Jump to content

Erfaringer Viknes 770

Fausken

Recommended Posts

Hei, driver å lurer på å kjøpe meg en Viknes 770, men tenkte eg skulde forhøre meg litt om nokon har erfaringer med denne båten? blir ikkje en ny fra fabrikk, men blir nok eventuelt en brukt for 500 000- 600 000. Skal i hovedsak bruke den til fiske, men blir også litt turer. Er det nokon som kan sei litt om sjøegenskapene til denne båten? har

Har vert med ut i en 900 en gang og vart meget imponert over dens sjøegenskaper. Men dette er no en betydli mindre båt.

Har en del erfaring med båtlivet. Startet med Joda Comet byttet til Viking 28, byttet til Princess 33 så til Princess 38. Bygde hytte og kjøpte Bella Falcon 26 og ble meget skuffet, kjøpe så en Viknes 770 2006 modell og har hatt den nå i 5 år. Jeg er meget godt fornøyd med den. Til mitt bruk er den midt i blinken. Har mesan og sluregir og bruker den til fiske. Bruker den hvert år på en ukes båttur sammen med fruen som også liker båt og sjøegenskaper i forhold til størrelse.. Kan bare anbefale båten. Har kun hatt eller har et problem med lekkasje på varmeveksler.

Husker det var en like ved der jeg har hytte som kjøpte en ny 770 da dem kom for en del år siden! syntes den var flott da men ser lit gammelmodig ut i dag i forhold til andre speedsjarker. ingen tvil om at det er en fin bruksbåt. Kunstig høye priser i forhold til andre fabrikkanter som har nyere modeller med stort akterdekk

Hva var det med Bella Falcon du var missfornøyd med "niasjan"? Trodde det var en båt med solide sjøeegenskaper og fin turbåt.. om du skulle bruke den til fiske skjønner jeg du ble skuffet! den er en liten smal 26 foter, men sjøegenskaper og lavt tyngdepungt er vel grunnprinnsippet med konstruksjonen..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nå er da Bella'en og Viknes'en fundamentalt forskjellige båter. Bella'en har svært gode sjøegenskaper for en hurtiggående, planende båt. Men den kan selvsagt ikke konkurere med en Viknes 770 på det punktet da Viknes'en er en halvplaner med hvistnok svært gode sjøegenskaper.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Bra båt i god kvalitet med gode sjøegenskaper. Pålitelig elektrisk anlegg samt motor, gear og drivlinje. Og stabile annenhandspriser.

Båten er godt egnet som kombibåt til fritidsfiske eller lett yrkesfiske med juksa og turbåt om sommeren. Erfarte at fartspotensiale som var satt fra fabrikken ikke helt samsvarte med egen erfaring, muligens skyldes dette at det etterhvert kom noe utstyr ombord men dette finner man enkelt ut ved prøvekjøring.

Denne båten er et sikkert kjøp og vil nok ikke gi noen skuffelser. Plastskjermen i bakkant av overbygget som en del av combi-utgavene er utstyrt med er imidlertid av skrøpelig/svak konstruksjon og ødelegges fort av vær og vind. Opptært eksosbend er standard tæringsproblem for Yanmar i denne motorserien. Ellers minimalt med tull.

Det er helt rett at Bella har et helt annet skrog og et helt annet fartspotensiale, men ville bare fortelle alle som sier at Bella Falcon er en god sjøbåt kanskje tar feil. Den var en 2004 modell. Tilbake til Viknes, min er levert med en Yanmar 144 hk som gir båten en GPS målt toppfart på 22 knop. Skråget er nok ikke konstruert for denne farten, men det er godt å ha kreftene i motoren. Jeg masjer rundt 16 knop og det passer skroget utmerket samt at motoren går lett.

Har jo en del utstyr æ å da, men det er ikke behagelig å sitte på Viknesen i denne farte da det virker som den planer på kjølen og som du vet bekker den feil veg når du svinger og i 22 knop går det nesten ikke å svinge. Synes det var liten fart i din om du har120 HK. Har raymarine C120 med radar, digitalt ekkolodd, autopilot og AIS så jeg tror målingen er ganske riktig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...