Bearded Beast Startet 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2012 1. Ta den oppgitte effekten på motoren din i hk og multipliser med 0,3 2. Gjør et realistisk overslag over toppfarten til båten din og regn om til fot pr. sekund (1 knop = 1,69 fot pr. sekund) 3. Divider resultatet fra pkt. 1 med resultatet fra pkt. 2 4. Divider resultatet fra pkt. 3 med 3,14 5. Finn kvadratroten av resultatet av pkt. 4. Dette gir deg radius på propellen i fot 6. Multipliser resultatet fra pkt. 5 med 24 for å gjøre om til diameteren i tommer Det stemte steike bra for meg. Dette blir ikkje så rellevant for utenbords da diameter er gitt Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Ser jo enkelt ut dette, Plutonium,..men jeg tenker.. hva med utvekslingen på gearet ? Det er vel ikke nok med hk på maskinen alene ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 340 x 0,3= 102 24 x 1,69= 40.56 102/40.56 = 2.51479 2.51479 / 3.14 = 0.80089 kvadratrot av 0.80089 = 0.89492 fot radius. X 24 = 21,47 tommer. Eg kjører med 24x24 i dag , og mangler 3-400 o/min. Og klarer 20 knop. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 ja om du da setter inn 20 knop istedenfor 24 så får du 23.5" Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Så hvis jeg går ned fra 14,25" til 13,25" øker jeg teoretisk toppfarten fra 56 til 65 knop...... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 . Det er ikkje slik fungerer, herregud da mann men så les hva som beregnes. Gjør et realistisk overslag over toppfarten til båten din synes eg så tydelig det står. Enhver løs beregning må baseres på fornuftige tall, om du ikkje forstår det så.. . Hvordan stemmer det med dagens oppsett ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Samme joviale tone som alltid! Hyggelig det :-( Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Samme joviale tone som alltid! Slår sjelden feil.. selv om man prøver å ta en hyggelig tone.., neida ! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Noen ganger fungerer teori og praksis.. andre ganger ikke.. husk at det er mange faktorer som spiller inn på hvor lettdrevet båten er og hvordan den går i sjøen... vekt tyngdepunkt bredde på skrog(våt overflate) skrogutforming forøverig, dreiemoment/utveksling på motor. en propell er heller ikke en propell, det finnes to blads tre blads fireblads femblads osv.. utformingen av propellbladene kan også variere dvs. bladareal! I heletatt proppellberegning er en vitenskap.. men man kan ha flaks å treffe på ut fra en tabell.. båtkonstruktøren sitter som regel med fasiten.... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Ja en bekjent har byttet sine to propeller via kjent firma i Norge. Han har endt opp med 3 knop lavere fart en han hadde. Mangler turtal. Og firmaet har allerede forsøkt to ganger å finne riktig. Vist det er vitenskap , så har de vert uheldig med sine ansattes kapasitet.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bearded Beast Svart 17.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 joviale tone meg her og meg der. Når man kommer med piss for å åpenbart sabotere. Det var en interessant formel og det krever data fra så mange så mulig for å sjekke dens sannhetsgehalt. Kilden er fra anerkjent hold, det er ikkje noe eg har funnet på sjøl for de som måtte tro det Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Hmm, etter de antagelser som er gitt her ser det ut til å stemme brukbart med min Wiking 28, men der mangler jeg rundt 450RPM på toppfarten. Maks turtall ved kjøring såvidt under 2000RPM. For ordens skyld får jeg fullt turtall når gear ikke er innkoblet. Har en firebladet propell som jeg tror er 19" La det inn som formell i Excel og beregnet etter hva jeg faktisk får 16 - 17 knop : Hestekrefter: 180 Estimert toppfart i knop: 17 Propelldiameter i tommer: 18,57 Hestekrefter: 180 Estimert toppfart i knop: 16 Propelldiameter i tommer: 19,14 Hvis jeg skulle fått denne opp i feks 20 knop (noen opererer med 22-23 knop for denne, men det høres ikke reelt ut) Hestekrefter: 180 Estimert toppfart i knop: 20 Propelldiameter i tommer: 17,12 Redigert 17.Oktober.2012 av kodalse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 "Just for fun", Plutonium!!! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Ok Ladies and gangsters! Jeg bare lekte litt med formelen for å se hvor mye en tomme gjør på min hydrolift 23' Slik jeg forstår formelen så beskriver den hva som er gunstigste trykk over en propeller, altså: effekt=kraft x kraftens hastighet. Vi deler altså effekten på båtens hastighet ved denne effekten og får kraften som kreves for å skyve båten i denne hastigheten. Kraft / vannsøylens areal = vanntrykket. Og det er det som er konstanten her. Jeg vet ikke helt hva som er effekten på denne 6,3 liters motoren fordi det er mage variabler, det er enklere på en masseprodusert diesel. Jeg har anslått en hastighet men for et slikt skrog kan toppfarten variere mye med vekt, tyngdepunkt, hvor mye du hopper osv. Når det gjelder utveksling, stigning, bladareal og fasong så har dette med drag og slipp å gjøre. Skulle vært interessant med en formel for riktig propellerturtall. Jeg tror jeg er noe høyt, men dette henger også sammen med motorens effektkurve. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 ja om du da setter inn 20 knop istedenfor 24 så får du 23.5" Ja eg klarer 20 knop i dag. Det er mulig propellen var 24x23. Men eg mangler fortsatt 300 o/min, Som eg håpte yanmaren skulle orke å dra seg opp i, Så eg må nok ned i mindre propell. Eller cuppe. Er så f... tungvindt å slippe å få fikset slik. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Hørte i dag at Gamle herr Furuholmen hadde en formel for propelldiameter som var endel enklere: Arealet av midtspantet under vannlinjen delt på tre er riktig propellerareal. Interessant! Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Fikk beregnet propell til vår Hanto 22 i dag, fikk (foreløpig) svaret 17"x13" 3 blad. Men når jeg har surfet rundt forbi på nett så har jeg sett sett dimensjoner på alt fra 15"x11" til 17"x21" 4 blad på identiske båter med noen få hestekrefter i forskjell Her ligger sikkert mye av forskjellene i turtall og utveksling, men syns det var rimelig stor variasjon. Oppgitt toppfart for båtene varierte med et par,tre knop... Forstod det slik på ingeniøren (eller hva han var) at akselturtall hadde stor innvirkning på størrelsen.. Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
Viksund 830 Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Jeg sjekket for min båt, kom til 21,15, har i dag 21x21 scew back. Jeg har krefter i overflod, har aldri testet toppfarten, har hatt 27 knop i en lang sving jeg ikke klarte å rette opp.Da turte jeg ikke mer . Valgte å gå ned fra 21x22 til 21x21 for å få litt lavere tomgangsfart... Skulle gjerne hatt sluregir, men det kunne ikke leveres til kassa mi.... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Fikk beregnet propell til vår Hanto 22 i dag, fikk (foreløpig) svaret 17"x13" 3 blad. Men når jeg har surfet rundt forbi på nett så har jeg sett sett dimensjoner på alt fra 15"x11" til 17"x21" 4 blad på identiske båter med noen få hestekrefter i forskjell Her ligger sikkert mye av forskjellene i turtall og utveksling, men syns det var rimelig stor variasjon. Oppgitt toppfart for båtene varierte med et par,tre knop... Forstod det slik på ingeniøren (eller hva han var) at akselturtall hadde stor innvirkning på størrelsen.. Ideellt sett skal du ha så stor diameter du kan uten å få for lite klaring til skroget. Så velger du girutveksling etter hvor fort du cruiser, altså avhengig av motoreffekt. Mindre diameter er veien å gå på raske planende båter. Men med en gitt girutveksling blir det til å velge propell etter propellerturtall i cruise for å ikke få for høy tip-hastighet. For liten diameter eller bladareal gir høy slipp-prosent i lav hastighet. Som regel er det beste å finne ut hvilken propeller andre har brukt på din båttype veien å gå for å velge rett. Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Var det som ble utfordringen her, for det var så vidt spenn i dimensjonene på samme båttypen.. Så her blir det igrunn å ta en sjans, og satse på at det blir noenlunde Jeg var selv fokusert på cruising-turtall, for det er det området som har mest dreiemomentet og lavest drivstoff-forbruk Men virket ikke som det var så nøye, ingeniøren var mest opptatt av maks mulig turtall og avstand til skrogbunn. Skjønner det siste er viktig, men mener nå at det er marsjfart/turtall som burde være mest gjennomtenkt.. Drømmer om å kunne opprettholde 8,5 til 9 knop som cruising speed med fast propell da Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.