Terjefr Startet 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2012 Hei alle båtentusiaster. Jeg er relativt uerfaren på båtfronten, og lurer på om jeg kan få litt hjelp av dere med erfaring. Har en Scand med BMW D50 ferskvannskjølt dieselmotor. Når det gjelder vinterklargjøring, har jeg dårlig erfaring, da min forrige båtmotor frøs i stykker...... Har gjort følgende med motoren: Kjørt den god og varm i ferskvann (hageslange i saltvannsfilteret i ca 30 minutter( passet på at den ikke kjørte tørr!)) AVsluttet med å fylle ca 8-10 liter vann blandet med 50% frostveske gjennom saltvannsfilteret. Målte frostvæske på motoren., Målte ca -17% (Biltema målere er ikke lette å lese av!). Tømte ekspansjonstanken, og fylte på ca 2 liter frostvæske før jeg kjørte den varm. Er det noe annet som er nødvendig å gjøre for at jeg ikke skal fryse i stykker en motor til? Helt annet spørsmål. Føler at uansett hvor lenge jeg kjører motoren, virker det ikke som om den blir over 60grader. Er dette riktig??? Føler at termostat ikke kan åpne på denne temperaturen, men det står en elektrisk pumpe som vel kjører ferskvannet gjennom motoren uansett?? Tar vi ut batteriene om vinteren? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.