Skudenes Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Vi tok alt på en dag med Båtskolen Poseidon, veldig grei måte å gjøre det på. Vi tok VHF/SCR-kurset helgen etter vi var ferdig med D5L. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
littmild Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 (redigert) 45 skoletimer for SRC syns jeg hørtes meget drøyt ut. Tok også SRC i forbindelse med D5L hos Poseidon, lærte mer enn nok på en kjapp kveld til å bestå prøven med glans. Det skal riktignok sies at de fleste som deltar på D5L-kurs er over gjennomsnittlig interessert i båt, og har både litt kunnskap på området fra før, samt interessen for å lære stoffet, ikke bare få sertifikatet. Redigert 28.November.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Sjøtunga Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 (redigert) Snip fra kursagenten.no, Et VHF / SCR kurs over 45 skoletimer som er et krav for kandidater som ønsker fritidsbåtskippersertifikatet utvidet til å gjelde world wide. Kurset gir grundig innføring i bl.a. posisjonsbestemmelse ved hjelp av himmellegemer. Dette er bare tull! Kursagenten.no blander sammen SRC med astronavigasjon. Har de ikke mer kontroll på kursene sine enn dette, så er det all mulig grunn til å holde seg langt unna kursene de arrangerer! Edit: Hmm...bortsett fra at det ser ut som de bare lister opp andres kurs. Uansett er det all mulig grunn til å ta informasjon på den siden med adskillig mer enn én klype salt! Redigert 28.November.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Poseidon Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 ..... Kursagenten.no blander sammen SRC med astronavigasjon. ... Her er det nok ikke kursagenten som blander. Kursagenten.no er bare et nettsted hvor vi som driver med kurs har mulighet for å legge ut de kursene vi har på repertoaret. Det er kursarrangøren selv om velger hvilke kurs man vil presentere og hvordan man vil gjøre det. Det kurset og den presentasjonen som det vises til her er åpenbart feil, eller i beste fall svært dårlig presentert. Det kreves nemlig (dessverre) IKKE SRC/VHF-sertifikat hverken for å få utstedt D5L- eller D5LA-sertifikat. Hvis man derimot skal inn i næringsvirksomhet, da kommer minimum SRC som et krav. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
svebe Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Kanskje litt OT, men en bekjent fortalte at når Bodø radio får oppkall i kanal 16 og vedkommende som roper ikke presenterer seg, så svarer operatøren: "Bodø radio svarer, gå i arbeidskanalen". Ofte ender samtalen her, fordi den som kaller opp ikke vet hva arbeidskanalen er. Dumt å ha en ting uten å ha kunnskapene om hvordan man bruker den. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 ....: "Bodø radio svarer, gå i arbeidskanalen". Ofte ender samtalen her, fordi den som kaller opp ikke vet hva arbeidskanalen er. ..... :giggle: Det var da ikke OT i det hele tatt; tvert imot, det var et svært godt poeng Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtunga Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Det kreves nemlig (dessverre) IKKE SRC/VHF-sertifikat hverken for å få utstedt D5L- eller D5LA-sertifikat. Uansett er ikke "posisjonsbestemmelse ved hjelp av himmellegemer" pensum til SRC Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Vanisian Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 (redigert) Kanskje litt OT, men en bekjent fortalte at når Bodø radio får oppkall i kanal 16 og vedkommende som roper ikke presenterer seg, så svarer operatøren: "Bodø radio svarer, gå i arbeidskanalen". Ofte ender samtalen her, fordi den som kaller opp ikke vet hva arbeidskanalen er. Dumt å ha en ting uten å ha kunnskapene om hvordan man bruker den. Mi erfaring med kystradioane er at dei foretrekker at arbeidskanalane blir brukt, gså ved oppkall. Kaller man opp kanal 16 blir man som regel bedt om å gå på arbeidskanalen som er å finne i kanalplanen, dersom kystradioen ikkje opplyser om dette. Redigert 28.November.2012 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 (redigert) Ja, kan det være så vanskelig å ta en kikk i kanalplanen da? Det går da an å ha en utprintet versjon av planen ved siden av VHF'n. Og når en selv vet hvor en er (og det håper jeg alle vet), burde det være null problem å velge rett kanal. At en langturseiler som ankommer Karibien ikke har kanalplan for det området og bruker k16 for å få opplyst arbeidskanal, er noe helt annet. Men en Nordlendig i Oslofjorden (eller omvendt) burde ikke ha problemer slik at vedkommende må mase om dette på k16. Redigert 28.November.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Er i prinsippet enig i at oppkall når det ikke er nød, skal skje på arbeidskanal. I praksis er det relativt stille også på K16 og jeg tror derfor vi skal være rause med at praten starter der for så å bli loset over på rett arbeidskanal. Vet man ikke hvilken dette er (fordi man ikke har dette liggende eller husker), kan man spørre opp igjen på K16. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Latskapen lenge leve! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Latskapen lenge leve! Jo, jo... Som vi diskuterte flittig på BP tidligere i sommer, er det alt for få som har VHF. Tror lave terskler for bruk er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Er i prinsippet enig i at oppkall når det ikke er nød, skal skje på arbeidskanal. I praksis er det relativt stille også på K16 og jeg tror derfor vi skal være rause med at praten starter der for så å bli loset over på rett arbeidskanal. Vet man ikke hvilken dette er (fordi man ikke har dette liggende eller husker), kan man spørre opp igjen på K16. Sannhet med modifikasjoner det Fargo. Kan jo sitte på jobb hos oss eller på Rogaland radio en dag med godt høytrykk, og du har "halve" Europa inn over våre basestasjoner i sør Norge, da skal det litt til å skille ut de forskjellig kallene som kommer, og det vil således hvere langt enklere å kontakte en kystradiostasjon direkte på en arbeidskanal - vet du er blandt de som er meget glad i, og skjønner dette med VHF, så ingen kritikk til deg - en annen fordel med arbeidskanal er at vi vet hvem basestasjon du kommer inn over, om det kalles på ch 16, så kan det godt hende att det slår ut på flere mottakere, og at vi må "gjette" hvem kallet kom sterkest på. Apropå prøve, og tidligere skriving her, nå har vi på kystradiostasjonene fått annledning til å lage prøver direkte på nett, vi logger oss inn i systemet, og det kan avlegges prøve der og da, resultatet vises umidelbart etter at en er ferdig, ett godt alternativ til de som vil lese selv, og gå opp som privatister. Samme regeler gjelder med bilde, og betalt eksamenavgift før prøven avlegges. For de som ev ønsker så kan vi fra Tjøme sin side tilby å komme ut, og rundt til de forskjellig foreninger for å ta en uformell prat om VHF/SRC. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Free Lillehammer Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Tar poengene dine adnotam, Benji. Svært bra at dere har blitt så offensive! Håper det hjelper på både at flere tar VHF/SRC-sertifikatet og at flere registrerer inn radioene de allerede har i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 @Benji Leste i ein annan tråd her om å ta LRC sertifikat. Trodde HF for dei maritime bånda var påveg ut? Hvilken frekvenser er det som blir benyttet til maritim SSB? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Får jeg oppkall fra kystradiostasjon på kanal 16, svarer jeg på aktuell ledig arbeidskanal og oppgir kanalnummer. Kaller jeg opp kystradiostasjon selv, bruker jeg selvfølgelig aktuell ledig arbeidskanal og oppgir kanalnummer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Bra Mix! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hafrsfjord Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 ................ Det går da an å ha en utprintet versjon av planen ved siden av VHF'n. .................... Jeg har selvfølgelig kanalplanen på papir ved siden VHFen , men en gang i tiden ( sansynligvis da jeg fikk lisensen tilsendt ? ) fikk jeg kanalplanen som "klistremerke" som jeg har klistret opp ved siden av VHFen, men etterhvert så har dette "klistremerket" fått noe hard medfart. Noen som vet om det er mulig å få tak i ny kanalplan som "klistremerke" og i tilfellet hvor ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Jeg har temmelig regelmessig fått de nye reviderte kanalplaner som "klistremerker" hver gang konsesjonsregingen kommer. Og det har blitt temmelig mange opp igjennom årene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 ....Noen som vet om det er mulig å få tak i ny kanalplan som "klistremerke" og i tilfellet hvor ? Ja, HER har du hele paletten. Du kan velge om du vil laste ned, printe og laminere det du har bruk for - eller om du bestiller "klistermerket". Hovedsaken er at den er oppdatert, for det har skjedd ganske store omlegginger de siste fem årene! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hafrsfjord Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Ja, HER har du hele paletten. .......................- eller om du bestiller "klistermerket". ................ Takker for den, har sett på den siden, men kan ikke se klistremerkene . Trenger jeg nye briller eller...........? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Har en regel og notere ned arbeidskanalen ti kystradioen i det område vi ferdes i. Er klar over at man kan benytte K-16 til oppkall men prøver etter beste evne å bruke arbeidskanal. Tester radioene mot kystradioen vår og høst. Og med radioer mener jeg alle vi har ombord. (To stasjonære og en bærbar) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
oivindg Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Takker for den, har sett på den siden, men kan ikke se klistremerkene . Trenger jeg nye briller eller...........? Det hjelper i hvertfall ikke å låne mine, for jeg så ikke noe om klistremerker heller. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Mix Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Vent til konsesjonsregningen kommer, det blir nok ny revisjon i 2013. Senderne i f.eks Rogaland er plassert i hytt og dyne på 2012 versjonen. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Opplevde i sommer å kalle opp Tjøme på kanal 20(Risør) mens jeg lå ca utenfor portør, gjentatte ganger uten svar, kalte så på kanal 16 og fikk svar umiddelbart. Noen som vet hva det kan ha skyldtes? (Har hatt klar og tydelig kontakt med dem på kanal 20 fra Kragerøskjærgården før). Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.