Jump to content

Ny Cobra VHF håndholdt, er det bare begynnne å bruke?

Habnen

Recommended Posts

45 skoletimer for SRC syns jeg hørtes meget drøyt ut. Tok også SRC i forbindelse med D5L hos Poseidon, lærte mer enn nok på en kjapp kveld til å bestå prøven med glans. Det skal riktignok sies at de fleste som deltar på D5L-kurs er over gjennomsnittlig interessert i båt, og har både litt kunnskap på området fra før, samt interessen for å lære stoffet, ikke bare få sertifikatet.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Snip fra kursagenten.no,

Et VHF / SCR kurs over 45 skoletimer som er et krav for kandidater som ønsker fritidsbåtskippersertifikatet utvidet til å gjelde world wide. Kurset gir grundig innføring i bl.a. posisjonsbestemmelse ved hjelp av himmellegemer.

Dette er bare tull! Kursagenten.no blander sammen SRC med astronavigasjon. Har de ikke mer kontroll på kursene sine enn dette, så er det all mulig grunn til å holde seg langt unna kursene de arrangerer!

Edit:

Hmm...bortsett fra at det ser ut som de bare lister opp andres kurs. Uansett er det all mulig grunn til å ta informasjon på den siden med adskillig mer enn én klype salt!

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

..... Kursagenten.no blander sammen SRC med astronavigasjon. ...

Her er det nok ikke kursagenten som blander. Kursagenten.no er bare et nettsted hvor vi som driver med kurs har mulighet for å legge ut de kursene vi har på repertoaret. Det er kursarrangøren selv om velger hvilke kurs man vil presentere og hvordan man vil gjøre det.

Det kurset og den presentasjonen som det vises til her er åpenbart feil, eller i beste fall svært dårlig presentert.

Det kreves nemlig (dessverre) IKKE SRC/VHF-sertifikat hverken for å få utstedt D5L- eller D5LA-sertifikat.

Hvis man derimot skal inn i næringsvirksomhet, da kommer minimum SRC som et krav.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kanskje litt OT, men en bekjent fortalte at når Bodø radio får oppkall i kanal 16 og vedkommende som roper ikke presenterer seg, så svarer operatøren: "Bodø radio svarer, gå i arbeidskanalen". Ofte ender samtalen her, fordi den som kaller opp ikke vet hva arbeidskanalen er. Dumt å ha en ting uten å ha kunnskapene om hvordan man bruker den.

Mi erfaring med kystradioane er at dei foretrekker at arbeidskanalane blir brukt, gså ved oppkall.

Kaller man opp kanal 16 blir man som regel bedt om å gå på arbeidskanalen som er å finne i kanalplanen, dersom kystradioen ikkje opplyser om dette.

Redigert av Vanisian (see edit history)

Ja, kan det være så vanskelig å ta en kikk i kanalplanen da? Det går da an å ha en utprintet versjon av planen ved siden av VHF'n. Og når en selv vet hvor en er (og det håper jeg alle vet), burde det være null problem å velge rett kanal. At en langturseiler som ankommer Karibien ikke har kanalplan for det området og bruker k16 for å få opplyst arbeidskanal, er noe helt annet. Men en Nordlendig i Oslofjorden (eller omvendt) burde ikke ha problemer slik at vedkommende må mase om dette på k16.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er i prinsippet enig i at oppkall når det ikke er nød, skal skje på arbeidskanal. I praksis er det relativt stille også på K16 og jeg tror derfor vi skal være rause med at praten starter der for så å bli loset over på rett arbeidskanal. Vet man ikke hvilken dette er (fordi man ikke har dette liggende eller husker), kan man spørre opp igjen på K16.

Er i prinsippet enig i at oppkall når det ikke er nød, skal skje på arbeidskanal. I praksis er det relativt stille også på K16 og jeg tror derfor vi skal være rause med at praten starter der for så å bli loset over på rett arbeidskanal. Vet man ikke hvilken dette er (fordi man ikke har dette liggende eller husker), kan man spørre opp igjen på K16.

Sannhet med modifikasjoner det Fargo. Kan jo sitte på jobb hos oss eller på Rogaland radio en dag med godt høytrykk, og du har "halve" Europa inn over våre basestasjoner i sør Norge, da skal det litt til å skille ut de forskjellig kallene som kommer, og det vil således hvere langt enklere å kontakte en kystradiostasjon direkte på en arbeidskanal - vet du er blandt de som er meget glad i, og skjønner dette med VHF, så ingen kritikk til deg - en annen fordel med arbeidskanal er at vi vet hvem basestasjon du kommer inn over, om det kalles på ch 16, så kan det godt hende att det slår ut på flere mottakere, og at vi må "gjette" hvem kallet kom sterkest på.

Apropå prøve, og tidligere skriving her, nå har vi på kystradiostasjonene fått annledning til å lage prøver direkte på nett, vi logger oss inn i systemet, og det kan avlegges prøve der og da, resultatet vises umidelbart etter at en er ferdig, ett godt alternativ til de som vil lese selv, og gå opp som privatister. Samme regeler gjelder med bilde, og betalt eksamenavgift før prøven avlegges.

For de som ev ønsker så kan vi fra Tjøme sin side tilby å komme ut, og rundt til de forskjellig foreninger for å ta en uformell prat om VHF/SRC.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

................ Det går da an å ha en utprintet versjon av planen ved siden av VHF'n. ....................

Jeg har selvfølgelig kanalplanen på papir ved siden VHFen , men en gang i tiden ( sansynligvis da jeg fikk lisensen tilsendt ? ) fikk jeg kanalplanen som "klistremerke" som jeg har klistret opp ved siden av VHFen, men etterhvert så har dette "klistremerket" fått noe hard medfart. Noen som vet om det er mulig å få tak i ny kanalplan som "klistremerke" og i tilfellet hvor ?

....Noen som vet om det er mulig å få tak i ny kanalplan som "klistremerke" og i tilfellet hvor ?

Ja, HER har du hele paletten.

Du kan velge om du vil laste ned, printe og laminere det du har bruk for - eller om du bestiller "klistermerket".

Hovedsaken er at den er oppdatert, for det har skjedd ganske store omlegginger de siste fem årene!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Opplevde i sommer å kalle opp Tjøme på kanal 20(Risør) mens jeg lå ca utenfor portør, gjentatte ganger uten svar, kalte så på kanal 16 og fikk svar umiddelbart. Noen som vet hva det kan ha skyldtes? (Har hatt klar og tydelig kontakt med dem på kanal 20 fra Kragerøskjærgården før).

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...