jo_no Startet 19.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2012 Vi byttet båt i sommer. Etter å ha fått den på land begynner 'morroa'.. Jeg la tidlig merke til at motorfestene i fremkant hadde overflaterust. Motoren er en KAD43 med drev. Bestemte meg for å ta ut dynamoen for å gå over denne; måtte også ha ut servopumpen da denne viste seg å ha slark (fremre lager viser seg å være kaputt). Legger så merke til mye rust på nedre halvdel av servopumpen - og tilsvarende på dynamoen. Skinnene for reimstramming med tilhørende skruer er også i overkant rustet selv om VP ikke er kjent for overdreven rustbeskyttelse. Dynamoen åpnes: Grønt irr på flere av kontaktene og baksiden av reimskiva er veldig rustet. Konkluderer med at starteren også må ut for sjekk etterhvert... Legger her til at vi benytet båten uten problemer fra begynnelsen av juli og frem til midten av september. ....... Uansett: Jeg mistenker at det har vært sjøvann i mottorrommet - og følgelig hva er så konsekvensen?? Jeg er ikke den første i verdenshistorien som opplever dette men hva gjør jeg? Olja var sort og 'fin' da denne ble tappet men hvilken annen skade kan ha skjedd? Hva bør jeg gjøre; jeg må få vekk en del rust og male dette opp med hva da? Forslag til rusteter og lakk?? Bortsett fra det jeg her har nevnt, mottar jeg gjerne synspunkter vedrørende saken. Håper på en mild vinter her på det blide sørland slik at jeg får gjort en del av disse 'småtingene'... (grmpfff) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Hvis det er sjøvann vil det vel ligge igjen rester av salt vil det ikke? Det er ikke regnvann som har vert der da? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Har selv hatt sjøvann et stykke opp på min motor VP TAMD61A. Det gikk ut over starter og dynamo. Girkasse og motor viste ingen tegn til vanninntrengning. Har byttet/overhalt de førstnevnte, og alt har gått bra. Gikk over motorfester og all overflaterust med stålbørste og spraybasert "rostgrund" og til slutt pentagrønn lakk. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
jo_no Svart 19.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Forrige eier hadde båten i 4 år. Jeg er ikke så brått sikker på at dette (hvis det har vært sjøvann i motorrommet) har skjedd i løpet av disse årene hvis motorrommet ble lenset og evt skylt.. Men jeg vet heller ikke hvor lang tid en slik korrodering tar. Kan jo også være et impellerskifte/sjøvanssfiltersjekk som har gått litt skeis... Mekanikeren som har hjulpet meg mente i alle fall at dynamoen ville ikke hatt så irrede kontakter hvis det hadde vært ferskvann.. Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for om jeg skal ta dette opp med selger. Jeg studerte motoren med lys og lykt før kontrakten ble signert. Så var kanskje egen kompetanse for lav likevel (og jeg som regner meg selv som habil motormann) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Med sjøvann tar det ihvertfall ikke lang tid.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 (redigert) Ikke uvanlig at det kommer sjøvann inn luftinntakene om man går i litt sjø. Hva slags båt? Redigert 19.Oktober.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Ja eg ville akkurat kommentere det samme, Det skal være utelukkende finværsbruk for å unngå sjøvann i motorrommet i ny og ne. Sjøvann og driftsvarm motor så blir det mye usunn damp nedi der. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 20.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 Hadde det vært en D-motor så hadde jeg satt en knapp på tidligere sprekk i sjøvannsfilterlokk som fort kan gi en skyll med saltvann. Men nå er det jo ingen D-motor, men årsaken kan jo vøre noe tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 Jeg er ikke den første i verdenshistorien som opplever dette men hva gjør jeg? Olja var sort og 'fin' da denne ble tappet men hvilken annen skade kan ha skjedd? Hva bør jeg gjøre; jeg må få vekk en del rust og male dette opp med hva da? Forslag til rusteter og lakk?? Bortsett fra det jeg her har nevnt, mottar jeg gjerne synspunkter vedrørende saken. Håper på en mild vinter her på det blide sørland slik at jeg får gjort en del av disse 'småtingene'... (grmpfff) Denne er topp http://www.jsc.no/images/Marketing/Maling%20Brosjyrer/INDUSTRIBROSJYRE%2005.09.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 20.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 Jeg tørket akkurat bort ca en desiliter tørket salt som lå oppå dieseltankene. Dette er sjøsprøyt som kommer inn luftinntakene i løpet av en sesong. Dette er også grunn til at jeg vasker motorrommet hver høst. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 Og jaggu må det skylles noen ganger for å få vekk saltet som løses opp ved vask. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jo_no Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Ok, har fått litt tips allerede; muligens litt for skeptisk til tingenes tilstand. Hadde en Yanmar i den forrige båten og der var liksom 'alt på stell'. Her følger noen bilder; jeg er blitt enig med meg selv om å gjøre alt rent, benytte rustfjerner og lakk og selvfølgelig smøre alt opp (servopumpa blir kanskje byttet (lageret må jo byttes); vet at pumper fra Volvo 940 fra slutten av 90-tallet vil passe inn) Dynamofest/motorfeste: Dynamoen: Servopumpa: Reimskivas bakside (servopumpa): Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Det kan jo se ut som at dette har stått under vann. Det ville jo være naturlig å spyle maskinen med ferskvann etter et uhell, men det ser ikke ut som at det ble gjort her.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Dette ser ut som mer enn litt saltvann fra luftinntak ja. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 21.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Ser ut som det har vært lekkasje fra sjøvannspumpa over noe tid. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Og motoren har blit malt tidligere. Så noe ugunstige forhold har det kanskje vert. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jo_no Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 Ser ut som det har vært lekkasje fra sjøvannspumpa over noe tid. Hadde i kveld besøk av en mekanikerfyr som så på alle bildene jeg hadde tatt; dvs en rekke flere enn lagt ut i denne tråden. I og med at motorlabben har fått det i fremkant og bare sprut-merker i bakkant; at alt bakover mot starteren ser OK ut osv osv konkluderte han med at motorens sjøvannspumpe kan ha lekket - eller - sjøvannsfilterets lokk har lekket. I så fall er jeg noe beroliget. Fordi: Da behøver ikke motoren ha 'stått under vann', en har en formening hvorfor det har vært saltvann i motorrommet, en kan i denne sammenheng betvile skrogskade, osv... Konklusjonen min er fortsatt at denne maskinen skal bli bra - innvendig som utvendig Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 Stå på Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2012 (redigert) Og jaggu må det skylles noen ganger for å få vekk saltet som løses opp ved vask. Litt eddikk i vannet er et tips for å løse opp salt raskt. Redigert 23.Oktober.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.