Jump to content

Hummerfiske 2012- Hvordan går det?


optimax 150

Recommended Posts

Det er sikkert mange av båtplassens medlemmer som fisker hummer. Her på Vesfoldkysten synes jeg det har vært middels/dårlig fiske hittil. Var ute å trakk idag og teinene (10 stk skotteteiner) har stått siden fredag. Fikk kun med en hummer hjem og kastet uti 4, hvorav 2 rogn og 2 undermålinger. Årsakene er mange, feil vindretning, for mye vind, for lite vind, feil strømforhold, dårlig vær pent vær, månefaser osv. For ikke å glemme fiskeren og agnet hans!!

 

Hvordan er det langs resten av kysten??

Link to post
Share on other sites

Ja de svarte er irriterende. Likner jo ikke på de i butikken i hele tatt.

 

Har vel fått 9 stk på 4 trekk. De fleste hadde rogn og ble sluppet ut igjen. Fisker med 5 skotteteiner og 5 sammenleggbare polarteiner. Skotteteinene klart best. Agnet er saltet makrell. Tror nordavinden gjør fisket tregt og gjør at hummeren går dypere. Inntil land har det ikke vært noe å få hittil. Får se nå når sønnaværet kommer. Pleier å bli bedre da.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Setter tiner i Østfold. Det startet bra med 9 hummer på første trekk, en undermåls og en med rogn, dvs. netto 7 stk. Siden har det gått nedover. Dårligst i dag: en krabbe og ingen hummer. Den ene teina var dessuten åpen! Har nok vært noen der. Agner med saltet makrell og laksehoder. Sper også på med noen overlagrete reker av og til. Vi er to kamerater med tilsammen 9 teiner.

 

Fasiten er på fem trekkk: 7 + 3 + 1 + 2 + 0 = 13. Vi gir oss ikke med det førtste, og håper på endret vindretning og mer flaks. Vi setter på rundt 12 - 25 meter. Noen kommentar til dybden?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Prøvde hummerfiske for første gang siste ukene i november 2011 og fikk 7 stk. på 7 teiner så har ikke så mye å sammenligne med, alle sier det er lite hummer her hvor jeg fisker (vestlandet)

 

snittet i år: ca 1.25 hummer på 10 teiner per. dag første uka, blir jo mye prøving og feiling for meg som er helt grønn som hummerfisker,

men hva regnes som normalfangst (rundt omkring i landet) for en som har drevet med dette noen år?

Link to post
Share on other sites

Vestfold-fiske for min del (selv om jeg bor litt langt unna og får trukket sjeldent, stort sett lørdag og kanskje sent en fredag). Status så langt omtrent som i fjor, 8 så langt som er beholdt, rognhummer har vært klart i mindretall. Vært heldig mht rogn, kun 2 (eller 3) slike som har blitt kastet.

 

At nordavind eller andre vindretninger skulle påvirke hvor hummeren går, slik det blir hevdet har jeg aldri hørt om eller erfart. Dette er adskilling mer stedbundne arter enn som så, vi snakker tross alt ikke om brennmateter el.l. Kort sagt: Den teorien har jeg rett og slett ingen tro på!

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi bor også litt langt unna, så det blir bare trekk 2-3 ganger i uka. Det neste blir på lørdag. Vi respekterer selvfølgelig søndagsfredingen, men synes det er litt trasig for oss hobbyfiskere.

 

Jeg lurer litt på om hvor ofte en bør skifte åte. Siste gang, da det var null hummer, gjorde jeg helt rent i agnposene og la i nesten ferske laksehoder og og makrell. Er spent på rersultatet til lørdag. Vi har også merke på teinene som vil vise om det har vært uvedkommene der igjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Riktig agn er en stor fordel! Har fisket krabbe siden august måned, fikk 3 hummer før 1. oktober, å har fått 9 hummer etter, 2 med rogn, 2 er spist å 5 heldige hummere fikk gå fri idag. Har hatt de i samlekiste i en ukes tid, å har ikke tid til å koke de, må være de heldigste hummerne denne sessongen, tar de igjen neste gang :smiley:

 

1zqbihe.jpg

1177693.jpg

1z3tc44.jpg

f2ph7t.jpg

15oflg2.jpg

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Bruker sild som har ligget i plastdunk i grovsalt noen måneder, etterhvert blir det en "herlig" saltlake. Silda legges "til vannes" i sjøen en ukes tid før brukes, da starter forråtnelsen. Sannsynligvis kan silda ligge enda lengre til vannes, ser at det blir færre og færre krabber etterhvert som agnet modnes i teinene.

 

Har prøvd med berggylt som lå i sjøvann i en pøs en ukes tid, skal etter noens mening være det ypperste hummeragnet. Men dette var nok for ferskt, da krabbene var helt ville etter en tur i teina... Og da glimrer hummeren med sitt fravær.

Link to post
Share on other sites

Og da glimrer hummeren med sitt fravær.

 

Ikke nødvendigvis. Har fått 3 hummer sammen med 2 krabber i samme teine. Hvem som kom først blir vell det samme som hønen å egget, men det sies at de er redd hverandre, å går ikke inn i teiner til hverandre, myten er blåst :wink:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ja, jøss. Du får få jobb i mythbusters :thumbsup: Ingen regel uten unntak :lol:

 

Får også hummer der det sitter en krabbe eller to i ene hjørnet, men sitter det 15 krabber i teina fra før, er sannsynligheten minimal for at hummeren vil inn.

 

Grunnen til at en bruker bedervet agn er jo nettopp at sjansen for at krabbene går inn først er mindre, da krabbene vil ha ferskt agn. Ikke fordi hummeren ikke vil ha ferskt.

Link to post
Share on other sites

Trakk teinene i går igjen. Det ble 5 hummer, hvorav en undermåls og en med rogn som også var undermåls. Altså netto 3 hummer, så nå er vi oppe i 16 stk. godkjente.

 

Effekten av ferskere agn var dessuten klar: Det ble 13 stor krabber. Men det er jo greit med krabber, bare en får hummer også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hoi , jeg var ute på Lørdag... Fikk 6 hummer, og av de så var det 5 som måtte uti igjen, dvs en med hjem.. Da har de stått siden tirsdag og jeg bruker laksehuer som er salta ca en mnd. Fikk også mere krabber enn jeg pleier og det er med samme agn , Må vel si at jeg begynner å lure på å ta opp teinene :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...