Janda Startet 17.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2012 Jeg bistår en venn med å mene noe om hans valg til ny brukt seilbåt. Per i dag står det mellom Hanse 37 (370) eller Jeanneau 36 i. Seilegenskaper er viktig for skipperen, interiøret er viktig for fruen, og der mister hun interessen for 36 i med lyst skaiinteriør i putetrekkene, mener d er kalt og sterilt. Personlig holder jeg en knapp på 36i, er litt innhabil i og med at jeg selv har en 39i. Men, tror nok Hansen kan oppleves som mer spenstig seilmessig, eller hva? Kom gjerne med erfaringer og synspunkter angående disse to båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Trabant mot Bugatti.....tja.... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Framtia Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 verden flommer over med spennende seilbåter, er det noen spesiell grunn til å begrense valget mellom kun disse to modellene? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Noen alternativer Dufour 40, http://www.finn.no/f...nnkode=37744877, LYS 1,31, Pris 900 Elan 37 http://www.finn.no/f...nnkode=36808482, LYS 1,30 Pris 1,150 X-37: http://www.finn.no/f...nnkode=37791059, LYS, 1,30 Pris 1,290 Swedestar 370: http://www.finn.no/f...nnkode=33434648, LYS 1,31, Pris 1,980 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Hvis vi skal se på LYS-tall, så er Hanse 370 en litt bedre seiler enn Jeanneau S.O. 36i. Er Jeanneauen en Performance-modell så seiler den litt bedre, men fremdeles ikke like bra som Hansen hvis jeg husker korrekt. Hansen har sandwich-konstruksjon, som kan være en fordel hvis du skal bruke båten mye i kaldt vær. Jeg vet ikke om Jeanneauen har det. Derimot har Jeanneauen en bedre løsning akter, med skikkelig badeplattform. Hansen sin løsning for å åpne/lukke hekken virker klumsete og tungvint i forhold til Jeanneauen, og Hansen har ikke noen badeplattform å snakke om. Det som bør vektlegges i tillegg til seilegenskaper er trivselsfaktor. De kommer til å tilbringe endel timer nede i salong/lugarer, så det er viktig at de liker båten innvendig. Personlig så liker jeg ikke interiøret i Hansen. Det er ett eller annet med materialer og design innvendig som ikke matcher min smak. I tillegg virker alt veldig kantete og firkantet. Da liker jeg Jeanneauen bedre med sitt avrundede interiør, og størrelsen på kjøleboksen er bare imponerende. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Janda Svart 17.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Framtia, har litt med pris og størrelse på båten og gjøre, eller bredden i båthavna som begrenser valget. Han seiler mye alene, så derfor kan det være greit med størrelse rundt 37 fot. Popey, dine argument ang disse to båtene er helt i tråd med mine argument også. Er også enig i at en performance gir mest i forhold til seilegenskapene, men, litt dyp som turbåt, men det lærer en seg fort å leve med. Kom gjerne med innspill på andre merker som passer i prisleiet rundt 8-9 000 Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Kan jeg aller nådigst foreslå den båttypen jeg har - en Dufour 385 Grand Large? Ligger mellom 800-900.000, men seiler litt dårligere enn både Hanse 370 og Jeanneau 36i i følge LYS-tallet. God plass nedenunder (ståhøyde og lange køyer), to ratt (så man kommer godt ut på rekka når man seiler), men fokus har nok vært mer på komfort og familie enn regattaseiling. Toalettrommet er også litt trangt. Noen kompromisser, med andre ord. Et annet alternativ er Bavaria 38 fra 200-2004. Sørg for å få med blykjøl, så får de en stiv og god seiler. OK, Bavaria har et rykte som sjøens folkevogn, men det går mange av B38, og mange er godt utstyrt. Ser også at det er en shorthand-tilpasset Dufour 40 Performance til salgs på Finn til 900.000,-: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37744877 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sun Flyer Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Hvis dere liker jeanneau, er Sun fast 37 en bedre båt. Stivere og mer solid. løsningen er nesten lik sun od 36i, men cockpit er smartere for singlehanded seiling. Sun od 36i er litt rank når det blåser. Sf 37 er stiv som et fjell i hard vind. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Seiler en mye alene, vil jeg sett på båter med storseilskjøte i nærheten av rormannsplass. Det betyr gjerne svenske eller båter med tyskerhaling. Og løpe frem til cockpit-taket for å slippe opp er tungvint. Vi ligger ute ved Hvaler og der er det stort sett fra 6 m/s til 10-12m/s og da er dette en viktig. Når det gjelder vurdering av Hanse og Jeanneau, ville jeg valgt Jeanneau. Og det skyldes imp. Heitmann. Han har overlevd både de gode og de dårlige år. Når det gjelder Hanse er jeg ikke like sikker, men mulig jeg tar feil. Forøvrig liker jeg de store Hanse-båtene. Vurderte nye 445 og også Jeanneau 439 før vi valgte vår båt. Men Hanse har en flott 371, seiler kanskje ikke like bra som 370, men ser etter mine øyne ut som et bedre bygge. Redigert 17.Oktober.2012 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
RSL Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 interiøret er viktig for fruen, og der mister hun interessen for 36 i med lyst skaiinteriør i putetrekkene, mener d er kalt og sterilt. Jeg har ingen erfaring med noen av båtene, men FRUER har jeg analysert en del. Å handle MOT fruens ønske, er å innby på trøbbel. Han vil ALDRI få fred etterpå og akkurat det med å seile mye alene, blir antagelig enda mer relevant. Seiler en mye alene, vil jeg sett på båter med storseilskjøte i nærheten av rormannsplass. Det betyr gjerne svenske eller båter med tyskerhaling. Jeg har montert en ClamClet på pidestallen. Der fester jeg storseilskjøtet når jeg seiler alene og har full kontroll fra styreposisjon. Skjøtet går en tørn rundt vinsjen på hyttetaket og bakover til ClamCleeten når det er litt press i storsseilet, men i veldig lette vinder går det rett bakover. Fort gjort å slippe opp og greit nok å stramme inn, men må hjelpe til med vinsjen om det skal taites skikkelig. Jeg seiler stort sett alene og dette er meget nyttig for min del. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Enzo Svart 20.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 (redigert) Sun 36i er en god del trangere i salongområdet enn hanse370, dekksutstyret fungerer derimot bedre. Cocpitmessig så er de greie begge to. Det er billigere å trekke om en salong enn å oppgradere dekksutstyret. Skal de hjemmeseile så er selvslåeren suveren til kryss innaskjærs, til langseilas så ville jeg valgt den franske Til den prisen får man jo også comfortina35 og HR34 bare nevner det Redigert 20.Oktober.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 Hmmm, han har nå vært og sett på en Bavaria 37 cruiser. Egentlig en helt annen båt og konsept enn Hanse og Jeanneau. Bavarian er jo overlegen stor i salong og forpigg, men regner med at dette merkes på seilegenskapene. Personlig mener jeg Bavarian er en grei båt hvis en bruker båten som en familiebåt med ferie og helgeturer, men at den ikke kan måle seg med Hanse 370 og Jeanneau 36i i seilglede og fart. Han seiler mye alene på ettermiddager og helg, krysser att og frem i ytre oslofjord, justerer og kikker på seilene og gleder sg over resultatene av justeringene og fremskrittene i lærekurven. Han har vel også en agenda med at han ønsker å seile fra flest mulig andre, inklusive undertegnede, og da tenker jeg han bør konsentrere seg om Hansen eller Jeanneauen, i alle fall når det skal seiles høyt, på lens kan vel Bavarian med stor genoa bite bra fra seg. Enzo, Comfortina og HR blir ikke konkuransedyktige i pris i samme årsmodell, må nok ta til takke med en eldre modell da. Var foresten og tittet på en Hanse 350, som sikkert seiler like bra som den ser ut. En svært pen båt med fine linjer og skjøte plassert i cockpit. Men, rundt vinduene var det tydeligvis pøset på med ekstra sikaflex for å tette lekasjer, så ikke bra ut. Har hørt at dette er noe Hanse har slitt med på mange av sine nyere modeller. Ikke noe særlig moro problematikk hvis det er tilfelle. Hmmm, min anbefaling er derfor fremdeles Jeanneau 36i. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Hva med denne Dehler 36: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37722790, lys 1,29 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.