tomr49 Startet 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2012 (redigert) Har en Nimbus 21 DC med en alldeles utmerket AQ225 Volvo med 290 DP drev. Saltvannskjøling. Elektronisk tenning. Bruker båten max 50 timer pr år. Det jeg lurer på er todelt - veldig takknemlig for svar fra noen som vet. 1) Hva som bør ettersees/smøres hver vår (ev høst). 2) Hva som bør/må skiftes ut, og frekvensen på dette, for at denne motoren/drevet skal få det vedlikeholdet den trenger. Det er essensielt at den ikke må si ifra selv. Har latt meg fortelle at - sinkdiodene bør skiftes hvert år. - drevolje ? - belgene bør skiftes hvert annet hvert år. - saltvanninntaksslangen bør byttes hvert tredje år. - motorolje ? - oljefilter ? - bensinfilter ? - "raisere" ? - "knær" ? - impeller? - annet ? Redigert 18.Oktober.2012 av tomr49 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 (redigert) Hei Har hatt nesten tilsvarende motor selv (AQ200F) med 290SP drev. Det jeg pleide å gjøre hver vår var å skifte: - olje på motor og drev - impeller - oljefilter - bensinfilter - sinker - drivrem til vannpumpe og dynamo (sjekk også for klakkelyder fra vannpumpa) Når du ser at slanger og belger begynner å tørke ut, småsprekker, er det i hvert fall på tide å bytte ut Å bytte dette hvert tredje år bør holde og er en billig forsikring. Sjekk også koblingene inn på termostathuset, den ene knakk for meg når jeg skulle skifte slange et år. Hvis den aldri er byttet ville jeg spandert på meg et nytt termostathus (ca 1700,- hos LaSa hvis jeg ikke husker feil). Raisere og eksosbend har vel en holdbarhet på ca 7 år. På den jeg hadde var det begynt å lekke litt rustvann (se bilde), tror de nærmet seg 6-7 år. På bildet ser du også det nye termostathuset og nye kjøle slanger... Andre siden: Det du bør smøre opp hvert år er drevet. Sitter en smørenippel på utsiden og en inne på koblingsplata (husker ikke helt hva det heter) mellom motor og drev. Redigert 18.Oktober.2012 av Jørn-75 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomr49 Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Tusen takk for at du tok deg tid til veldig fyldig og bra info og illustrerende bilder. Helt topp! Når det gjelder raisere og eksosbend syns jeg prisene spriker veldig på det som er å få kjøpt på nettet. Bør man kjøpe originale Volvo Penta, eller andre spesifikke merker? Har du (eller andre) erfaring fra belger / sinkdioder andre "slitedeler" fra Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Bare hyggelig Skulle jeg ha beholdt båten et par år til hadde jeg byttet raiser og manifold. Googlet en del på dette og fant "billige" deler fra US. Problemet er frakten da dette veier over 60kg! Men likevel ble totalprisen billigere ved å handle i US en i Norge. Fant også noen som lagde de i syrefast stål med dertil pris..... Fordel med det er "evigvarende" og mindre vekt Jeg vil ikke tro at kvaliteten på originale Volvo Penta raisere/manifold er noe annerledes enn andre merker (uoriginale). Støpejern er støpejern.... Anng. slitedeler så har ikke jeg noen annen erfaring enn med Volvo Penta originale deler. Synes ikke at prisforskjellen var så stor, så da dro jeg til med originaldeler (bortsett fra impelleren.....) Lykke til med vinterkonserveringen og send gjerne en PM hvis du ønsker assistanse (ser du holder til i Oslo)... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Sinkdiodene kan strengt tatt stå noen år, men anodene på drevet og transomfestet derimot skal vel byttes når de er nedslitt med 50%, men for de aller fleste kan det være greit å bytte hvert år, i det minste den som sitter ved propellen. Drev- og motorolje bør sjekkes hver høst slik at det ikke er vann som kan fryse i oljen. Hvis man tenker seg at samme motor går 10K kilometer i en bil mellom oljeskiftene er det vel strengt tatt ikke nødvendig å skifte olje hvert år etter 50 timer, men heller ikke noe i veien for å gjøre det. Impelleren bør sjekkes årlig, og det skal i utgangpunket smøres på flere punkter på drevet/styringen, og på den motoren skal det også noen pump med fett inn i lagerhuset på svinghjulskåpen årlig, som ofte ikke er spesielt enkel å komme til. Det er faktisk en hel del forskjell på kvaliteten når det kommer til manifolder og risere, Volvo er regnet for å være best, når det kommer til etterproduserte er Barr forholdsvis bra, mye av billigmerkene er ofte heller dårlig, både i forhold til godskvalitet og planhet mot topplokk osv. Volvo har også satt ned prisen på disse delene betraktelig de senere år, selv om det fortsatt ikke er "billig". Forøvrig hadde jeg personlig ikke kjøpt en eneste del på Biltema som var kritisk for båtens fremdrift, da min erfaring er at det er mye "kjekt å ha" på Biltema til hyggelige priser, men 110% av det de selger er dritt som stort sett går i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Jeg syns sju år var lite på manifolder og risere. Dersom det kommer litt salt eller rustrenner ut i flensene kan du ta de av og rengjøre og plane pakningsflatene. Det pleier å bli noen rustflak inni kjølekanalene som du bør få ut før de tetter for vannet. Sitér dette innlegget Link to post
tomr49 Svart 25.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 Tusen takk igjen, for hyggelige, gode svar. Nå skal jeg greie det løpende vedlikeholdet av motoren godt, uten å lure for mye på om jeg har glemt noe. Ferskvannskjøling: Har forresten fått et tilbud på en brukt ferskvannskjøling til denne motoren, men jeg usikker på hva jeg må passe på er med i "pakka". Det er vel ikke mer enn "vannflasken" og sirkulasjonspumpe i tillegg til slanger / klemmer? Jeg har fått forståelsen av at det ikke er bare positivt å bygge om en såvidt gammel motor fra saltvanns- til ferskvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 Sirkulasjonspumpe har du på motoren fra før, den som sitter midt foran og drives av reima. Det som trengs er foruten varmeveksleren en brakett til denne, nytt termostathus, noen fittings og slanger og på noen modeller en ekspansjonstank. Noen motorer må også ha en annen plassering av noen komponenter som f.eks. bensinpumpe/filter, servopumpe, sjøvannspumpe og løpehjul til reima. Kjøp også ny anode til varmeveksleren hvis det sitter det i den. Før du begynner ombyggingen bør du kjøre varmt med ferskvann sånn at termostaten åpner og putt en oppvasktablett i vanninntaket evt. ta ut termostaten og legg den der. Det rensker godt opp. Tapp vannet av blokka nede på sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.