Jump to content

Har konstant lys i instrumentpanelet. Bør det kobles om?


larsen2000

Recommended Posts

Om det er sånn å forstå det kommer på når du skrur tenningen til driftstillet så er det overhodet ingen grunn til å endre på dette. Det trekker minimalt med strøm og lyser mao kun når motoren går. Bare fint med litt varme i instrumentene mht fukt,treghet og you name it.

Link to post

På min Askeladden er det også lys i instrumentene når motoren går. tror ikke dette er noen stor strømforbruker. Har aldrig vært noen form for fukt i insterumentene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Personlig ville jeg hatt mulighet for å slå av, eller dimme ned instrumentbelysningen. Det kan være ganske plagsomt med sjenerende instrumentbelysning ved kjøring i mørket.

 

Jeg hadde en snekke for mange år siden, der instrumentbelysningen var koblet til lanternebryteren. Dette var såpass plagsomt, at jeg tredde nedpå en tom dorull-hylse på hvert instrument :-)

(til jeg fikk koblet instrumentbelysningen på egen bryter)...

Mvh
Simon

Link to post

Jo faktisk. Det å slå på og av en glødepære hyppig sliter mer enn å la den lyse sammenhengende!

Har å gjøre med de mekaniske belastningene på glødetråden når denne gåt fra kald til glødende og tilbake til kald. Metall (wolfram i glødetråden) utvider seg som kjent når det blir varmt. Skaper tretthetsbrudd i tråden eller festene.

Typisk har glødepærer i "lysorgel" på diskotek og i signalene i lyskryss gjerne en viss forspenning. D.v.s. at de får litt spenning i avslått tilstand for at glødetrådene ikke skal bli helt kalde. Ikke uvanlig å kunne se at de gløder svakt når de er "av". Det øker pærenes levetid betraktelig.

 

Men dette er ikke relevant for instrumentlys i båt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Jo faktisk. Det å slå på og av en glødepære hyppig sliter mer enn å la den lyse sammenhengende!

Har å gjøre med de mekaniske belastningene på glødetråden når denne gåt fra kald til glødende og tilbake til kald. Metall (wolfram i glødetråden) utvider seg som kjent når det blir varmt. Skaper tretthetsbrudd i tråden eller festene.

 

 

Men dette er ikke relevant for instrumentlys i båt.

 

Er ikke helt sikker på at den teorien stemmer helt. Blinklyspærene på biler går da sjelden eller aldri istykker selv om de blinker uabrutt i lang tid.

Link to post

Hvordan måler du levetiden på en lyspære? Tiden den avgir lys før den går eller bare tiden mellom pæreskift?

Om det siste er tilfelle er pæren som aldri lyser å foretrekke. Den kommer til å ha evig lev! :saint:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 12 år senere...
larsen2000 skrev On 21.10.2012 at 16.39:

Har en Askeladden 475 hvor lyset i instrumentpanelet lyser fra man slår på tenningen. Trekker dette mye strøm slik at det bør kobles om? Batteriet er 45Ah. Lanternebryteren er to-step så kan eventuelt kobles om dit (slik det tidligere var på 475ene).

Vet dette er en gammel tråd, men har akkurat kjøpt meg en 475 freestyle 2005mod. Der er instrument belysningen koblet på lanterne bryteren i hakk 2. Men bryteren ved siden av går det to kabler til, lilla og lilla/sort. Noen som vet hva denne går til? Er det bare til lys i bryteren? 

Noen som vet? 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...