Jump to content

La masta stå uten akterstag i vinter?

Lazyjack

Recommended Posts

Om du har gjennomgående mast, ser jeg intet problem med å stå uten akterstag.

Sjekk en dag det blåser masse om du får pumping i masten. Om den står like rolig, er du trygg.

(Jeg har mastheadrigg og gjennomgående mast, men når det blåser friskt og jeg har akterstaget slakt, begynner forstaget å pendle og masten pumper)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Mulligan skrev On 17.10.2012 at 11.23:

Men sjekk forsikringa. Hos meg står det, med litt mindre skrift, at båten skal på land i perioden 1/11 til 15/3, og at masta skal av.

Det er det vel ikke mange selskaper som forlanger lenger.

Hos meg står det:

4.4 Opplag

Opplag kan finne sted på land eller i organisert havn.

4.4.1 Båt i opplag på land skal være forsvarlig oppstøttet og tildekket og eventuell rigg og seil demontert og lagret i avlåst rom eller annet trygt sted. Påhengsmotorer opp til 25 hk skal oppbevares i låst rom eller låst med FG-godkjent anorordning.

4.4.2 Båt i opplag i sjøen må ligge i organisert havn som nevnt under punkt 4.3 ovenfor. Båten skal være forsvarlig fortøyet og dekket og må være sikret mot isskader.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
  Bidevind skrev On 16.10.2012 at 5.42:

...

Men hvis du også skal sove godt så kan du jo ta ett fall fra toppen av masta og feste i noe bak båten.

...

runes skrev On 17.10.2012 at 17.39:

Å binde fast et stag fra toppen av masta og til brygga høres for meg ut som å be om problemer.

.....

Helt enig !

Mitt forslag gjaldt opplag på land. Hadde ikke da fått med meg at båten skulle ligge på vannet.

• 2 uker senere...

Var nylig å seile 46 fots katamaran i Karibien, og der hadde ikke riggen akterstag i det hele tatt.

Det var akter vendte salingshorn, og topp vantene var festet noe lenger bak enn på min båt hjemme, men allikavell. :crazy:

Jeg kikket på diverse andre katamaraner for å se om det var noe feil på vår båt, men alle andre av samme type og de fleste andre katter også, var altså uten akterstag i det hele tatt. Dette var båter som var rigget for å seile med, og der vi leide vår båt fikk vi beskjed om at vi ikke trengte reve før rundt 30 knop vind.

At en båt med aktervendte salinger da tåler å stå med tom mast uten akterstag tar jeg som en selvfølge.

Sannsynligvis ville den tålt å seile også i moderate vinder, uten at jeg vil ta regningen hvis den teorien i praksis viser seg å ikke holde da :tongue:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...