Jump to content

Askeladden P66 Weekend vinterlagring ute

uer_mea

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt min første båt, en Askeladden P66 Weekend og lurer på hvordan jeg skal vinterlagre den ute.

Den står på henger, men jeg lurer på om jeg skal kjøre presenning og legge over hele båten, kjøpe et "båt-telt", eller bare ha presenning

over akter-dekket slik at snøen sklir av. Jeg har ikke kalesje.

Fordeler, bakdeler, andre tilbakemeldinger?

Redigert av uer_mea (see edit history)

Personlig tror jeg alle båter har best av å stå innendørs enten i en lagringshall eller naust der det er luftig og tørt. Jeg har prøvd vinterlagring på land med en 16 foter og det er mye styr med å rigge stativ pressening osv osv. Når jeg kjøper større båt enn Askeladden jeg har nå som ikke går inn i naustet skal jeg ha den lagra innendørs. Vi har båtopplag 10 min unna hytta vår. Vær vind fukt og snø sliter på båtene uansett om dem er beregna for det. Kondens og fukt kan lett oppstå om man ikke får lufting nokk ved utelagring.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Velkommen til baatplassen!

Dersom det er utelagring du går for, ville jeg satt opp et stativ med presenning over hele båten. Båten blir godt beskyttet mot vær og vind på den måten.

Koster ikke allverdens, kjapt å sette opp, lett å selge dersom du går for andre løsninger seinere.

Ps... siden du har båten på henger, kan du nok få tak i et rimelig innendørs lager, har du sjekket dette? Koster nok noen kroner, men du verden så greit å slippe bekymringene med vintervær og vind.....og det arbeidet med stativ opp og ned....

• 3 uker senere...

Da har jeg satt båten på nedsida av huset og jekket opp hengern på tre punkter slik at hjulene ikke tar all belastningen.

Drar på Biltema og kjøper den 6x10 m PVC presenningen de har der til 1999,-

Ref: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Presenning-og-overtrekk/Presenning-14477/

Spørsmålet er hvordan jeg skal skåne lanterna på taket best mulig. Er det en enkel måte å få den av, eller vil jeg slite med ledninger osv. dersom jeg forsøker å demontere den.

Tenkte bare legge presenningen rett over båten og stramme fast. Kanskje lage en skråbjelke fra taket ned ved siden av motoren, slik at snøen renner av mot sidene.

Ellers tror jeg det blir mindre flagring osv dersom man bare strammer den rundt båten istedenfor å lage et telt.

Innspill ?

Min erfaring i 3 år er at dersom pressenningen har liten vinkel så vil ikke snøen falle av. Jeg prøver å få så stor vinkel som mulig og da faller snøen mye bedre av. For å få til dette er et stativ det beste, gjerne det på Maritim. Ha gjerne stativet så langt at du får 0,5-1m klaring tkl båten foran og bak. Sørg for å ha lufting øverst i mønet. Med denne løsningen vil du få nødvendig lufting samt plass til å komme deg inn i båten for en sjekk i ny og ned.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...