Jump to content

Raymarine E120 classic, oppsett radar

Bitteliten

Recommended Posts

Det e definitivt mye kjekke funksjona i de litt nyere radarene :smiley:

For min del så gikk nytteverdien opp ganske mye når jeg oppdaget "etterslep"-funksjonen. :thumbsup:

"Ekspansjon" har jeg ikke testet så mye ennå, men ser for meg at den kan være kjekk for å oppdage små båter, bøyer og staker og sånt. Spesiellt siden jeg har så liten skjerm. Sesongen er desverre over, så jeg får forske videre neste sommer :sailing:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

MARPA er en funksjon jeg har veldig lyst på. Desverre så mangler jeg en ekstern kurssensor (f.eks fra autopilot).

Raymarine har desverre fjernet muligheten for å bruke GPS-kursen fra plotteren som referanse for MARPA og kart-overlay på sine nye modeller...

AIS har jeg ikke invistert i enda. Båttraffiken på Isfjorden er såppass beskjeden at jeg ikke helt har sett den store nytteverdien, hehe. Regner nok med det blir installert når jeg flytter tilbake til sivilisasjonen. :smiley:

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Der har du ett godt poeng som jeg (av en eller annen merkelig grunn) ikke har tenkt på.

Skal bli morsomt å teste mer neste sommer :smiley:

En ting er sikkert. Jo mer jeg bruker radaren, jo mer blir jeg glad blir jeg for at jeg gjorde den investeringen.

Opprinnelig ble den kjøpt fordi jeg er vant med den lille Furuno-radaren på faren min sin båt, og den har vi hatt god nytte av ett par ganger i tett tåke.

Nå har jeg den på så lenge båten er i bevegelse og jeg ikke har hodet ut av takluka. Dels for å lære å lese den bedre, men også fordi jeg har funnet den nyttig selv i relativt fint vær. :thumbsup:

Ikke bra å begynne å klå for mye. Er inni avanserte radaroppsett nå. Følgende muligheter:

Skjerm timing

MBS

STC forhåndsinnstilling

Tune forhåndsinnstilling

Noen som kan forklare hva dette er? Brukerhåndboka henviser til installation manual, men der står ikke dette.

Jeg tolker manualen til at modus 1 er normal og modus 2 er høy. Se side 5-26

STC ved jeg hvad er: Sensitivity Time Control. Når radaren sender og modtager vil den modtage relativt stærke signaler fra ting tæt ved. Disse signaler skal dæmpes ellers vil signalet overstyre og man vil ikke kunne modtage de svagere signaler længere fra. Eller sådan noget.

Har du for meget alene-tid her til aften siden du er gået dybt i de avancerede indstillinger...?

Fant litt på Raymarine sine amerikanske sider, men ble ikke så veldig mye klokere av den grunn...

MBS står for Main Bang Supression og har hvist noe med Display Timing (skjerm timing)-instillingen å gjøre.

Skjerm-timing er for å tilpasse radaren til lengden på lengden til radarkabelen. Men det ser jeg ikke for meg er relevant for digitale radarer.

Tune forhåndsinstilling tror jeg har noe med auto-tune funksjonen å gjøre.

radarting.jpg

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Bøyemodusen på HD Digital (Color) radarene til Raymarine fungere veldig bra for å detektere små mål, mye bedre enn Ekspansjon. Jeg stiller opp gainet i Bøyemodus helt til jeg får de første blå prkkene og så et par prosent tilbake. Jeg bruker radaren stort sett bare på ranger opp til 1.5km og i bøyemodus. (Grunnen til at jeg bruker km som måleenhet er at jeg kjører mye på 0,75km og noen ganger også 0,5km når jeg dorger om natta, bruker da ringene til å bergene avstander og jeg gidder ikke å sitte med en kalkulator for å finne ut hva eksempelvis 3/16 NM er)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...