Jump to content

PropelldiameterKalkulator. Har du rett diameter? just for fun

Bearded Beast

Recommended Posts

1. Ta den oppgitte effekten på motoren din i hk og multipliser med 0,3

2. Gjør et realistisk overslag over toppfarten til båten din og regn om til fot pr. sekund (1 knop = 1,69 fot pr. sekund)

3. Divider resultatet fra pkt. 1 med resultatet fra pkt. 2

4. Divider resultatet fra pkt. 3 med 3,14

5. Finn kvadratroten av resultatet av pkt. 4. Dette gir deg radius på propellen i fot

6. Multipliser resultatet fra pkt. 5 med 24 for å gjøre om til diameteren i tommer

Det stemte steike bra for meg.

Dette blir ikkje så rellevant for utenbords da diameter er gitt

Noen ganger fungerer teori og praksis.. andre ganger ikke.. husk at det er mange faktorer som spiller inn på hvor lettdrevet båten er og hvordan den går i sjøen... vekt tyngdepunkt bredde på skrog(våt overflate) skrogutforming forøverig, dreiemoment/utveksling på motor. en propell er heller ikke en propell, det finnes to blads tre blads fireblads femblads osv.. utformingen av propellbladene kan også variere dvs. bladareal! I heletatt proppellberegning er en vitenskap.. men man kan ha flaks å treffe på ut fra en tabell.. båtkonstruktøren sitter som regel med fasiten....

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hmm, etter de antagelser som er gitt her ser det ut til å stemme brukbart med min Wiking 28, men der mangler jeg rundt 450RPM på toppfarten. Maks turtall ved kjøring såvidt under 2000RPM.

For ordens skyld får jeg fullt turtall når gear ikke er innkoblet.

Har en firebladet propell som jeg tror er 19"

La det inn som formell i Excel og beregnet etter hva jeg faktisk får 16 - 17 knop :

Hestekrefter: 180

Estimert toppfart i knop: 17

Propelldiameter i tommer: 18,57

Estimert toppfart i knop: 16

Propelldiameter i tommer: 19,14

Hvis jeg skulle fått denne opp i feks 20 knop (noen opererer med 22-23 knop for denne, men det høres ikke reelt ut)

Estimert toppfart i knop: 20

Propelldiameter i tommer: 17,12

Redigert av kodalse (see edit history)

Ok Ladies and gangsters! Jeg bare lekte litt med formelen for å se hvor mye en tomme gjør på min hydrolift 23'

Slik jeg forstår formelen så beskriver den hva som er gunstigste trykk over en propeller, altså: effekt=kraft x kraftens hastighet. Vi deler altså effekten på båtens hastighet ved denne effekten og får kraften som kreves for å skyve båten i denne hastigheten. Kraft / vannsøylens areal = vanntrykket. Og det er det som er konstanten her. Jeg vet ikke helt hva som er effekten på denne 6,3 liters motoren fordi det er mage variabler, det er enklere på en masseprodusert diesel. Jeg har anslått en hastighet men for et slikt skrog kan toppfarten variere mye med vekt, tyngdepunkt, hvor mye du hopper osv. Når det gjelder utveksling, stigning, bladareal og fasong så har dette med drag og slipp å gjøre. Skulle vært interessant med en formel for riktig propellerturtall. Jeg tror jeg er noe høyt, men dette henger også sammen med motorens effektkurve.

• 7 måneder senere...

Fikk beregnet propell til vår Hanto 22 i dag, fikk (foreløpig) svaret 17"x13" 3 blad. Men når jeg har surfet rundt forbi på nett så har jeg sett sett dimensjoner på alt fra 15"x11" til 17"x21" 4 blad på identiske båter med noen få hestekrefter i forskjell :confused: Her ligger sikkert mye av forskjellene i turtall og utveksling, men syns det var rimelig stor variasjon. Oppgitt toppfart for båtene varierte med et par,tre knop... Forstod det slik på ingeniøren (eller hva han var) at akselturtall hadde stor innvirkning på størrelsen..

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Jeg sjekket for min båt, kom til 21,15, har i dag 21x21 scew back.

Jeg har krefter i overflod, har aldri testet toppfarten, har hatt 27 knop i en lang sving jeg ikke klarte å rette opp.Da turte jeg ikke mer :giggle: .

Valgte å gå ned fra 21x22 til 21x21 for å få litt lavere tomgangsfart...

Skulle gjerne hatt sluregir, men det kunne ikke leveres til kassa mi....

Fikk beregnet propell til vår Hanto 22 i dag, fikk (foreløpig) svaret 17"x13" 3 blad. Men når jeg har surfet rundt forbi på nett så har jeg sett sett dimensjoner på alt fra 15"x11" til 17"x21" 4 blad på identiske båter med noen få hestekrefter i forskjell :confused: Her ligger sikkert mye av forskjellene i turtall og utveksling, men syns det var rimelig stor variasjon. Oppgitt toppfart for båtene varierte med et par,tre knop... Forstod det slik på ingeniøren (eller hva han var) at akselturtall hadde stor innvirkning på størrelsen..

Ideellt sett skal du ha så stor diameter du kan uten å få for lite klaring til skroget. Så velger du girutveksling etter hvor fort du cruiser, altså avhengig av motoreffekt. Mindre diameter er veien å gå på raske planende båter. Men med en gitt girutveksling blir det til å velge propell etter propellerturtall i cruise for å ikke få for høy tip-hastighet. For liten diameter eller bladareal gir høy slipp-prosent i lav hastighet. Som regel er det beste å finne ut hvilken propeller andre har brukt på din båttype veien å gå for å velge rett.

Var det som ble utfordringen her, for det var så vidt spenn i dimensjonene på samme båttypen.. Så her blir det igrunn å ta en sjans, og satse på at det blir noenlunde :clap: Jeg var selv fokusert på cruising-turtall, for det er det området som har mest dreiemomentet og lavest drivstoff-forbruk :thumbsup: Men virket ikke som det var så nøye, ingeniøren var mest opptatt av maks mulig turtall og avstand til skrogbunn. Skjønner det siste er viktig, men mener nå at det er marsjfart/turtall som burde være mest gjennomtenkt.. Drømmer om å kunne opprettholde 8,5 til 9 knop som cruising speed med fast propell da :pray:

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...