Lazyjack Startet 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2012 Det er fristende da det forenkler tildekkingen vesentlig. Salingshornene er vinklet godt akterover og både topp og undervant er festet noe aktenfor masten. Likevel ser det skummelt ut uten akterstag. Skal jeg ta sjansen? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Ville vel mene det er unødvendig risiko. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Hva slags rigg er det snakk om. På min Comfortina 32 er det uproblematisk å hekte av akterstaget. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Som jeg skrev er det godt bakovervendte salingshorn, mao, er det brøkdelsrigg. Jeg kan slakke akterstaget helt opp og forstaget kjennes like tight. Teoretisk skulle det ikke være noe problem å la masta stå uten akterstag men så er det den ubehagelige følelsen da. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 jeg tar bort akterstaget på min båt, og det har jeg inntrykk av at de fleste med tilsvarende rigg gjør. Som deg har jeg brøkdelsrigg med bakovervendte salingshorn. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bidevind Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Kan ikke se noe problem med det. Men hvis du også skal sove godt så kan du jo ta ett fall fra toppen av masta og feste i noe bak båten. F.eks i presenningen i båten bak :) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Om du har gjennomgående mast, ser jeg intet problem med å stå uten akterstag. Sjekk en dag det blåser masse om du får pumping i masten. Om den står like rolig, er du trygg. (Jeg har mastheadrigg og gjennomgående mast, men når det blåser friskt og jeg har akterstaget slakt, begynner forstaget å pendle og masten pumper) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
quantumduck Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Skader vel ikke å nevne båttype her? Hvis salingene er vinkla bakover er det neppe et problem. Slakk akterstaget godt, fest spinnakerfallet i baugen og vinsj ivei tilsvarende en forventet vinterstorm. Søvnløsheten vil øke proporsjonalt med belastningen på akterstaget, godnatt :) Sitér dette innlegget Link to post
Bav33dag Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Jeg har en Bav.33 Står alltid uten akterstag om vinteren. Ikke noe problem! Akterstaget er kun til nytte under seiling og trimming av mast/seildybde. Har du godt bakovervendte salingshorn kan du bare fjerne akterstaget. Tildekking blir mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) Båten er Bavaria 38 Cruiser fra 2008. Høres ut som det er greit å stå uten akterstag da, mulig jeg setter det litt løst i brygga for nattesøvnens skyld Redigert 16.Oktober.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fridag Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Hvis du har bomløfter til mastetoppen og skjøtet satt, er vel det også en ekstra sikring? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Hensikten med å fjerne akterstaget er å lette tildekking med presenning. Da ønsker jeg heller ikke bomløftet montert. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) Er det en rådende vindretning på opplansplassen? Redigert 16.Oktober.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Bavaria 38 er utstyrt med en kraftig 9/10 dels rigg. Den står selvfølgelig helt trykt uten akterstag. Alle kreftene taes opp av de akterovervendte salingene. Hvordan denne masten skal begynne å pumpe skjønner ikke jeg. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Lazyjack Svart 16.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) Er det en rådende vindretning på opplansplassen? Det er innerst i Oslofjorden så SW er rådende vindretning. Vindstyrken overstiger meget sjelden 12 m/s og båten ligger på sjøen. Redigert 16.Oktober.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Det er innerst i Oslofjorden så SW er rådende vindretning. Vindstyrken overstiger meget sjelden 12 m/s og båten ligger på sjøen. Da tror jeg ikke du har så mye å frykte... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Free Lillehammer Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Skal du feste akterstaget i brygga mens båten ligger på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Ligger man fortøyd i en bås ved en flytebrygge, er båten på sjøen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lazyjack Svart 17.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Skal du feste akterstaget i brygga mens båten ligger på sjøen? Tenkte det ja. Fester det med god slakk, båten ligger i bås med stramme forøyninger og beveger seg svært lite. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Ville jeg ikke gjort. Har du bakoversvepte salingshorn er det toppvanta som strekke forstaget. Men sjekk forsikringa. Hos meg står det, med litt mindre skrift, at båten skal på land i perioden 1/11 til 15/3, og at masta skal av. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Men sjekk forsikringa. Hos meg står det, med litt mindre skrift, at båten skal på land i perioden 1/11 til 15/3, og at masta skal av. Det er det vel ikke mange selskaper som forlanger lenger. Hos meg står det: 4.4 Opplag Opplag kan finne sted på land eller i organisert havn. 4.4.1 Båt i opplag på land skal være forsvarlig oppstøttet og tildekket og eventuell rigg og seil demontert og lagret i avlåst rom eller annet trygt sted. Påhengsmotorer opp til 25 hk skal oppbevares i låst rom eller låst med FG-godkjent anorordning. 4.4.2 Båt i opplag i sjøen må ligge i organisert havn som nevnt under punkt 4.3 ovenfor. Båten skal være forsvarlig fortøyet og dekket og må være sikret mot isskader. Redigert 17.Oktober.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Å binde fast et stag fra toppen av masta og til brygga høres for meg ut som å be om problemer. Enten har det ikke noe effekt eller om det strammer til så vil du få unødvendig ganske statisk napping i dette staget ved bølger etc.... Redigert 17.Oktober.2012 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Bidevind Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 ... Men hvis du også skal sove godt så kan du jo ta ett fall fra toppen av masta og feste i noe bak båten. ... Å binde fast et stag fra toppen av masta og til brygga høres for meg ut som å be om problemer. ..... Helt enig ! Mitt forslag gjaldt opplag på land. Hadde ikke da fått med meg at båten skulle ligge på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 helt enig her og. hvis over og undervant ikke forventes å kunne holde masta må de byttes! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Var nylig å seile 46 fots katamaran i Karibien, og der hadde ikke riggen akterstag i det hele tatt. Det var akter vendte salingshorn, og topp vantene var festet noe lenger bak enn på min båt hjemme, men allikavell. Jeg kikket på diverse andre katamaraner for å se om det var noe feil på vår båt, men alle andre av samme type og de fleste andre katter også, var altså uten akterstag i det hele tatt. Dette var båter som var rigget for å seile med, og der vi leide vår båt fikk vi beskjed om at vi ikke trengte reve før rundt 30 knop vind. At en båt med aktervendte salinger da tåler å stå med tom mast uten akterstag tar jeg som en selvfølge. Sannsynligvis ville den tålt å seile også i moderate vinder, uten at jeg vil ta regningen hvis den teorien i praksis viser seg å ikke holde da Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.