Jump to content

Mistenker at det har vært sjøvann i motorrommet

jo_no

Recommended Posts

Vi byttet båt i sommer. Etter å ha fått den på land begynner 'morroa'..

Jeg la tidlig merke til at motorfestene i fremkant hadde overflaterust. Motoren er en KAD43 med drev.

Bestemte meg for å ta ut dynamoen for å gå over denne; måtte også ha ut servopumpen da denne viste seg å ha slark (fremre lager viser seg å være kaputt).

Legger så merke til mye rust på nedre halvdel av servopumpen - og tilsvarende på dynamoen. Skinnene for reimstramming med tilhørende skruer er også i overkant rustet selv om VP ikke er kjent for overdreven rustbeskyttelse.

Dynamoen åpnes: Grønt irr på flere av kontaktene og baksiden av reimskiva er veldig rustet.

Konkluderer med at starteren også må ut for sjekk etterhvert...

Legger her til at vi benytet båten uten problemer fra begynnelsen av juli og frem til midten av september.

.......

Uansett: Jeg mistenker at det har vært sjøvann i mottorrommet - og følgelig hva er så konsekvensen??

Jeg er ikke den første i verdenshistorien som opplever dette men hva gjør jeg?

Olja var sort og 'fin' da denne ble tappet men hvilken annen skade kan ha skjedd? Hva bør jeg gjøre; jeg må få vekk en del rust og male dette opp med hva da?

Forslag til rusteter og lakk??

Bortsett fra det jeg her har nevnt, mottar jeg gjerne synspunkter vedrørende saken.

Håper på en mild vinter her på det blide sørland slik at jeg får gjort en del av disse 'småtingene'... (grmpfff)

Har selv hatt sjøvann et stykke opp på min motor VP TAMD61A. Det gikk ut over starter og dynamo. Girkasse og motor viste ingen tegn til vanninntrengning.

Har byttet/overhalt de førstnevnte, og alt har gått bra. Gikk over motorfester og all overflaterust med stålbørste og spraybasert "rostgrund" og til slutt pentagrønn lakk.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Forrige eier hadde båten i 4 år.

Jeg er ikke så brått sikker på at dette (hvis det har vært sjøvann i motorrommet) har skjedd i løpet av disse årene hvis motorrommet ble lenset og evt skylt..

Men jeg vet heller ikke hvor lang tid en slik korrodering tar.

Kan jo også være et impellerskifte/sjøvanssfiltersjekk som har gått litt skeis...

Mekanikeren som har hjulpet meg mente i alle fall at dynamoen ville ikke hatt så irrede kontakter hvis det hadde vært ferskvann..

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for om jeg skal ta dette opp med selger.

Jeg studerte motoren med lys og lykt før kontrakten ble signert. Så var kanskje egen kompetanse for lav likevel (og jeg som regner meg selv som habil motormann)

Med sjøvann tar det ihvertfall ikke lang tid....

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Jeg er ikke den første i verdenshistorien som opplever dette men hva gjør jeg?

Olja var sort og 'fin' da denne ble tappet men hvilken annen skade kan ha skjedd? Hva bør jeg gjøre; jeg må få vekk en del rust og male dette opp med hva da?

Forslag til rusteter og lakk??

Bortsett fra det jeg her har nevnt, mottar jeg gjerne synspunkter vedrørende saken.

Håper på en mild vinter her på det blide sørland slik at jeg får gjort en del av disse 'småtingene'... (grmpfff)

Denne er topp

http://www.jsc.no/images/Marketing/Maling%20Brosjyrer/INDUSTRIBROSJYRE%2005.09.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg tørket akkurat bort ca en desiliter tørket salt som lå oppå dieseltankene. Dette er sjøsprøyt som kommer inn luftinntakene i løpet av en sesong.

Dette er også grunn til at jeg vasker motorrommet hver høst.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ok, har fått litt tips allerede; muligens litt for skeptisk til tingenes tilstand. Hadde en Yanmar i den forrige båten og der var liksom 'alt på stell'.

Her følger noen bilder; jeg er blitt enig med meg selv om å gjøre alt rent, benytte rustfjerner og lakk og selvfølgelig smøre alt opp (servopumpa blir kanskje byttet (lageret må jo byttes); vet at pumper fra Volvo 940 fra slutten av 90-tallet vil passe inn)

Dynamofest/motorfeste:

p1000332.jpg

p1000351.jpg

Dynamoen:

p1000357.jpg

Servopumpa:

p1000358-001.jpg

Reimskivas bakside (servopumpa):

p1000361-001.jpg

Ser ut som det har vært lekkasje fra sjøvannspumpa over noe tid.

Hadde i kveld besøk av en mekanikerfyr som så på alle bildene jeg hadde tatt; dvs en rekke flere enn lagt ut i denne tråden.

I og med at motorlabben har fått det i fremkant og bare sprut-merker i bakkant; at alt bakover mot starteren ser OK ut osv osv konkluderte han med at motorens sjøvannspumpe kan ha lekket - eller - sjøvannsfilterets lokk har lekket.

I så fall er jeg noe beroliget.

Fordi: Da behøver ikke motoren ha 'stått under vann', en har en formening hvorfor det har vært saltvann i motorrommet, en kan i denne sammenheng betvile skrogskade, osv...

Konklusjonen min er fortsatt at denne maskinen skal bli bra - innvendig som utvendig :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...