Jump to content

La masta stå uten akterstag i vinter?

Lazyjack

Recommended Posts

Siden jeg startet denne tråden så får jeg fortelle hva som ble løsningen for å få akterstaget vekk når vinterpresenningen skulle på. Jeg har ankervinsj akter og anker som går opp i en brakett/davit og låser seg fast der. I ankeret(Bruce) er det et hull akkurat på "hælen" og der har jeg nå festet akterstaget. Da går det klar av presenningen bak og jeg sover godt om natten :sleep:

En ting er vel at masta ikke faller ned, men uten akterstag blir hele riggen nokså slakk. Da for du lett mindre og større vibrasjoner i masta, kanskje mastepumping. Masta står fremdeles, men det kan lett utvikle seg materialtretthet i forskjellige deler av riggen. Da kan ting skje når en minst ønsker det.

Her er det snakk om en 9/10 dels rigg på en Bavaria 38 CR. Hvordan skal denne riggen bli farlig slakk uten akterstag? Denne masten har en liten stilk over forstaget i kraftig dimensjon.

Jeg har en 7/8 dels rigg med tynn 2,5 meters fri ende. På mastetoppen har jeg en spile som løfter akterstaget opp for å få plass til maksmål storseil. Ingen problemer med dette. Det finnes snart ikke en regattabåt med brøkdelsrigg som ikke løfter opp akterstaget for å få plass til maks storseil.

Jeg strammer opp forstaget med lensetakkler. Min far har en Omega 30 med aktervinklede salingshorn. Han har også spile til akterstaget og seiler derfor med løst akterstag til vanelig. Forstaget blir spent opp av de akterovervinklede salingene. På min båt og Omega 30 hvis man drar alt man kan i akterstaget bøyer bare masten til storseilet kollapser. Bare litt krefter havner på forstaget.

På 9/10 dels rigger og også på moderne regattabåter drar man noe vanvittig i akterstaget for å få forstaget så stramt som mulig når det blåser. X-35, farr40OD, Wolfpack+++++ Dette kan man også gjøre på riggen til Bavaria 38Cr og det vil hjelpe på strammingen av forstaget. Siden stilken er så kort og mastetoppen så langskips-stiv vil masten krumme noe og resten vil gå på forstaget. Regatta storseil til brøkdelsbåter blir sydd slik at de skjøtes hardt forde at storseilet er en viktig del for å holde forstaget stramt.

Man merker dette spesielt godt på båter når man må la storseile blafre hvordan forstaget sagger mere. Så når man seiler kryss er det mange som savner de gode gamle lensetakklene!

Det er jeg også. En rigg skal ikke pumpe verken i bruk eller til kai. Men En Bavaria 38Cr rigg står med akterovervinklede salinger festet nesten helt i toppen av masten. Rett ved forstagsinnfestningen. Hvis riggen blir slakk av og fjerne akterstaget er den alvorlig feil satt opp. Den frie enden av masten er veldig kort.

Jeg anser meg ferdig med emne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...