Jump to content

VP MD2020. Oljelekkasje. Tips ønskes


Bitteliten

Recommended Posts

Ble informert av eier om oljelekkasje på en slik motor etter at de hadde tørket opp ca en halv liter som lå under motoren. De spurte meg om mulige årsaker. Jeg tok en kikk, men det er jo ikke enklest å se liksom :smiley: og båten står på land nå...

 

Følgende steder tenker jeg på:

Svinghjulskåpa: var noe klin i bakkant langs kanten her, men ligna mer på rødt greas. Ikke noe olje rundt S drevet

 

Sjøvannspumpe: var litt oljerester langsmed motoren mellom oljefilter og sjøvannspumpa. Se bilde. Kanskje en dråpe i bakkant av vannpumpa, men ikke mengder som var rent. Veivus ventilasjonsslangen går ned her også.

Den sorte vannslangen ut fra pumpa var grisete av gammel, seig olje.

 

I bunnpanna sitter det en hul bolt med et oljesugerør koblet til. Da jeg tok rundt denne bolten fikk jeg olje på fingra. se bilde. Slangen fra sjøvannspumpa er den samme som nevnt over. Mye olje på denne i bakkant også.

e7ypa6a8.jpg

abunuvan.jpg

 

Desverre var eneste verktøy ombord rusten skiftenøkkel, og jeg hadde ikke lyst til å stramme bolten med den.

 

Kan det være at det har liggi olje under motoren og skvalpa rundt og klina inn slangen?

 

Hva tenker dere med erfaring fra slik motor? Andre steder som kan lekke så mye olje uten å gi synlig mye klin på motoren?

 

Den siden av motoren der varmeveksleren sitter er ren og pen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...