Jump to content

Tips til billig og god plotter og radar

fjord bris

Recommended Posts

Ønsker tips til rimelige alternativer når det nå skal investeres i ny plotter og ny radar (separate). De trenger ikke masse fancye funksjoner og duppeditter, men må være gode. Har mulighet til innfelling, men er ikke et must. Ekkolodd har jeg alt, og er nesten nytt så dette er en av funksjonene som ikke trengs. Tips om brukbare modeller mottas med største takknemmelighet. Skriv gjerne prisen også :smiley:

Jeg kjøpte raymarine a57d til 5490 med kart og ekkolodd inkl.. kartet går bare til 10 meter, så det er enkelt.. Men skal du dypere enn det er det sannsynligvis ikke håp uansett;)

Du får kjøpt til navionics gold og platinum om du vil ha bedre kart.. Billigste jeg fant og synes den er bra.. 5,7".. fåes også i 7 "

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Selv har jeg Raymarine e7 og e7d kartplottere med Raymarine HD-radar. En pakke jeg er svært fornøyd med!

HD-radaren er noe dyr, men prisforskjellen mellom "vanlig" radar og HD-radar går stadig nedover.

Skjermbildet kan deles i to slik at radar og kart kan vises samtidig. Eventuellt, hvis du har autopilot, så kan "radar overlay" brukes. Da vises radarbildet oppå kartet. Når radaren ikke er i bruk pleier jeg å ha oppe to kartvisninger samtidig. Ett zoomet godt ut for å få oversikt, ett zoomet godt inn for å få mer detaljer nær båten.

Seatronic har Raymarine e7 (7-tommers kartplotter (multifunksjonsskjerm) uten innebyggd ekkolodd til 9.995,- uten kart (11.995,- med kart) og Raymarine 45cm Digital radar til 9.495,-, eventuellt Raymarine 45cm Digital HD-radar til 16.980,-.

Du vil og trenge en radarkabel. Billigste er 5 meter og koster 1.350,-.

Plotter med kart og digitalradar med kabel blir da 23.340,-

Det er en god klump med penger, men da får du en god radar og en (etter min mening) svært brukervennlig og god kartplotter med store utbyggingsmuligheter dersom du får lyst på flere dingser i fremtiden. :thumbsup:

Jeg kjøpte plotterene og radaren min forige vinter og har brukt pakken flittig denne sesongen og er svært fornøyd. Kartplotteren oppdaterer meget raskt og det er svært enkelt å stille inn både funksjoner for plotteren og for radaren.

Med standard programvaren så er det knotete å stille inn radaren manuellt, men det har Raymarine heldigvis fikset i siste oppdateringen. Dette er svært enkelt å gjøre selv, men Seatronic kan sikkert gjøre det før de leverer utstyret.

Bare si ifra hvis det er noe du lurer på, så skal jeg svare så godt jeg kan. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

I min verden er stor skjerm viktigere enn rask zoom.

Heg er helt enig med deg her. Prisforskjellen når man går opp i skjermstørrelse på dagens multifunksjonskjermer er rett og slett sinnsvake. Spesiellt med tanke på at unntatt skjermen, og muligens noen ekstra knapper og tilkoblinger, så er maskinene 100% indetiske.....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Det kommer an på hvilke krav du har, gla laksen. Jeg kjøpte Garmin 4012, og så kom antennen i tillegg. Og da var vi vel oppe i borti 30 000. Nå er dette en 12" skjerm. Og det er nok det minste jeg vil ha. Denne står på innvendig styrepos., og kommer til å bli komplementert av en PC-skjerm. Når det er kronglete og jævelig, så finner jeg PC å være et bedre alternativ for kartlesing. Men da er vi på utsiden av det du spør om. Utvendig styrepos. er ekvipert med en 4008 (altså 8" skjerm), det virker noe 'trang' for å få med seg detaljer.

Ellers så har jo Furono en liten tass til ca. 14 000. Den har 6" skjerm, noe jeg synes blir altfor lite.

Ellers så ser det ut til at størrelsen på skjermen gir en logaritmisk priskurve. Det samme er forholdet om dingsen er det siste på markedet. Og slik er det med Garmin'en jeg kjøpte også. Hadde jeg slengt 10 000 mer i potten, så hadde jeg fått noe som er bedre. Men valget jeg foretok holder for mitt bruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...