trainman Startet 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2012 Har kjøpt meg en ny 22 fots daycruiser, med en bra kartplotter. Er i sterk tvil om jeg skal bruke penger på en ekkoloddmodul også. Er så lite aktiv som fisker at det ikke er begrunnelse god nok. Er det noen annen grunn til at jeg burde bruke penger på ekkolodd på en såpass liten båt? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Ekstra navigasjonsinstrument kan aldri bli feil. Jo fler du har, jo fler tåler du som svikter. Virker ikke noe annet kan du navigere på tomme beger fra danskebåten som flyter i vannet, eller fargen på fiskebåtene. Litt flåsete, men også det kan gi deg en stedlinje. Sekkeposenavigasjon er vel ordet. Dessuten er jo kartplotteren ett fantastisk navigasjonsinstrument. Ha 3 av den, og ekstra batterier. Men ikke glem kartnavigasjon av den grunn, så vil det gå deg godt i livet. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Jeg er (selvsagt) vant til å ha ekkolodd i seilbåten og setter av åpenbare grunner pris på det her, men kan ikke si jeg har savnet ekkolodd de gangene jeg kjører pappas daycruiser, den stikker tross alt ikke særlig dypt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Bruker ekkoloddet stort sett til fiske, ellers er det aldri på. De fleste DC har grei sikt over rekka ( og foran baugen) og dermed visuelt ha kontroll på dybden når man skal inn til land. Så sant man ikke har foroverseende sonar så ser man grunnene før loddet ( som oftest henger på hekken av båten) En DC trenger 80-90 cm vann, alt dypere enn det er uinteressant & alt grunnere ser man greit under de fleste forhold. Skal man derimot legge til ved holmer og skjær i stummende mørke kan det være til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Personlig så synes jeg ekkoloddet er kjekt å ha. Vanligvis har jeg ikke selve ekkoloddvisningen fremme, kun en databoks med dybden, men synes det gir enn ekstra trygghet å vite hvor mye vann jeg faktisk har under meg. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
jumbo Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Da jeg kjøpte ny 22 foter i sommer fikk jeg med kartplotter og ekkolodd. Selv om jeg hadde ekkolodd i gamlebåten var det svært skjeldent det var skrudd på. Nå kjører jeg med kartplotter og ekkolodd på hele tiden. Har ikke helt skjønt meg på hvordan man leser ekkoloddet riktig enda, men det kommer vel etterhvert. Syns det er kjempe morro med sånne dingser men jeg hadde nok ikke brydd meg om det ikke var installert fra før. Hvis du har lyst på ekkolodd og trenger noen grunner til å kjøpe, så er det ok å ha når du skal sjekke ankerplasser og badetemperatur ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Bruker ekkolodd hele tida , ikke for å se hvor dypt det er men hvor grunt det er :) Er også dårlig sikt i vannet pga mye smeltevann store deler av båtsesongen - og langgrunt mange steder. Greit å slippe å sose rundt i blinde da Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 En DC trenger 80-90 cm vann, alt dypere enn det er uinteressant & alt grunnere ser man greit under de fleste forhold. Muligens korrekt i en stille fjord, men ute i havgapet kan en grunne på 5-10 meter være skikkelig skummel da disse ofte bryter når man går over dem. Jeg har alltid ekkoloddet på der jeg ikke er veldig godt kjent, det er viktig å ha kontroll på hvor man er i forhold til bunnen. Kartplotteren er ikke nøyaktig nok i trange farvann til å dekke dette behovet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cruiseliner Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Ekkolodd i betydningen "fish finder" trenger du nødvendigvis ikke, men dybdemåler er derimot kjekt å ha. Dersom ekkoloddmodulen/svingeren til plotteren er dyr, vil en rimeligere dybdemåler kunne gjøre nytten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Jeg bruker dybdemåleren til navigasjon. Det er svært greit å se at den viser en overgang fra over 10m til under 10 meter i det kartplotteren (eller hvor jeg mener jeg er ut fra papirkart) når jeg krysser en 1m kvote. Da vet jeg hvor jeg er. Og selvfølgelig er en dybdemåler grei å ha når en skal snike seg inn til en fin plass der det er mangelfullt kartgrunnlag. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ags88 Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Føler at jeg må bruke ekkolodd over alt, og syns det er meget kjekt Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Det jeg helst bruker ekkoloddet til er å se om det er badetemperatur, eller om sjøen holder frysetemperatur. Bruker loddet lite til ren navigasjon. Kartplotteren min (Garmin/Trimble) viser tilstrekkelig stor grad av nøyaktighet. Men loddet er greit å ha når jeg skal ankre. Som Lars H skriver, fint å ha når man skal snike seg inn en plass. Gjorde det her om dagen. Så 3,4 meter på loddet der Hulda så vidt sèg fremover. Rakk akkurat å løfte blikket før et "BANG" skranglet skrog og rigg. Da traff vi Bohusläns røde granitt. Hadde jeg lest "Tre Veckor i Bohuslän" av Kryssarklubben, så hadde jeg lest meg til denne grunnen. Men da hadde jeg jo ikke kunnet skrive om denne sjelerystende opplevelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.