Jump to content

Tips til montering av "tapperør" fra bunnpanne på vp kad300

primusmotor

Recommended Posts

Hallo, har ett lite prosjekt om noen uker når jeg skal ha båten på land for litt service.

Tenkte da og få laget ett tapperør for motoroljen fra bunnpannen og opp slik at jeg kan få ut all olje og ikke bare 8-9 liter av 12.5L... :-(

Har fått laget meg ett rustfritt rør her på jobb, men noen sier at man IKKE må TIG sveise rustfritt mot svartstål da det da blir en reaksjon mot stålet slik at det ruster fort.

Er det noen her på forumet som vet noe om dette?

Muligens sølvlodde en messingnippel først, så rustfritt??

soa

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Denne tegningen er jo fra 40 maskinen, jeg har kad300 og ingen tappeplugg:-(

Tror jeg sløyfer det rustfrie røret og sveiser på en mutter med innvendige rørgjenger og skrur i en JIC/BSPP fitting og bruker hydraulikk slange videre.

Så lakkere hele bunnpannen, så holder det vel hele motorens sin levetid:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

20966.jpg

Dette er bilde av KAD300 smøresystem og her er det bånnplugg.(ser du noen forskjell?) Det er slik at det ble levert motorer uten bånnplugg men i delelisten er det kommet nytt delenummer. Poenget mitt er at for å sette inn en avtappingsplugg så må den av og du vil ikke få ut bånnslammet allikevel fordi mutteren vil hindre dette, da kan du like gjerne bøye ned røret. :smiley:

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-22-4918.aspx

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Ser det er bunnplugg her ja, men jeg har nok den uten plugg:-(

Har kjent under hele bunnpannen, men ingen plugg....

Tenkte kanskje og TIGe mutteren fast fra utsiden og så skru fittingsen inn, og da blir det jo helt flush innvendig og alt grums kommer ut:-)

På min KAD44 som er det samme som KAD300 utseendemessig, så napper jeg ut oljedamp-seperatoren (eller hva den nå heter) og suger oljen opp gjennom det hullet. Da hører jeg at "sugerøret" treffer bunnpannen. Denne saken sitter helt nede ved overgangen blokk og bunnpanne, nesten helt forut på bb side. Da får jeg ut så godt som alt, er kanskje en liten halvliter igjen.

Det finnes en gammel tråd hvor en 40 serie ble demontert. Den viste hvor høyt oppe røret sto også.

Men det har vært flere trådernhvor man har tatt av panna når motoren har vært ute, og så vidt jeg husker har det ikke vært nevneverdig bunnslam i noen av de trådene jeg husker, selvom de var et tema. Er virkelig dette med bunnslam et problem? Skifter man ved varm motor vil vel mye være i sirkulasjon i oljen.

Hei

Dette er nok eit døme på dårleg konstruksjon frå VP si sida.

Er det slik at nokre VP motarar, av same modell, har tappeplugg og nokon ikkje? I så fall er det kanskje enklast, men neppe rimlegast, å bytta botnpanna?

Eg har gjort noko liknande på mine Yanmar motorar. Verkstedet, Bildøy Båt og Motor, insisterte på at det ikkje var tappeplugg i botnpanna. Det hadde dei rett i. Derimot var det ein tappeplugg heilt nederst framme på motoren. Eg monterte eit 90 graders bend her, ein kuleventil og slange opp til ei lita oljepumpa.

Ulempa? No går det med mykje meir olja når eg skiftar olja:-)

Lykke til med prosjektet.

Ask

Hei

Dette er nok eit døme på dårleg konstruksjon frå VP si sida.

Er det slik at nokre VP motarar, av same modell, har tappeplugg og nokon ikkje? I så fall er det kanskje enklast, men neppe rimlegast, å bytta botnpanna?

Ask

Jeg er ikke uten videre enig med deg i dette. Hvis bånnpluggen er utilgjengelig er det ikke noe poeng å ha den der da oljen kan skiftes ovenfra sålenge røret går dypt nok. Har noen målt hvor dypt det sitter?

Må da være lett som snus å sveise på en muffe, hvorifra en kan bygge seg videre med en god slange, eller rør. Dersom det er plass, sveiser man muffen på utsiden av bunnpanna, og lager hull inni muffa etterpå. Dette betinger sef. at motor må opp.

Enkelte (litt mer seriøse?) motorprodusenter leverer motorene sine med påmontert pumpe for oljeskift.........

• 3 uker senere...

Da har jeg prøvd og tappe olje ut av "veihusventilasjons hullet på babord side (ref. innlegg 12", men fikk kun ut 7 liter olje her og, så da tar jeg motoren ut og lager skikkelig avtapping:-)

Men har da ett spørsmål, er det bare og løsne fremre motorfester og trekk motoren frem??

Finner ikke noe som skal løsnes bak mot transomen, se bilde.

https://baatplassen.n...640/bilde_2.jpg

bilde_2.jpg

Redigert av Sun 33 (see edit history)

• 2 uker senere...

Oppdatering av prosjektet:Da jeg endelig fikk båten opp og drevet ble sendt til Ytrebø for sjekk, så fikk jeg tid til og løsne motoren slik at bunnpannen ble tilgjengelig.Fikk meg en overaskelse når jeg fikk se innvendig i bunnpannen, her var det max 1 liter olje igjen, så når jeg fikk ut max 7L. med vacumsugeren, så lurer jeg på hvor de resterende 5 litrene er.......Som dere ser på bildene så går peilepinnrøret langt ned og bakover, nesten langs med bunnen på bunnpannen.bunn_(1).jpgbunn_(6).jpgMen siden bunnpannen nå var ute, og delene laget så bestemte jeg meg for og montere dette, det vil jo lette oljeskiftet senere:-)Flensen blir sveist både innvendig og utvendig, så det burde jo holde:-)Klarte og ødelegge bunnpanne pakningen, og ny kostet den fine sum av 870 norske riksdaler.....Er det noen lastebil motorer som har samme bunnpanne profil.?bunn_(9).jpgbunn_(10).jpgbunn_(11).jpgbunn_(5).jpg

Redigert av Sun 33 (see edit history)

Se der ja. Går sugerøret i bånnpanna bakover? Da er tegningene i delekatalogen misvisende. Uansett så skal jo dette fungere bra, får du målt hvor mange millimeter det er mellom enden på røret og bånnpanna? Denne motoren sitter i Volvo FL4 men om delene er noe billigere til lastebil vet jeg ikke. Kan jo sjekke med Norpart: Haraldsvei 5, 1473 Lørenskog. Tlf: 67 12 12 11

Kapasiteten er vel 11 liter. En liter i oljefilteret, tre liter melllom min og maks på peilepinna samt en liter igjen nede i bunnpanna. Dette er vel omentrent forklaringen på hvor olja har tatt veien.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Får ikke målt noe avstand før jeg kommer meg på land igjen om 14 dager:-(

Jepp og sugerøret går bakover, som du ser så ligger det litt under sugesilen.

Men hvor resterende 4 liter er??? Mulig filteret og systemet sluker noen liter, og mulig peilepinnen har strekt seg litt;-)

Bunnpannen var faktisk veldig ren , trodde det skulle være mere slagg/avleiringer fra en 03 modell motor...

Noe av forklaringen kan være at peileoinnen ikke er kalibrert i forhold til vinkel på motor.

På endel motorer skal man selv kalibrere pinnen ved og måle vinkel på motor og så se i en tabell. Så risser man nye merker på pinnen utifra tabellen.

På det eksempelet jeg så på cat 3126 skilte det flerfoldige cm på pinnen avhengig av vinkelen på motor.

Tabellen gikk fra -5 til +15 grader vinkel.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...