Jump to content

Hummerfiske 2012- Hvordan går det?


optimax 150

Recommended Posts

Hvor lenge varer dette hummerfisket egentlig?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute en tur med tresnekka Tora rundt Bygdøylandet ved Oslo i dag. Det var fullt opp av blåser der også. Er det virkelig hummer helt innerst i fjorden ved Oslo? Hvis ikke, hvor langt inn i Oslofjorden går den?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jaggu den går helt inn. Mener å ha sett det på tv en gang. Vannet ER faktisk relativt rent og salt der og hummerlarvene spres med strømmen, så om det har vært for dårlige forhold der i perioder så etablerer den seg ganske raskt igjen.

 

Litt rart å tenke på at det er bedre forhold for endel fisk i indre fjord enn her øst i ytre fjord hvor havet står rett på. Glomma renner jo ut her og drar med seg endel slam og elendighet. Forskerne fant mer torskeyngel rett utenfor det nye operabygget i Oslo enn i ytre fjord for noen få år siden.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Klippet dette fra: http://naturvernforbundet.no/imakerdata/f/1/24/37/5_2401_0/Hummertyvfiskenotat_25.sept._Maskert_offentlig______utgave..pdf

 

Offisiell fangsstatistikk viser at selv en veldig god hummerfisker med

dagens bestandssituasjon sjelden klarer å få mer enn en hummer per 10 teiner i

sjøen i et døgn. En fritidsfisker skal dermed ikke være i stand til å fange mer enn ca

6 hummer per uke i sesongen. For en yrkesfisker kan dette ganges med 10, og blir

da maksimum 60 hummer per uke.

 

Stemmer dette da? Er selv en dårlig hummerfanger (nybegynner) og får omtrent 1 per dag på 10 teiner, skulle jo tro at en dyktig hummerfisker med 30 års erfaring får mye mer :diving:

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig hummer helt innerst i fjorden ved Oslo? Hvis ikke, hvor langt inn i Oslofjorden går den?

 

Det har begynt å bli en god del hummer i de kunstige revene som er satt ned under bryggene på Tjuvholmen. Se link:

http://tjuvholmen.no/?did=9083556

 

Også i Bjørvika er det laget kunstige rev:

http://www.oslohavn....ev.9UFRnM4T.ips

 

Jeg så min første hummer i Indre Oslofjord for 10-12 år siden, under et fridykk ca.400 meter sør for Signalen Restaurant på Nesoddtangen. Der bodde det en diger hummer under en stein på rundt 15 meters dyp, og den så både sunn, frisk og fornøyd ut. Kanskje bor den der ennå. Hummere kan jo bli ganske gamle, hvis de holder seg unna teinene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Klippet dette fra: http://naturvernforb...____utgave..pdf

 

Offisiell fangsstatistikk viser at selv en veldig god hummerfisker med

dagens bestandssituasjon sjelden klarer å få mer enn en hummer per 10 teiner i

sjøen i et døgn. En fritidsfisker skal dermed ikke være i stand til å fange mer enn ca

6 hummer per uke i sesongen. For en yrkesfisker kan dette ganges med 10, og blir

da maksimum 60 hummer per uke.

 

Stemmer dette da? Er selv en dårlig hummerfanger (nybegynner) og får omtrent 1 per dag på 10 teiner, skulle jo tro at en dyktig hummerfisker med 30 års erfaring får mye mer :diving:

 

Tror dette stemmer ganske bra. Var på et infomøte som forskere fra Flødevigen holdt for ca 3 år siden. Der la de fram resultater fra rapporteringsskjema som de sender ut årlig til et utvalg hummerfiskere. Det viser tydelig at første dagen 01.10. får folk desidert mest, for så å gradvis avta. Tror en fisker som i snitt får 0,1 hummer pr teine i løpet av sesongen vil være veldig fornøyd. Tror ikke det er mange som klarer dette. Erfaring eller ei.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har 17 hummer på 6 teiner som trekkes nesten hver dag, med andre ord et dårlig snitt. Nå er dette min første sessong, men jeg synes likevel at snittet burder være bedre enn det en yrkesfisker har. Det fordi vi som fisker med få teiner har muligheten til å bruke mye mer tid på hver teine. Jeg er godt kjent i området der jeg fisker og bruker både ekkolodd og vannkikkert for å finne de beste plassene. Fikk forøvrig en fin på 44cm!!

 

Synes ikke dere at de av oss som har mulighet til å bruke god tid, bør få et bedre snitt en yrkesfiskere?

 

Hva menes forresten med sort hummer? Har aldri før hørt uttrykket og det har heller ikke de andre private hummerfiskerne jeg kjenner?

Link to post
Share on other sites

Hva menes forresten med sort hummer? Har aldri før hørt uttrykket og det har heller ikke de andre private hummerfiskerne jeg kjenner?

 

Alle som har SPIST hummer vet at den skal være rød. Når man fanger hummer som er svart, må jo det bety at det er noe feil og at det bare er å kaste den på sjøen igjen.... det skjønner jo enhver nybegynner... (med andre ord, det er bare tull og fanteri, men du bet på.... :wink: )

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok opp teinene for noen uker siden. Det ble dårlig fangst på slutten. Tilsammen ble det 18 lovlige hummere på 10 teiner. Nok til hummerparty.

 

Jeg og kompisen hadde 7 solide halvproffe teiner og 3 Biltema teiner av den orange typen. Det siste viste seg å være bare dritt. Hvis du ikke tar dem opp tidsnok, klipper både hummere og krabber seg gjennom nettet. Vi fant store hull i nettet og tok en krabbe på fersken mens den var halvveis gjennom.

 

Neste år skal det bli enda bedre. Da skal vi bare ha bra teiner og vi skal forbedre merkingen. Det er en del sjø i området vi setter, og da kan det være vanskelig å finne blåsene. Nå forbereder vi flytere med flagg. Jeg skal også skaffe ekkolodd på akterdekket til hjelp under settingen. Dersom været blir noenlunde bra skal jeg ta meg fri første uken for å ligge på feltet og ta teinene hver dag. Dette er god sport for en gamling. Men for all del: følg reglene!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Stort sett fått dratt teiner hver annen uke, avsluttet første uke november. Første året jeg har hatt 10 egne "skikkelige" hummerteiner. Har fått totalt 9 hummere, 6 som kan gå i gryta. Er fornøyd med dette, var bedre enn i fjor. Det viktigste er jo naturopplevelsene, og at høsten går fort :wink:

 

Men lurer på om bare halvpartene av teinene har fiska godt. Har 5 skotteteiner light-modell, med hvite kalver. I disse ble det kun en "mini", de andre satt i helt svarte teiner eller fisketeiner (runde treteiner). Noen som har lignende erfaringer? Får evt vurdere å bytte ut de hvite kalvene til svarte :cryin:

Link to post
Share on other sites

Søringen, har også hatt problemer med de lette skotteteiene, har andre skotteteiner med hvite kalver og de fisker bra. Tror rett og slett de lette teinene er for lette. Har man en litt stor blåse / flæ i andre enden så flytter disse seg i dårlig vær, mens de tyngre modellene står stødig på bunnen.

 

Slik var det også med de gamle treteinene, jo mere sement man hadde i jo bedre fisket de. Skal legge inn 5-6 kilo ekstra lodd i de lette skotteteine til neste år, får satse på bedre fiske da.

Link to post
Share on other sites

Søringen, har også hatt problemer med de lette skotteteiene, har andre skotteteiner med hvite kalver og de fisker bra. Tror rett og slett de lette teinene er for lette. Har man en litt stor blåse / flæ i andre enden så flytter disse seg i dårlig vær, mens de tyngre modellene står stødig på bunnen.

 

Slik var det også med de gamle treteinene, jo mere sement man hadde i jo bedre fisket de. Skal legge inn 5-6 kilo ekstra lodd i de lette skotteteine til neste år, får satse på bedre fiske da.

 

Har normalt kastet ut noen meter for mye med synketau for ikke å miste teiner (har en "flyter" en 8-10 m over teina), men det er klart at strøm etc kan flytte teinene langs bunnen. Har også vært inne på tanken på å tynge ned teinene med ekstra ballast, men blir jo tyngre å dra (drar for hånd, ikke med kraftblokk). Har 3 svarte teiner fra Netthandelen, virker som disse fisker bedre, de veier kanskje 2-3 kilo mer. Er greie å dra for hånd.

 

Sett under Hummerfiske på Youtube, ser jo der at hummerteiner med hvite kalver fisker de og, så kan godt være at det er mer vekt som må til :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at vekt er viktig, ikke bare for at ikke teina skal flytte seg, men fordi små bevegelser i teina sikkert kan skremme hummeren. Jeg har relativt tunge teiner, men tror jeg vil legge på litt ekstra til neste sesong. Det blåser bra på hummerfeltet hos oss.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja, jøss. Det har jo ikke akkurat manglet vind hos oss heller :sweat:

 

Skal gå over "soverom" med inngang også, stramme opp inngang litt og legge i litt tyngre blytråd slik at kammeret lukkes bedre når hummer har gått inn. Er heldigvis mettet for hummerfiske nå, men det begynner nok å krible igjen i september :thumbsup: Pluss skjøte på litt lengre teinetau, her vest i Vest-Agder har jeg inntrykk av at en god del av hummeren gikk ganske dypt i år (ned til 30 - 35 meter). Fikk de fleste av mine på 20 - 26 meter, men kunne nok godt ha gått enda dypere.

Link to post
Share on other sites

Ble 16 hummer i år for å få "kvota" på 10. Seks rognhummer, ingen under minstemål. Snittvekt på 1,2 kg. (2,5 til 0,9kg) Ca 0,25 hummer per teine. Siden jeg hadde både tre og fire i en teine, ble det likevel mye bomturer. 250-300 krabber. Beste dybde, ca 25 meter. (Grunnere første del av oktober) Torsk og kylling fisket best. marinert laks var også bra. Fisket hovedsaklig med makrell på grunn av enkel tilgang. Fikk ingen hummer med makrell. Hverken fersk eller sur.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

Nei, hummer har jeg aldri fisket, men på lørdag er vi en gjeng båter som har bestilt hummer til hummeraften fra en lokal fisker. Så da skal vi kose oss ordentlig på Oscarsborg!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tar sjansen og spør i denne tråden selv om denne handler hummer:

 

Hadde med meg hjem 9 krabber som jeg fikk av en kollega som er ivrig hummerfisker. (Han fikk forresten 2 hummer på 10 tegner i morges. Dette ved Arendal. Bare 1 kunne tas med hjem da den andre hadde rogn.) Da jeg skulle koke dem i ettermiddag fikk jeg et klart inntrykk av at den ene var død. Den bevegde seg kanskje bitte grann, men jeg tok ikke sjansen og kastet denne.

 

Spørsmålene blir derfor:

 

Kan man spise krabbe som er død før man koker dem? (denne var i live da den ble tatt opp i morges)

 

og

 

Kan man eventuelt ta av klørne på en nylig død krabbe, koke dem og spise dem? (var litt fristende da klørne var så fine.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...