Jump to content

Ny med båt. div spm. båtførerprøv og bayliner 2855

dotten

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg er ny på forumet, heter Sondre og er 23, fra oppland.

Har kjøpt en noget større båt enn hva jeg er vandt med, og skal prøve meg på båtlivet til sommeren.

Jeg har kjøpt meg en bayliner 2855, og lurer derfor på om det er noe mann bør passe på, se etter på disse båtene, og hva dere har av erfaringer?

Jeg skal også prøve meg på båt prøven i vitner tentke jeg, fikk min første båt som 4 åring, så kjøringen er ikke helt problemet, men teorien er noe jeg føler at jeg overhode ikke kan, er det noen plasser dere kan annbefale for god opplæring til en landkrabbe? :)

Som om dette ikke var nok har jeg også en liten 17 fots drapsmaskin med 250 HK, og da føler jeg at jeg MÅ ta båtførerprøven fordi kunnskapen om staker osv, ikke er på plass! Håper dere kan hjelpe meg!

-Sondre

Velkommen skal du være.

HER er en mobilversjon av teori til båtførerprøven jeg kom over for en stund siden.

Det er mye å lese, men kan jo være nyttig å ha som bokmerke på mobilen om ikke annet.

Helt nederst, er det forklart at dette er en forenklet versjon og at fullversjon for vanlig PC, koster 99,-

Hvor får det beste tilbudet på båtførerprøven, aner jeg ikke.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hei.. Va arti å sjå d va flere ferskinger m Bayliner 2855 :thumbsup: Vi er en fam .på 4 som i lengre tid ha drømt om båt ,og i morgen henter eg den .. Vi ska også ta båtførerbevis i løpe av vinterern til tross vi e rundt 40 begge to,men vi tenker sikkerhet :smiley: men i den sammenheng er det vel lurt å ta vhf-kurs også.. noen som veit pris?? Og kor man får tatt et sånt kurs.. ?? gleder meg veldi te å kom på vanne,men vi ha mye jobb foran oss ,siden d e et restureringsobjekt :worry: ,men d bi bra etterhvert,og bilder kommer d sikkert og.. Ha 1 fin kveld.

Tusen takk! :-) Da kan jeg øve masse i vinter, og prøve å stå på prøven. Jeg mener og huske at de sa den kostet 500, eller 1500, husker ikke, men det er så billig at jeg må, pga sikkerheten osv.

Så gøy å høre om fler so mhar 2855, jeg har en.. ja, tror det er 95 mod, men er ikke sikker, fikk den relatift billig av en kamerat, men nyoverhalt GM 6.5 diesel, så da blir det avgiftfri kjøring :-)

VHF kurs får jeg ta etterhvert, skal ikke ha den i sjøen før om noen år, pga at jeg jobber med norske jordbær/moreller/bringeær osv. for Bama. PS, alt dere spiser som er norskt, har jeg nok hatt noe med å gjøre :-D

JEg fant ut at jeg måtte ha en stor nok båt å kunne jobbe fra, så derfor falt vaget på denne båten, syns den er praktisk, pen, og ikke minst brukervennlig.

Øystein ; Da bør du gå tilbake på tanken, eller har du kjøpt deg en annen båt? :-)

Bilder av båten kommer (selv om de ser jævlige ut fordi gutta skrur og jeg jobber) :-D

Noe annet jeg vil spørre om er; Jeg har en lekk i luka forann på bten, har kjøpt ny luke, og tettet, men alikevel, ved KRAFTIGE reinskyll kommer det inn vann :/

Og jeg trenger ny kalesje på den om en stund, noen som vet om hvor jeg kan kjøpe billigst mulig, uten for dårlig kvalitet ?

Angående utette ting, luker, vindu etc etc, så er det alfa omega å få det tett. Ikke bare er det irriterende, men forringer svært fort stedet vannet møter på sin ferd, men ferskt vann inn i båten øker luftfuktigheten og da blir det mugg og fine greier. Legg gjerne ut bilder at slikt så kan du fort få gode tips om tettning. Uansett hva man gjør meg tettemasser, rengjør grundig, matt med med våtslipepapir og avfett med aceton alle steder hvor det skal legges fuger.

En kalesje til en slik båt koster fort 15000 til 20000 kroner. Ofte vil det være gunstig å la en god kalesjemaker/ seilmaker sy over alle sømmer, bytte ødelagte vindu eller skifte slitte partier som ikke lar seg impregnere. Følg også med på torget på finn.no. der kan det dukke opp gode tilbud på ferdigsydde kalesjer.

Vi fant ut at luken forann på dekk er ny, og at vi derfor prøver bil-rute lim, går det ikke da, får jeg ta opp og støpe og herje.. for tett må det bli :-)

Skal ta en tur rundt fenderlistene og titte også, men tror disse er tight.

Jeg får titte litt etter kalesje. Har ikke verdens beste råd til kalesje akk nå. så tror kanskje jeg kjøper fra usa og imprignerer 4-6 ganger :-)

Takk for gode svar!

bilrutelim? nå tror jeg du må forklare nærmere.... Ta et par bilder og legg ut her om hvor det er utett. Dersom det er mellom ramme på luken og glassfiber, så tror jeg neppe noe annet enn tec-7, sikaflex-lignende produkter eller butyltape er det som er hensiktsmessig.

Igjen, legg ut et par bilder, så får du nok gode råd.

Om kalesje, så holder det å impregnere 1 gang. søk litt på forumet om dette. det er ikke alltid bare bare... hovedregel er: IKKE søl på plastvindu og rengjør den med forsiktighet på sømmene.

Flott båt !

Er det Randsfjorden som er din hjemmebane ?

Du må finne et eksamenssted som f.ek.s hos Friundervisningen hvor du klikker av svar på en pc og umiddelbart får vite om du har bestått. Du kan også velge og ta et teorikurs før prøven.

Norsk Test har vel eksamensstedene (?)

Vet ikke hvordan sjøkartene er i inlandet, men en håndholdt eller fastmontert kartplotter med inzoomet skjerm er svært nyttig for å ungå skjær eller ved dårlig sikt pga mørke eller tåke.

Ellers er vel sundt bondevett og båterfaring fra man er liten viktigere enn teori.

Jeg sender ut bilder da jeg har fått kasta samboern inni båten for å trekke om, vaske og rydde, den ekke PEN nå for å si det slik.

Oslofjord, det blir Randsfjorden til og begynne med, til jeg bli kjent med båten, og behersker meg litt, så blir det vel horten om noen år :-)

Ja, men er det noe sprrefrist på førerprøven ?

Jeg holder meg i fjorden til ejg får råd til kartplotter til noen titusen kr, nå har jeg mer enn nok med vinteropplag, gnikking og omtrekk osv.. :-)

Ja, jeg har jo kjørt båt i snart 18 år, men jeg føler selv at bare jeg får plastlappen så kan jeg bevege meg litt mer fritt.

Gleder meg villt til å begynne! Nå i vitner kommer det inn nyoverhalt GM 6,5 TD v8, og i høst fikk ejg ny baugpropp. :-)

Takk for mange hyggelige svar og fotte innspill!

Redigert av dotten (see edit history)

Kartplotter? Da bruker du IPad med gps innebygt hvor du laster ned kart for noen hundrede kroner og gratis app som følger med som selve programmet. Totalt kostnad max 5000 kr med sprut og støtsikkert futteral og en holder.

Ellers får du nok raskere kontroll på ferdselen på sjøen fortere enn du aner. Det er ikke nødvendigvis noe vanskeligere å reise langt på tur, enn å ferdes i nærområdet.

• 2 uker senere...

En selvfølgelighet i denne sammenheng er at Båtførerprøven faktisk er påbudt. Selv om det anatgelig ikke er kontroll av båtførerbevis i Randsfjorden bør man ikke kaste loss uten formalitetene i orden.

Den dagen man hypotetisk helt uforskylt blir involvert i båtulykke med materielle eller person skader må man regne med at politi og forsikringsselskap blir veldig interessert i om båtførerbeviset er på plass.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Hei og takk for hyggelige svar! Jeg er født i 1989, har erfaring med båter opp til 80 fot, og har seilt i nordnorge, spania, oslo osv, så beherskelse er itnet problem, det er kun for sikkerhet, og at jeg vet jeg kommer til å lære noe nytt. :-)

ÅtteGlass, Jeg skal kontakte brandbu båtforening etter nyttår, men holder du kurs på østlandet i nærmeste fremtid må du bare si i fra.. dette er da opplæring, og ikke teori "examen" ? Hva koster kurset ? :-)

Har akk sendt fårespørsel på kalesje til baylinern, så håper den ikke kommer på mer enn 15.000, men tiden vil vise. blir en haug å gjøre til vinteren igjen, hehe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...