Jump to content

Har konstant lys i instrumentpanelet. Bør det kobles om?

larsen2000

Recommended Posts

Personlig ville jeg hatt mulighet for å slå av, eller dimme ned instrumentbelysningen. Det kan være ganske plagsomt med sjenerende instrumentbelysning ved kjøring i mørket.

Jeg hadde en snekke for mange år siden, der instrumentbelysningen var koblet til lanternebryteren. Dette var såpass plagsomt, at jeg tredde nedpå en tom dorull-hylse på hvert instrument :-)

(til jeg fikk koblet instrumentbelysningen på egen bryter)...

Mvh
Simon

Jo faktisk. Det å slå på og av en glødepære hyppig sliter mer enn å la den lyse sammenhengende!

Har å gjøre med de mekaniske belastningene på glødetråden når denne gåt fra kald til glødende og tilbake til kald. Metall (wolfram i glødetråden) utvider seg som kjent når det blir varmt. Skaper tretthetsbrudd i tråden eller festene.

Typisk har glødepærer i "lysorgel" på diskotek og i signalene i lyskryss gjerne en viss forspenning. D.v.s. at de får litt spenning i avslått tilstand for at glødetrådene ikke skal bli helt kalde. Ikke uvanlig å kunne se at de gløder svakt når de er "av". Det øker pærenes levetid betraktelig.

Men dette er ikke relevant for instrumentlys i båt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jo faktisk. Det å slå på og av en glødepære hyppig sliter mer enn å la den lyse sammenhengende!

Har å gjøre med de mekaniske belastningene på glødetråden når denne gåt fra kald til glødende og tilbake til kald. Metall (wolfram i glødetråden) utvider seg som kjent når det blir varmt. Skaper tretthetsbrudd i tråden eller festene.

Men dette er ikke relevant for instrumentlys i båt.

Er ikke helt sikker på at den teorien stemmer helt. Blinklyspærene på biler går da sjelden eller aldri istykker selv om de blinker uabrutt i lang tid.

• 12 år senere...
larsen2000 skrev On 21.10.2012 at 16.39:

Har en Askeladden 475 hvor lyset i instrumentpanelet lyser fra man slår på tenningen. Trekker dette mye strøm slik at det bør kobles om? Batteriet er 45Ah. Lanternebryteren er to-step så kan eventuelt kobles om dit (slik det tidligere var på 475ene).

Vet dette er en gammel tråd, men har akkurat kjøpt meg en 475 freestyle 2005mod. Der er instrument belysningen koblet på lanterne bryteren i hakk 2. Men bryteren ved siden av går det to kabler til, lilla og lilla/sort. Noen som vet hva denne går til? Er det bare til lys i bryteren? 

Noen som vet? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...