Fjordgubbe Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Takkar Zach og Tasle T, denne har antenneleidningen gjennom feste slik eg ynskjer. Og til Svensk. Du har vist heilt rett, det sa dei på Høcom og, men trur dei henvender seg helst til proffane? Men skal sjekke litt meir. Takk i alle fall. Link to post
Svensk Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Se till att du har bra anslutningar och kabel. Inga ledlampor oxh solcellregulatorer som stör så fungerar de flesta antenner bra men du vet vilken som är bäst! Link to post
Mulligan Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Svensk skrev On 27.12.2013 at 21.08: Der är några saker som Norge är bäst på. Lusekofter skidor (Nortugg) självförtroenfe och antenner. Comrod bäst i världen. Inte billigaste men bäst De kan det faget meget godt i DK også. http://www.procom.dk Link to post
Gunga Din Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Lars H. skrev On 16.10.2012 at 12.46: Kjøp deg en Glomex RA109 90cm stålpisk, så får du en god antenne. Hva "maritim gain" betyr, aner jeg ikke, men det høres ut som et fiktivt "selger uttrykk". Men hvorfor skal du bytte antenne? vet heller ikke hva maritim gain er........ Gain måles i dBi (isotropic) eller dBd ( forhold til en dipol) http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_gain proffe antenne leverandører oppgir siste bokstaven, oppgis det ikke er det stor sannsynlighet att det er dBi..... da dette er det høyeste verdin (the relation between these units is: gain in dBd = gain in dBi - 2.15 dB) Nå er ikke ett høyt gain-tall alltid det beste......da strålingsvinkeln blir veldi begrenset....og båter som krenger vill få problem noen som har en link til ett strålningdiagram på Glomex RA109 ? S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Da denne antennen er en standard halvbølgeantenne, vil den ha et standard "smultring" diagram. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 jo, men det hadde vart kul å se litt mer info eks strålningsdiagram eller SWR / dBd fordelt over frekvens Glomex oppgir veldi lite på sin hjemmeside http://www.glomex.it/product_details.asp?lang=eng&id=ra109sls S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 De maritime VHF-frekvensene ligger i et smalt frekvensområde fra 156,025MHz til 162,025MHz, så forskjellen i forsterkning og SWR innen dette området for en antenne som er avstemt til et sted innen dette området, varierer lite. Er halvbølgeantennen optimalisert for feks. K16 på 156,800MHz, er den kun 2,7cm "for lang" til AIS-frekvensene 161,975MHz og 162,025MHz. Jeg monterte en standard VHF-antenne (stålpisk) beregnet for VHF og klippet av ca.3cm for å bruke den til AIS-transponderen min. Jeg merket ingen endring i mottak, men et allerede godt resultat mht. SWR ble enda en smule bedre etter forkortingen. Konklusjonen min blir at for et så smalt frekvensområde, er kompromisset med en antenne for hele området lite. Noe annet er for feks. Digital-TV der samme antenne skal dekke frekvenser fra rundt 450MHz til 800MHz! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 denne er litt intressant, der varier SWR ganske mye spes i de høye frekvensene.....og det ser ut som Delta-antennen ligger avstemt utenfor det marina bandet, den stikker av til over 2 i de høye frekvensene http://www.svb24.com//media/117645/pdf/test_de_2011-03-16.pdf S/Y Gunga Din Link to post
TasleT Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 SWR varierer med montasjestedet for antenne, siden den påvirkes av omgivelsene, og med montasjehøyden. Radioamatører utnytter dette bl.a. tll dipoler for 80m (3,5 MHz) nær bakken for å få en NVIS-effekt (Near Vertical Incidence Skywave) slik at antennen stråler nesten vertikalt. Brukes til lokal trafikk. SWR på under 1,5 er veldig bra, og delvis under 2 også. Opptil er også akseptabelt, men over 3 bør utbedres. Generelt bør en antenne monteres minst en kvart bølgelengde over bakken. For maritim VHF minst 0,5 meter opp, eller høyere for å unngå NVIS-effekten. Over sjøvann stråler en antenne nokså flatt horisontalt, og mange utnytter akkurat dette for jordbølgens skyld, og monterer en vertikal antenne i fjæresteinene. Som Gunga Din sier, så brukes dBi ofte (litt villedende) av selgere / fabrikanter får å "narre" kundene sine til å tro at akkurat deres produkt overgår alle andre. Men en halvbølge antenne (dipol) har ca. 0 dBd forsterkning. En halvbølge montert isotropisk (i det frie rom, i verdensrommet eksempelvis) der ingenting i nærheten påvirker antennen vil i forhold til dBd ligge ca. 2,15 dB over i forsterkning, som Gunga Din sier. Montert nær jorden og nær andre bygningsdeler vil både forsterkning og SWR endres, som nevnt noen linjer lenger opp. Jeg kan godt lage et strålingsdiagram, som etterlyst i innlegg 56. Ellers har jeg publisert litt om antenner på http://tore.aasli.no/ (under bl.a. menyen "My hobbies") og på http://www.radioprat.net/. http://www.tore.aasli.no Link to post
JRK Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Er så glad for at jeg kan ta del i kunnskapen deres. Båtplassen på sitt beste Link to post
TasleT Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Nå har jeg snekret sammen en maritim halvbølge dipol, og kjørt ut litt grafikk. Den er montert ca. 2 meter høyt. Dette første bildet viser selve antenna - 0,9 meter lengde for 160 MHz: Så den samme antennas feltplot: Samme antenne, men her montert ca 10 cm over jord (utstrålingsvinkelen endres): 3D plot 2 meter over bakken igjen: SWR for senterfrekvensen på 160 MHz, med 50 ohms koaks: Og til slutt, matet med 75 ohms koaks (legg merke til lavere SWR, men ikke fullt så bredbådet SWR). Lavere SWR blir det på grunn av at en umodifisert halvbølge dipol har en impedanse på drøye 70 ohm: Redigert 29.Desember.2013 av TasleT (see edit history) http://www.tore.aasli.no Link to post
Lindita Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Ei isotropisk antenne er ei tenkt, kunstig, antenne som kun eksisterer i teorien som en referanse. En halvbølge dipol har forsterking 2,1 dB over isotropisk antenne. En halvbølge dipol er fødet på midten og dårlig egnet som antenne for VHF. En halvbølge vertikal er endefødet, godt egnet til maritim VHF-antenne. Forsterkingen er ca. det samme som en dipol (som ikke er egnet). Impedans i fødepunktet er høy, det blir derfor benyttet en impedanstransformator. Dette er dingsen i bunn av halvbølge VHF-antenne. Link to post
Marwin Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Noen som har erfaringer med Metz-antenne i dag? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 tror GeirT, har en Metz weatherfax whip til DSC'n på SSB-radion, vi får se når Geir kommer på banen ?! S/Y Gunga Din Link to post
volfro Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Har hatt denne vhf antennen liggende under forkøya som nødantenne siden 2009. Den andre er gåen og tenkte å skifte i helgen. Skal ha ny reserve antenne i tilfelle rigghavari og tenkte på RA 109, men er det noen grunn til å vente på den? Bedre /dårligere? http://www.acmarine.dk/sites/default/files/productsheets/CELmar0-1.pdf Tenkte å legge litt silikonfett i pluggen og vulktape utenpå Link to post
Bay_liner Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 (redigert) US båten min er originalt utstyrt med fastmontert VHF + stereoradio som benytter felles antennesystem og under en gjennomgang av el anlegget ser det ut til at metallseksjonen i fenderlisten rundt båten brukes som et slags jordplan referanse for antennesystemet uten at jeg har gått detaljert inn på dette. Imidlertid er ting og tang nokså forseggjort. Det er mulig å ta med seg VHFen fra kabinen til brua og under dashen finnes en velger for å velge mellom 2m antennen og en pisk som ligger under dashen. Det er og en splitter der for radio/VHF. Som sagt bare en smule overrasket over løsningene fra ca 1990 og lenger tilbake. Redigert 12.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
176-671 Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Bidrag til trådens erfaringsgrunnlag: Jeg erstattet nettopp en Glomex RA106 med COMROD AV7M, modellen som bl.a. benyttes av den lokale redningsskøyta. Der er det SERCO som har forestått utstyrsvalg og installasjon, og de har rimelig god greie på hva de selger. Resultatet kan ikke sammenlignes. Tidligere hørte jeg repeateren til Horten VTS på kanal 19 med dårlig signal da jeg lå på egen båtplass, nå mottas denne med godt signal. Målt SWR på 1.2:1 på k16, men SWR i seg selv sier lite om hvor effektiv antennen er. En dummyload kan ha SWR 1:1 uten at den stråler ut noe vesentlig av den grunn... pluss for skikkelig festebrakett, slik at man slipper det tøvet som Glomex har holdt seg med - nemlig at man risikerer å utsette kabel/plugg for en del tvinn. http://www.comrod.com/getfile.php/Datasheets/T%20Antennas%20-%20Marine/AV7M.pdf Dessverre dyr i forhold til Glomex-modellene, men når det gjelder VHF'en ombord i egen båt skal det hele være 100% på stell. Nyt sommerdagen! Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Marwin Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 2 dBi imponerer ikke akkurat, og mye av effekten sendes til himmels... (Hvis jeg leser diagrammet riktig...) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 (redigert) Jeg har en Sailor RT2048 ig Glomex RA109 antenne i Saga'n. Vi ligger på på Østre bolærne, og testet mot Tjøme Radio sin sender ved Risør, kanal 01. De hørte meg klart og sterkt. Da skal jeg ikke klage hverken på VHF eller antenne. Redigert 11.Juli.2014 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Marwin skrev On 11.7.2014 at 10.35: 2 dBi imponerer ikke akkurat, og mye av effekten sendes til himmels... (Hvis jeg leser diagrammet riktig...) Da er det nok greit å studere diagrammet en gang til. Ser ikke at dette er noe verre enn det som er rimelig typisk for ei antenne av denne sorten. Videre tar jeg det til etteretning at en del andre produsenter ikke engang velger å gi ut tilsvarende diagrammer for sine VHF-antenner tiltenkt ikke-profesjonell bruk. Antenner, markedsføringsmateriell og dBi har alt for ofte samme sannhetsgehalt som passasjerklage-statistikken fra Ryanair. Det er en grunn til at et visst radioblad ikke tillater sine annonsører å reklamere med antenners "gain". Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
TasleT Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 (redigert) Av diagrammet vises det at ca. 2 dBi (0 dBd) går horisontalt, og ca -30 dBi vertikalt "til himmels". Redigert 11.Juli.2014 av TasleT (see edit history) http://www.tore.aasli.no Link to post
Marwin Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 torkelmj skrev On 11.7.2014 at 12.48: .... Antenner, markedsføringsmateriell og dBi har alt for ofte samme sannhetsgehalt som passasjerklage-statistikken fra Ryanair. Det er en grunn til at et visst radioblad ikke tillater sine annonsører å reklamere med antenners "gain". Sant, helt siden WT-dagene på 70-tallet . ;-)Forøvrig er det masse antenne-strenger her på Bp fra før også :-) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
TasleT Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 dBi er et utmerket matematisk utgangspunkt for antenneberegninger, ingen tvil om det. Den verdien forandrer seg aldri. En gitt antennes dBd er helt avhengig av plassering og nærhet til omkringliggende objekter og endres etter plassering, til og med høyde over bakke / sjø. http://www.tore.aasli.no Link to post
Kruse Knallkul 3 Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Løfter denne gamle tråden. Ser at Glomex har kommet med ny type tilkobling til sin VHF-antenne RA106 basert på kabler med ferdig påsatt FME-plugger i begge ender. (Glomex RA106 SLSFME) Her skal det bare være å skru i pluggen. Det gamle problemet med RA106 og tilkobling ser dermed ut til å være borte. Noen her på forumet som har prøvd denne nye versjonen? Min opplevelse er at selve antennen RA106 tidligere stort sett har fått positiv omtale, men at det har vært vanskelig å koble til kabelen... Se f. eks her på Seatronics side: http://www.seatronic.no/antenner-tilbehor-vhf-c-56_131/glomex-vhf-antennepakke-p-4815 Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 RA106 og RA109 og den nye SLFME er så langt jeg kan forstå den samme antennen med de de samme forholdene for sending/mottak. Det er kun den elendige tilkoblingen for RA106 en nå slipper. Dette er helt utmerkede standardantenner alle sammen. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn