Jump to content

Gode VHF antenner

JRK

Recommended Posts

Spørsmål fra meg her og da: 

Jeg byttet nylig ut den gamle Simrad VHF'en i GM'en, med en Stadard Horizon GX2100E, og Shark4 antenne. 

etter montering tok jeg et testoppkall (når jeg lå i Asker)  til Tjøme og fikk beskjed om at de hørte meg klart og fint, og jeg hørte også de krystallklart. 

Så dro vi på tur til Tønsberg, og tok turen ut forbi verdens ende, og meldinger som kom fra Tjøme på Kanal 16 var her veldig skurrete og uklare. 

noen som har noen forklaring på hva dette skyldes? 

Da lå du vel i skyggen fra senderen til Tjøme eller du hadde på noe elektris/elektronisk som laget forstyrrelser. Skal du teste VHF'n, bør du gårett på en arbeidskanal, gjerne en som ut fra kartet ligger vanskelig til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tja. Fra Verdens Ende kan du nesten se bort på masta til Tjøme Radio.

my point exactly. ;) synes derfor det var helvetes rart at jeg i en blanding av støy hørte svært dårlig at tjøme radio sa at de kom med værvarsel. svitsja over på arbeidskanal, og der var det stille som natten. 

når jeg testa VHF'en så kalte jeg opp Tjøme på K16 og gikk deretter til K66 og på begge var det klart som glass! skjønner ikke noe jeg. skal sjekke kontaktstykket, om loddingen er for dårlig eller noe, og har rista løs under turen nedover fjorden. 

Vil nok i utgangspunktet anta at du har vært i grenseland for bra og dårlige signaler.  Da høres det "støtvis" slik, nesten som skurr.  Enten langt fra sender eller at landstasjonen har vært mer eller mindre skult bak geografien.

På VHF forplanter radiosignalene seg stort sett i fri-sikt linje, med unntak av ekko og refraksjon.

Sikker på at signalene kom fra den Masta på Tjøme? Eller fra en annen transponder? (Spørr i uvett :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Med tilgang til antenneanalysator til 7 båtpenger, snekret jeg sammen en antenne av båndkabel og trakk den i et stivt elektriker plastrør... Med nøye avstemming, funket den bedre enn noen av mine tidligere VHF-antenner :-)

Coaxen gjorde 4 tørn som en spole rett under antenna og SWR var under 1,3 på hele båndet.

Tips om oppbyggingen så jeg her:

http://www.essexham.co.uk/slim-jim

(Det som overasket litt var at resonansen steg endel når den ble trukket inn i plastrøret...)

Skal teste mere når jeg engang får båten på sjøen...

Obs: Lengdene ble tilpasset VHF-båndet.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Fint at du lager din egen antenne, Marwin!  Slim Jim er en god del brukt blant radioamatører, og har bra rykte.  Det man lager sjøl kan bli vel så bra som de antennene man kjøper ferdig. :thumbsup:

En antenneanalysator (VNA) er stort sett et must om man lager antenner, da ser man både SWR, resistansen og reaktansen i antennesystemet, og kan tilpasse antenna deretter.  Enten i lengde eller utforming, eller legge til en gitt verdi med en spole eller kondensator.

OK, skjønner det med å hindre stråling fra koaksen.  Jeg bruker ca. ti turn koaks rundt en 1 1/2 liters brusflaske til det formålet,om nødvendig.  Evn. bruke en strømbalun.

Men det jeg tenkte på, hvis du har en VNA og ikke bare SWR-meter, er at du kan lese av om antenna ikke er helt resistiv 50 ohm.  Hvis det er en reaktiv komponent, så kan du trimme det bort med en tilpasset kondensator eller eller spole, alt ettersom antenna er kapasitiv eller induktiv.  Det var det jeg mente...

Men slim Jim er snill, sånn sett, man trenger vanligvis ikke gjøre så mye fiksfakseri med den.  Unntatt hvis den kommer for nær objekter som mast, takskjegg på hus, vegger osv. alt etter bruk.  Den er lett justerbar ved å flytte koakstilkoblingen litt opp eller ned på det nederste "elementet" før man lodder.

Fordelen / ulempen (etter som man ser det) med antenner montert over eller like ved sjø / vann er at de stråler relativt flatt.  Vann er et utmerket dielektrkum sånn sett.  I maritim VHF sammenheng er det nok en fordel at energien går ut er flatest, etter mitt syn.  Det er ikke rare vinkelen oppover som skal til for å treffe en landbasert mast med "full" effekt.  Slim Jim har vel en gain på ca. 6 dBi (nesten 4 dBd), om jeg husker rett.  Og omtrent 5-10 grader "take-off".

Fant akkurat et ferdig strålingsdiagram her:

http://ac8gy.com/images&_supportinf_files/slim_jim/Figure%204%202M%20Slim%20Jim%20Elevation%20@%20146.JPG

• 3 år senere...

Jeg lurer på om jeg bør/må bytte antennen på AIS’en. I dag står det en liten svart pisk - ser ut som Glomex AIS antenne.  Men når jeg måler den er SWR, ender det ut på 2,9 og 2,7 når jeg kapper litt av på kabel. AIS’en viser ikke ferger jeg ser som er 4nm borte.  Antennen er montert rett over radar, ca 3 meter over vannflaten. Når jeg kobler om til å bruke 90cm stålpisk inmastetopp, kommer ‘hele verden’ inn på AIS’en. Er det noe jeg kan prøve å gjøre før jeg prøver å bytte til en 90cm antenne på samme sted?

Er ikke det den blå lille pisken fra glomex som er optimalisert for ais? 7E376EF6-AF6C-4090-9EBE-1BBBC6FCF7A4.jpeg.af4f6bb004b35a5212b11759ab4fd768.jpeg

2,5 meter høyde, ser greit 5-6 nm avhengig av fjell som sperrer..

Kan jo prøve å sette den litt høyere opp for å teste vel? 

(Har ikke målt swr på min egen)

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...