Jump to content

Bo i båt Trondheim

Siggii

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kommet på tanken om å bo i seilebåt under studietiden istedenfor å leie leilighet. Studiene skal jeg ta i Trondheim fra høsten 2013, så det er forsatt nesten et år til.

Båten jeg har tenkt på er en 38 fots seilebåt, og jeg lurer på om det er noen her som gjør det samme i Trondheim, eller har kjennskap til noen som gjør det. Kunne gjerne ønsket meg litt praktisk info om hvordan det fungerer. Er det vanskelig å få båtpass til en seilebåt? Får man tak i vann om vinteren? Hva med tømming av septiktank på samme årstid?

Jeg har sendt en mail til båtforeningen der oppe, og ble fortalt at det ikke var vintervann, noe som går imot det jeg har lest på nettet.

takk for svar!

Sigbjørn

2 stk. 25-liters vanndunker har fungert for meg å skaffe vann i vinterstid.

En tur på fjorden i ny og ne for å tømme septiken må nok også til hvis du har liten septiktank. Greit å kombinere en sosial tur på fjorden med venner med tømming av septik :wink: Har stor septik selv, men kjenner jeg at jeg "må" før jeg skal hjem til båten om kvelden gjør jeg selvfølgelig fra meg på land.

Melder du deg inn i et treningssenter (regner med du får billig medlemskap på universitetets treningsstudio) har du lett tilgjengelig dusj. Litt mer planlegging av hverdagen enn i en leilighet må du regne med. Selv dusjer jeg på jobb i ukene, men i båten i helgene.

Klesvask kan være en utfordring, men litt smisking med venner på land, eller eventuelt bruke et vaskeri løser den saken.

Det er også marinaer som har muligheter for klesvask, dusj og toalett, uten at jeg skal garantere for at de har slikt i Trondheim :wink:

God tilgang til strøm for varme, eventuell avfukter og lading kan være greit. En pålitelig dieselfyr er også et must. Dieselfyren sørger for jevn temperatur og lav fuktighet. Pottebrennere er vel regnet for å være blant de mest driftsikre.

Så sant en ikke skal dusje ombord går det ikke mer vann enn at det er helt kurant å bære vannet. Jeg bruker under 20 liter i uken, uten å gjøre noe som helst forsøk på å rasjonere. Likte ikke tanken på å bære vann i kanner, men når jeg ser hvor lite det går klarer jeg ikke helt se at det skal bli noe problem.

Septik kan bli et større problem om været slår seg vrang over tid, det er en enorm fordel å ha tilgang på slikt på land. Jeg har ikke voldsomt stor tank, går vel et par-tre uker mellom hver gang den trenger tømming hvis jeg er her mye og ikke bruker fasiliteter på land. Men heldigvis er jeg på båttur langt oftere enn som så.

Uten dieselvarmer eller avfukter ville jeg ikke bodd i båt.

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg tenkte å for det meste prøve elektrisk vifteovner og en luftavfukter når det er kaldt, og holder ikke det må jeg få ordnet en dieselvarmer.

Tømming septik er nok en liten tur utpå løsningen, men det avhenger jo av at det er mulig å komme ut, og ikke ligger is. Men regner med at det bør gå greit, Nidelven har jo et utløp der, så det skal vel endel til for at det legger seg der, eller tar jeg feil?

Bæring av vann blir vel kanskje løsningen fra høsten til våren, selv om en vannkran i nærheten hadde vært deilig. Har lyst til å ha muligheten til å dusje i båten, men det er ikke sikkert den blir brukt såååå ofte, da jeg av tidligere erfaringer syntes det funker helt fint å dusje i garderoben etter trening.

Det jeg nå sliter mest med er å få tak i båtplass. Er det noen som vet hvilke havner det kan være aktuelt å sette en seilbåt uten at det blir alt for mye styr med broer osv? Har i hvertfall fått med meg at Skansen og Royal Garden har plass til noen større båter, men det er mulig det er opptatt. Har sendt mail til havna der, og de nevner noe om muligheter fremleie. Men det hørtes litt dyrt ut.

Om du får plass ikke alt for langt unna feks et klubbhus hvor det er vann inne, kan du ha en lang slange liggende i vannet. Heng hver ende ned i vannet med et lodd når det ikke er i bruk. Så kan du fiske opp slangen og koble den til kranen inne, når du trenger å fylle tanken. Noen Gardena-koblinger har ventil, slik at de er tette når de ikke er i bruk og det er sikkert en fordel. Uansett, er det lurt å la vannet renne lenge før du begynner å fylle tanken på båten. Om det er flere båtboere i havnen, er dette enkelt å organisere og dele utgiftene til slangen på. Selvfølgelig praktisk om man blir enige om en fast dag i uken eller annenhver uke hvor man kobler til slangen og alle får toppet sine tanker.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det er mange som bor i båt i trondheim. Trondheim Havn har vinterleie av plassene i kanalen. Det er veldig greit å ligge der. Tror nok de har innført begrensning på 35 fot på båtene som får ligge i havna. Skal du bo i Trondheim, er det bare i kanalen jeg ville ligget. (har selv bodd der i 4 år i båten). På Skansen vil du få mange dager der det ikke er behagelig ombord på vinterstid, det samme gjelder egentlig oppover mot solsiden også.

Fosenkaien, som ligger utenfor jernbanestasjonen er ypperlig. Der er det plass til 16 båter tror jeg. Det er alltid krig om de første plassene, side de er nærmest kranen med varmekabler. Vi hadde stort sett "dugnad/shitprat" på kaien en gang i blandt når en eller annen var tom for vann. Diselvarmer MÅ du ha! strømmen i trondheim havn nærmer seg 2 kr/kwh ! Snakk med Trondheim båtforening eller Trondheim seilforening. Det er sikkert en og annen plass ledig på vinteren ihvertfall.

Send meg en IM så kan jeg invitere deg til Facebook gruppen for båtboerene i Trondheim. Det er endel av dem!

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...