Alang Startet 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2012 Sitter på Hankø Marina i dette øyeblikk i min Plastsnekke på 27 fot ervervet i sommer etter å ha drømt om båt i faktisk 30 år. Er 49 nå og har brukt denne masse siden jeg kjøpte den i sommer. Trekker hummerteienr i morgen og setter garn. Nesten hver fredag i høst har jeg reist ned og overnattet i båten, fisket og reist hjem lørdags ettermiddag til kona. Elsker dette..... Båtlivet er herlig. Spørsmålet er: Er det flere av dere eller er jeg litt fantast som gjør dette Jeg har en jobb og en del annet som jeg får grå hår av og dette er dette er en av de få ting som får meg til å koble av litt. ( fiske,gynging av båten om natta, spenningen med å dra teienene m.m. Kona er veldig grei og lar meg reise ned og holde på, sitter her nå og koser meg gløgg ihjel. Må tilføye at kona ikke helt ser det romantiske i å ligge i en slik båt på høsten og den ser jeg. :) ( er ikke i overgangsalder, glad i kona, bare for å ha sagt det.) Er det flere av dere. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Gidder ikke gå å sette meg i båten sånn bare for å sitte der, men det kan være trivelig når jeg har noe småtteri å fikse. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Kjempe, er den med blå kalesje som ligger på flytebrygga :) Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Jepp, og i dag regna det igjen da jeg våkna, men det gjør jo ingen ting. Noen kopper kaffe for å våkne, litt egg og bacon så er det ut for å fiske. Herlig. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 (redigert) Er jo noen muligheter her: * Er båfantast (båtfant) * Rømmer fra et eller annet: * Jobben * Kona * Kreditorer * Ting som må gjøres hjemme... (samme som kona? ) * Selvplager * Vestlending (må kjenne regnet på kroppen, " .. som fisken i vannet". ) * Sikkert flere muligheter... . Kan jo håpe det går over snart Redigert 20.Oktober.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Har det litt på samme måten. Går ned i båten for å gjøre et eller annet, (er alltid noe som skal gjøres) fyrer opp i Refleks'en og strekker ut litt på køya. Dermed er ingenting gjort i dag heller... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Vi er flere båtfanter som koser oss ombord på denne årstiden. Kjenner mange. Også jeg stortrives ombord, uansett årstid. Godt og varmt og kaffe på kanna. Noe å pusle med, ut og fiske... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
godthaab- Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Det høres helt normalt ut! Det er like stas å være på sjøen uansett årstid. Alltid trist å dra fra båten. Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
RSL Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Må tilføye at kona ikke helt ser det romantiske i å ligge i en slik båt på høsten og den ser jeg. :) ( er ikke i overgangsalder, glad i kona, bare for å ha sagt det.) Er det flere av dere. Joda, vi er fler. Jeg sitter selv i båten i skrivende øyeblikk og er født i samme årstall som deg selv. Jeg kjøpte overnattingsbåt noen år før deg, og kan trøste deg med at det ikke går over så lett dette her. De tre foregående årene har jeg tilbragt 4 av 5 helger i båten. Ang kona, er hun sikker bare glad til for at hun får en frikveld i uka. Alle trenger alenetid og jeg kan ikke se at dette skal være annet enn positivt for forholdet. Ang overgangsalderen, så er du over din og din kone har ikke kommet dit enda... bare vent.. du skal få brukt båten enda mer om noen år. *hehe* RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bitteliten Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Ikke fiske hummer på søndag vel? Ellers er jeg nok diagnostisert tungt båtgal Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Hei igjen. Ingen hummerfiske søndag men har fiska hele dagen for å få agn til teienene, flott vær i dag. Da forlater jeg båten for helgen og det blir nok en tur onsdag for ådfra teiner og fredagene setter jeg garn. Vært en flott båthelg selv om det hølja ned i går. Morsomt å høre at det er flere som fortsatt er utpå i helgene. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 21.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 -Har du varme i båten? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Er nok som Bitteliten, diagnostisert som tungt, kronisk båtgal. Når jeg er alene, hudstruen ikke er med, så hender det at jeg sover over i båten. Selv om leiligheten, med alle bekvemligheter, ligger mindre enn 5 min. spasertur fra båten. Dette med manglende bekvemmeligheter begrenser seg vel strengt tatt til TV. Som mangler i båten, og som ikke savnes. Glemmer at det eksisterer. Dog har det vært dårlig med fiske i de senere årene. Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Har ikke varme når jeg sover , fyrer et par timer med varmeovn som går på gass før jeg legger meg og setter flaska på utsiden før jeg køyern. Tenkte å sjekke hvilke muligheter jeg hadde for å få inn noe varme uten å bruke for mye penger på det. Har vært et par kjølige netter innimellom. Litt av sjarmen, :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Liker meg veldig godt i båten om vinteren, og nå har jeg fått montert varmluft slange ned under dørken også, så jeg gleder meg litt til å teste det til helga . Men kommer rett fra 2 uker seiling i karibien, og er ikke av-klimatisert enda, sitter nå og fryser i trynet, inne på jobb. Er litt spent på hvor kjekt 3 grader lufttemp ute egentlig blir, når kroppen har vendt seg til 30 grader. Synd det er så fint her i landet, ellers hadde jeg tatt med skuta og flytta til varmere strøk Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
oslofjord Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 ......ervervet i sommer etter å ha drømt om båt i faktisk 30 år. Er 49 nå og har brukt denne masse siden jeg kjøpte den i sommer. Trekker hummerteienr i morgen og setter garn. Litt trist at du ikke kjøpte båt før. Hva er årsaken til at du ikke kjøpte da du var 19 år, 29 år eller 39 år ?? Standardsvaret er jo for mange at det koster penger og tid men alt er jo en prioriterings-sak.......hva (eller hvem...) er årskane til at du ikke realiserte drømmen før og hvorfor var det akkurat i sommer at du kjøpte båt ? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Hva er årsaken til at du ikke kjøpte da du var 19 år, 29 år eller 39 år ?? Noen velger å prioritere studier først og så et sted å bo for seg og sin kjære før de velger å kjøpe båt. Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt. Jeg er like gammel som trådstarter og det er slett ikke mange år siden jeg fikk råd til å kjøpe min første overnattingsbåt. Har hatt tilgang til dagsturbåter så langt tilbake jeg kan huske, men derfra til en overnattingsbåt er langt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
oslofjord Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 (redigert) Det er tenåringer på forumet her som kjøper dagsturbåter og andre i alderen 20+ som kjøper bobåter og det er vel det mest fornuftige av ufornuftige ting man kan gjøre i ung alder...... Tenk hvilke studenterliv....om alle studenter i Oslo hadde tilgang til båt....for å stresse ned med eksamenslesning på eget dekk....(???) De fleste følger som regel rekkefølgen: leilighet-kone-hus-bil-barn-bikkje-hytte/båt.......men selv om det sikkert er fornuftig...så kan det også være riiktig for noen å bruke studielån til å kjøpe båt.... Derfor litt nysjerrig på historien bak de 30 årene trådstarter ventet med å kjøpe båt... Redigert 23.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Bedre sent enn aldri, ihvertfall! Jeg er heldig selv og har vokst opp i båt og kunne aldri tenkt meg noe annet. Kjøpte min første turbåt i sommer, og angret umiddelbart på at jeg hadde ventet så lenge(er hele 23 år), for et fantastisk liv! Men jeg tror mange nå om dagen setter litt for høye krav ift. størrelse og komfort, båten min var en drømmebåt på 70-tallet, har mennesker blitt så mye større siden da? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
NilsPils Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 (redigert) Har også drømt om båt i alle år, men ble nærmere 70 før det ble virkelighet. Nå har jeg plutselig to båter. Jeg ligger også i Hankø Marina og overnatter ofte fra fredag til lørdag, men det har ofte blitt uthavn om natta. Jeg ligger helt ytterst til venstre på flytebrygga. Fisker og sette hummerteiner, som deg. Hvorfor ikke en elektrisk vifteovn på landstrøm når du ligger i marinaen? Neste lørdag blir det trekking av hummerteiner uten overnatting. Kona jobber i helgen og vil gjerne se meg mer hjemme. Redigert 23.Oktober.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Euklid Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Har ikke varme når jeg sover , fyrer et par timer med varmeovn som går på gass før jeg legger meg og setter flaska på utsiden før jeg køyern. Tror du vil ha stor glede av å tenke ut et litt mer oppegående system for varme. Forbrenning av gass skaper store mengder fuktighet, og når en ikke har et oppegående varmesystem blir det fort mindre fristende å oppholde seg i båten utover nå. Maritim har tilbud på en keramisk vifteovn med veltesikring (550), 4-500W panelovner i dimensjoner som egner seg i båt får du for nesten ingenting på Jula eller Clas Ohlson. Min 32 fots seilbåt holder grei lunk om dagen med 400W panelovn som kun et på en del av tiden -- på de kaldere dagene vi har hatt nå har jeg en ovn nr 2 påskrudd i tillegg for god romtemperatur, men det er ikke veldig ofte termostatene slår inn. En avfukter i tillegg er gull verdt for min del, men fuktproblemet blir kanskje ikke særlig stort om man bare er i båten 1-2 netter ukentlig. For de virkelig kalde dagene som kommer har jeg dieselvarmer (så sant jeg får fikset galskapen ...), men som deltidsbåtboer trenger man neppe slikt. Tilhører for øvrig generasjonen av unge båtfanter oslofjord refererer til, triveligere liv skal man lete lenge etter. Når jeg i tillegg sparer godt over 100k årlig på å ikke ha leiligheten som nå er overflødig er neppe dette det mest ufornuftige jeg har gjort, men skjønner godt at de fleste velger det annerledes. I morges balanserte jeg meg fremover på fordekket i dress og pensko, man må være litt spesielt interessert ... Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Hei, du på Hankø Marina, tror du var der i helgen i en seilbåt 4-5 plasser lenger ut en meg, vi sees nok, så også en familie lenger ut for noen uker siden. Grunnen til erhvervelse av båt i eldre alder er enkelt og greit jobb, jobb, jobb i alle år og til slutt er man fullstendig arbeidsnarkoman og jobber 7 dager i uka og enset ikke annet og andre, det å trappe ned og komme ut av det er en prosess som har tatt flere år og rikere er man ikke blitt av jobbingen. (driver for meg selv) Må tilføye at jeg også driver med laksefiske for første gang på mange år og har kjøpt meg en vogn i Hokksund og tilbringer tid der om sommeren, men mest i båten. Jobber nå kun på hverdagene med få unntak. Drømmen om sjølivet har vært der til og fra i alle år men nå er det reelt og herlig. Ang. fyring med gass inne merket jeg vel det ganske bra i helgen da jeg våknet opp grunnet drypp av kondens i ansiktet, blir elektrisk fra nå av. Hyggelig med et forum som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Alang, et av Asbjørnsens eventyr innledes omtrent noe slik:"Når verden går meg imot, og det unnlater den sjelden å gjøre, så tar jeg med meg fiskestanga og stryker innover i Nordmarka". Jeg har det slik at jeg går i båten. Som regel tar jeg meg en tur, men det hender jeg bare finner noe å holde på med mens båten ligger i havn. Båten er mitt "frihull" i tilværelsen, og nå i vinter har jeg fått den inn i hall og har rigga meg til med lys og radio, og da hygger jeg meg der de ettermiddagene jeg har fri. Og gradvis blir en 25 år gammel båt utbedret, og det er også kjekt å se. Skal ikke gi meg før den er strøken - så da kan det bli mange timer i båten. Høydepunktet, det jeg ser frem til, er en årlig tur langs kysten, ei uke eller to der det bare er meg og åpne horisonter, og jeg kan fante av sted. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Noen går på stress-mestringskurs eller mediterer, men jeg har mer tro på en tur på fjorden noen timers tid før eller etter jobb med eller uten venner/familie Man er automatisk i feriemodus det øyeblikket man kaster loss uansett om man suser på havblikk med gassen i bånn, putrer i dorgefart mens man leser avisen, slår av motoren og soler seg på solsengen og lar båten drive uten mål og mening eller koser seg med medbrakt festlunch og dette til tross for ...eller netopp fordi man er 5 minutter fra Oslo sentrum...og kan filosofere over hvor priviligert man er som har båt...og båtplass. Redigert 24.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 (redigert) Alang. Som sagt, så ligger jeg helt ytterst på samme flytebrygga som deg, i den båsen som vender mot land. Motorbåt med blått skrog og hvitt overbygg (se avataren min). Stikk gjerne bortom når vi er der. Jeg tror du var ute en tur med båten på onsdag. Den lå der da jeg gikk ut, men var borte da jeg kom tilbake tidelig på ettermiddagen. Det ble bare en hummer den dagen, og den var full av rogn. Nå er den tilbake i sjøen og lager neste hummergenerasjon. Men vi fikk en del krabbe, og det liker damene i familien. Jeg synes krabbespising er noe søl. Sist weekend kokte sjøen av makrell. Onsdag fikk vi ingenting. Jeg drømte også om båt i alle år, men fikk det ikke til før pensjonsalderen pga. mye reising i jobb og en kone som ikke likte båtliv og en mann med mange hobbyer. Nå jobber jeg deltid som konsulent og kan inrette dagen stort sett som jeg vil. Jeg står tidelig opp om morgenen, går ut på verandaen, ser på været og planlegger dagen. Ofte starter jeg på hobbyloftet med båtrelaterte ting til resten av familien er stått opp og morgenkaffen er ferdig. Tirsdag tok vi opp tresnekka Tora på sjølyst. På lørdag blir det båttur fra Hankø igjen. Er fremdeles optimist. mhp. hummeren. Redigert 26.Oktober.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.