? Ønsker du at uteluft skal sirkulere er det jo bare å ta lufta fra utsiden av skroget i stedet for på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 16.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 (redigert) Har helst sett at det ble en passiv ventilasjonsløsning. F.eks. ved at det på ene siden, under dollbord og fenderlist, ble laget en åpning med dreneringssskjerming og ventilrist med spiler vendt akterover mens det på andre siden ble laget tilsvarende men med spilene vendt forover. Ser da for meg en naturlig ventilasjon fra den ene siden til den andre, avhengig av vindretning! Ville det vært mulig tro ? (Øhh... kom liksom borti den derre knappen angående "nøkkelord" og plutselig så stod der at denne tråden hadde med "ankring/fortøyning"! Skulle gjerne hatt den under nøkkelord vedrørende "ventilasjon/inneklima" e.l. ) Bjørn Redigert 16.Oktober.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.