dotten Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 hva mener du med D5L kurs? ÅtteGlass har gittm eg isde med kurs og eksamensdato og pris :-) Ser ut for at det blri i februar :-) Så får ejg ta VHF kurs etter det. :-) Link to post
Indy Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Da er han nok født ETTER 1980... Link to post
Skudenes Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 hva mener du med D5L kurs? ÅtteGlass har gittm eg isde med kurs og eksamensdato og pris :-) Ser ut for at det blri i februar :-) Så får ejg ta VHF kurs etter det. :-) Fritidsskipper:-) LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
dotten Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Tjorven, som skrevet, 1989. skudenes, Tell me more about that :-) Link to post
littmild Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (redigert) Les litt her om D5L: https://baatplassen.n...vinteren-ogsaa/ og http://baatskolen.no...tidsskipper.php Jeg har selv gått dette kurset, og kan trygt anbefale det til alle som er interessert i båtlivet. Den ekstra innsikten jeg fikk etter kurset gav meg et spark i baken til å slutte å drømme, og heller realisere, seilte til Danmark med en kamerat i en 23-foter noen måneder etter kurset, og følte meg trygg på meg selv hele veien. Neste år håper jeg å seile enda lenger. Redigert 12.November.2012 av littmild (see edit history) - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Skudenes Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Ser littmild har lagt ut info om D5L. Jeg holder på med det nå, og kan virkelig anbefale det. Navigasjonsdelen har vært veldig lærerik. LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
dotten Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Det blir nok alt for dyrt for meg å ta et slikt kurs. hehe. Link to post
Nidelv 1874 Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Hvis penger er en faktor her, kan jeg anbefale å ta både båtførerbevis og SRC/VHF-sertifikat som privatist, da betaler du kun for selve eksamen. Lærebøkene lånte jeg på Deichmann og brukte de testene som ligger ute på internett i tillegg. Hvis det er ønskelig, kan jeg hjelpe med nærmere opplysninger og linker. Link to post
littmild Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Det blir nok alt for dyrt for meg å ta et slikt kurs. hehe. Ja det er en betraktelig utgift, så det er fullt forståelig, men absolutt noe jeg vil anbefale at du vurderer om noen år når økonomien kanskje er litt bedre, og du har blitt bitt enda mer av båtbasillen. Hvis penger er en faktor her, kan jeg anbefale å ta både båtførerbevis og SRC/VHF-sertifikat som privatist, da betaler du kun for selve eksamen. Helt enig, og det er det jeg sier om og om igjen til alle som skal ta SRC og båtførerprøven, dette pensumet er såpass greit at det er ikke noe problem å lære selv, ta deg god tid med bøkene så vil du lære mer enn hva du lærer på et kurs. - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
dotten Svart 18.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Nidelv, har meldt meg på kurs i feb på båtførerprøven osv, tentke og ta VHF kruset over sommern igjen. :-). Littmild, økonomien er det ikke noe i veien med, jeg føler bare at 15.000 for et bevis jeg egentlig ikke trenger nå, er meget dyrt. har kjøpt meg to båter, hus og bil, og nå sikler jeg på ny bil IGJEN.. så må nok roe meg litt, hehe. Men om det blir slik at jeg faller for båtlivet, har samboern sagt ja til å kjøpe over 50 fot, og da blir det å bo i båten om sommeren i oslo siden jeg jobber min. 18 timer hver dag om sommeren :-) Da er nok et slitk kurs meget akutelt. Har et annet spm, jeg kanskje kan føye inn her, ser at noen har montert lys under bak, og det så jo grådi fint ut.. noen erfaringer på dette? :-) Link to post
Audiquattro Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Drit i båtførerprøve. Er omtrent ikke kontroller på sjøen. Og hvor vanskelig er det egentlig å ratte en båt? Bruk heller pengene på en god plotter. Link to post
dotten Svart 18.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Audi, hehe, jeg må glise litt, jeg er en mercedes mann, vi liker kvlitet og sikkerhet. ;p Neida, jeg har akk tatt ut en plotter til 5000, men jeg kan ikke noe om de, men den skal byttes.. har du noen annbefalinger`? Jeg driter forsåvidti kontrollene jeg, jeg vil ikke gå på skjær og sette andre i fare, samt at jeg liker å ha forsikring på det jeg har, og de jeg har ombord. Sikkerheten kommer først. (PS, jeg har en 16 foterm ed 250 hk, er ikke mangee av politibåtene som holder følge aliekvel.) Link to post
oslofjord Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Som nevnt før i tråden er det etter en hypotetisk ulykke forsikringsselsksap og politi kan komme til å bli svært interessert å se etter uaktsomhet eller om formelle ting som båtførerbevis er på plass og da ønsler man ikke som båtfører å sitte igjen som svarteper pga manglende bevis selv om man selv hypotetisk selv kanskje vet at eventuell mangel på båtførerbevis ikke har sammenheng med årsaksforhold. Link to post
Frøken Fryd Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Ta kurset i ett klasserom er mitt råd! Link to post
Audiquattro Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Audi, hehe, jeg må glise litt, jeg er en mercedes mann, vi liker kvlitet og sikkerhet. ;p Neida, jeg har akk tatt ut en plotter til 5000, men jeg kan ikke noe om de, men den skal byttes.. har du noen annbefalinger`? Jeg driter forsåvidti kontrollene jeg, jeg vil ikke gå på skjær og sette andre i fare, samt at jeg liker å ha forsikring på det jeg har, og de jeg har ombord. Sikkerheten kommer først. (PS, jeg har en 16 foterm ed 250 hk, er ikke mangee av politibåtene som holder følge aliekvel.) Ja vi Audi eiere er vel mere kjent for helt andre ting http://www.dinepenger.no/bruke/audisjaafoerer-mest-ego/20249570 Jeg har personelig veldig god erfaring med Garmin produkter. Selv har jeg en plotter som kan brukes både i bilen, i utmark og på sjøen. (Garmin 276C). Den har jeg hatt siden 2004. Ikke sviktet meg en eneste gang. I tillegg til å fortelle om grunner varsler den meg om disse "#¤#¤%&"#¤& fotoboksene. Spart noen tusen på densingsen der . Skulle jeg handlet plotter i dag ville jeg gått for en dedikert plotter i Garmin 700-serien. For eksempel 720. Den er g2vision (3d map) kompatibel, NMEA 2k kompatibel (bussystem for kommunikasjon mellom andre Nmea 2k enheter i båten) + ruteplanlegger (for evneveike ). 1000 dollar i US of A. Synes i grunnen jeg har god oversikt på sjøen med den antikvariske plotteren min. Det eneste jeg kunne tenkt meg å prøve på de nye plotterne er g2vision kartene. 16 fot og 250 gamp. Høres artig ut. Du får ta deg en tur ned til Vestfold så kan vi se om vi klarer å hamle opp med Onkel P her nede . De har en rib som sikkert gjør 60 knop Link to post
dotten Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Hmm, ja, garmin er noe jeg vurderer. vet det er kvalitet.. Men jeg m også se hva som "passer" i dashen, det er viktigere enn brukrvennlighet osv, for å manøvrere er ikke noe problem som sådan, og jeg kommer vel til å bruke papir som p gamlemåten, er det jeg er vandt til. Jeg har kjørt fra en hydrolit c24 r, og den målte 70 knop.. :-) Men båten er livsfarlig, så det er kun for show jeg har den. men vurderer å ta storservice på motoren, og skifte båt, etter noe nsessonger til.. blir for liten og lett, så den vingler fra side til side ved full gass ,og båten legger seg over til venstre da jeg gir jernet, og det er ... ikkje bra! :-) (glemte å ta med GPS i sommer, men det kommer til neste år! blir spennende og se) Jeg vurderer å sette inn tv, varmvannsmuligheter, 3 x gelebatteri, pga at jeg må "bo" i båten om sommern, ettersom jeg jobber over 2000 timer med fruk og grønt min,. 18 timer i døgnet.. det er hovedgrunnen til at jeg kjøpte en såpass stor båt, så jeg kan jobbe andre palsser enn kontoret hjemme, ble trøbbbel i leiern i sommer. Hehe. Jeg er veldig opptatt av at ting skal være skikkelig da jeg gjør noe. Blir også akurlift (eller noe) ankervinsj, har en kamerat som monterer billig. :-) Hvis noen har ideer osv om hva jeg kan gjøre for å få et meget bhaglig liv på sjøen må de si i fra (Ja, jeg fikk et forslag om gassgrill fra en kamerat.. Det er liksom ikke helt.. akutelt,) Men vil gjerne ha grill, men vet ikke åssen jeg skal monere det for å få det fint osv.. Håper noen har noen erfaringer på "must-have" i båtene. :-) Link to post
dotten Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Hmm, ja, garmin er noe jeg vurderer. vet det er kvalitet.. Men jeg m også se hva som "passer" i dashen, det er viktigere enn brukrvennlighet osv, for å manøvrere er ikke noe problem som sådan, og jeg kommer vel til å bruke papir som p gamlemåten, er det jeg er vandt til. Jeg har kjørt fra en hydrolit c24 r, og den målte 70 knop.. :-) Men båten er livsfarlig, så det er kun for show jeg har den. men vurderer å ta storservice på motoren, og skifte båt, etter noe nsessonger til.. blir for liten og lett, så den vingler fra side til side ved full gass ,og båten legger seg over til venstre da jeg gir jernet, og det er ... ikkje bra! :-) (glemte å ta med GPS i sommer, men det kommer til neste år! blir spennende og se) Jeg vurderer å sette inn tv, varmvannsmuligheter, 3 x gelebatteri, pga at jeg må "bo" i båten om sommern, ettersom jeg jobber over 2000 timer med fruk og grønt min,. 18 timer i døgnet.. det er hovedgrunnen til at jeg kjøpte en såpass stor båt, så jeg kan jobbe andre palsser enn kontoret hjemme, ble trøbbbel i leiern i sommer. Hehe. Jeg er veldig opptatt av at ting skal være skikkelig da jeg gjør noe. Blir også akurlift (eller noe) ankervinsj, har en kamerat som monterer billig. :-) Hvis noen har ideer osv om hva jeg kan gjøre for å få et meget bhaglig liv på sjøen må de si i fra (Ja, jeg fikk et forslag om gassgrill fra en kamerat.. Det er liksom ikke helt.. akutelt,) Men vil gjerne ha grill, men vet ikke åssen jeg skal monere det for å få det fint osv.. Håper noen har noen erfaringer på "must-have" i båtene. :-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn