larsen2000 Startet 21.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2012 Har en Askeladden 475 hvor lyset i instrumentpanelet lyser fra man slår på tenningen. Trekker dette mye strøm slik at det bør kobles om? Batteriet er 45Ah. Lanternebryteren er to-step så kan eventuelt kobles om dit (slik det tidligere var på 475ene). Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Tror ikke det. Det står vel på bare når motoren går.. Og da lader den nok mere enn den bruker;) tror det var sånn på min 2003 modell også.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
motor Svart 21.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Er jo rimelig enkelt å montere inn en bryter på kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Om det er sånn å forstå det kommer på når du skrur tenningen til driftstillet så er det overhodet ingen grunn til å endre på dette. Det trekker minimalt med strøm og lyser mao kun når motoren går. Bare fint med litt varme i instrumentene mht fukt,treghet og you name it. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Enig med Plutonium der. Ikke noe å bry seg om. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Takk for tips, da lar jeg det være! Min forrige hadde faktisk problemer med fukt bak glassene :-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 På min Askeladden er det også lys i instrumentene når motoren går. tror ikke dette er noen stor strømforbruker. Har aldrig vært noen form for fukt i insterumentene Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Christel III Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 Personlig ville jeg hatt mulighet for å slå av, eller dimme ned instrumentbelysningen. Det kan være ganske plagsomt med sjenerende instrumentbelysning ved kjøring i mørket. Jeg hadde en snekke for mange år siden, der instrumentbelysningen var koblet til lanternebryteren. Dette var såpass plagsomt, at jeg tredde nedpå en tom dorull-hylse på hvert instrument :-) (til jeg fikk koblet instrumentbelysningen på egen bryter)... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Jens_P Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 Om instrumentene har lys med glødelamper og ikke LED vil levetiden reduseres. Er vel det mest negative ved den løsningen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bearded Beast Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 jasså, det er mye fjollete en skal høre......................... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 Levetiden på pærene, ikke instrumentene! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bearded Beast Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 ja det ble noe annet Men levetiden på pærene vil heller ikkje endre seg sånn egentlig Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 Jo faktisk. Det å slå på og av en glødepære hyppig sliter mer enn å la den lyse sammenhengende! Har å gjøre med de mekaniske belastningene på glødetråden når denne gåt fra kald til glødende og tilbake til kald. Metall (wolfram i glødetråden) utvider seg som kjent når det blir varmt. Skaper tretthetsbrudd i tråden eller festene. Typisk har glødepærer i "lysorgel" på diskotek og i signalene i lyskryss gjerne en viss forspenning. D.v.s. at de får litt spenning i avslått tilstand for at glødetrådene ikke skal bli helt kalde. Ikke uvanlig å kunne se at de gløder svakt når de er "av". Det øker pærenes levetid betraktelig. Men dette er ikke relevant for instrumentlys i båt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bearded Beast Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 så du foreslår nå tvert imot da av isted eller Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 Nå er ikke jeg redd for evt å bytte pærer, men på den Falcon 26 fantino, som jeg eide, kunne instrumentbelysningen slås av med bryter. Det var nyttig i mørket ja.. Ellers sto de alltid på. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 nå veit ikkje eg hva slags flombelysning dere har altså men røde pærer er et bra alternativ Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 Ingen flombelysning, men mørkt er mørkt.... og i enkelte situasjoner er max sikt bra! Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 Jo faktisk. Det å slå på og av en glødepære hyppig sliter mer enn å la den lyse sammenhengende! Har å gjøre med de mekaniske belastningene på glødetråden når denne gåt fra kald til glødende og tilbake til kald. Metall (wolfram i glødetråden) utvider seg som kjent når det blir varmt. Skaper tretthetsbrudd i tråden eller festene. Men dette er ikke relevant for instrumentlys i båt. Er ikke helt sikker på at den teorien stemmer helt. Blinklyspærene på biler går da sjelden eller aldri istykker selv om de blinker uabrutt i lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 Hvordan måler du levetiden på en lyspære? Tiden den avgir lys før den går eller bare tiden mellom pæreskift? Om det siste er tilfelle er pæren som aldri lyser å foretrekke. Den kommer til å ha evig lev! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Arild81 Svart Søndag 21:09 Del på Facebook Svart Søndag 21:09 larsen2000 skrev On 21.10.2012 at 16.39: Har en Askeladden 475 hvor lyset i instrumentpanelet lyser fra man slår på tenningen. Trekker dette mye strøm slik at det bør kobles om? Batteriet er 45Ah. Lanternebryteren er to-step så kan eventuelt kobles om dit (slik det tidligere var på 475ene). Vet dette er en gammel tråd, men har akkurat kjøpt meg en 475 freestyle 2005mod. Der er instrument belysningen koblet på lanterne bryteren i hakk 2. Men bryteren ved siden av går det to kabler til, lilla og lilla/sort. Noen som vet hva denne går til? Er det bare til lys i bryteren? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.