JRK Startet 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2012 Hei, Er dette egentlig en god ide??? Vurdering for. For kontinuerlig lading egner brencelcelle seg best da denne er lydløs Ulemper Mister muligheten for varmt vann i uthavn Må ha eget drivstoff Mister muligheten for å steke vafler Hva kan man regne med å få igjen for et Mase IS 2,5 Aggregat som har gått 80 timer? Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Har sett litt på dette også, men inntrykket mitt er at det er altfor dårlig lading. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Er det egentlig det ? Den største Eføy modellen gir 210 ampertimer i døgnet. Det burde jo holde i massevis for de fleste. En halvtime med vaffelpressa på 700Watt drar ikke mer enn ca. 30 ampertimer over inverter, så det er heller ingen umulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Drømmer selv om anskaffelse av en Efoy, den mellomste da jeg syntes den store er litt i dyreste laget. Efoy sammen med en Eber vannvarmer, da har man jo varmtvann samtidig som man har strøm på batteriene. Sliter litt med hvor jeg skulle plassert denne da motoromet bak v/batteriene ville vært mest hensiktsmessig, men ser at den ikke bør plasseres i omgivelser over 40C Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Jeg har samme aggregat, og kunne også tenkt meg lydløs lading. Men å bytte det ut før det stopper gjør jeg ikke. Med mindre brukprisen skulle vise seg svært god. I tillegg til selve Efoyen trenger jeg en vannvarmer, og antagelig en ny inverter også. Så i sum blir det jo ganske dyrt når jeg i dag har en fungerende løsning. Men hadde aggregatet ikke stått der, eller røket, ville nok Efoy blitt erstatningen. Sitér dette innlegget Link to post
gav Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Hei. Har brukt EFOY 80 (den minste) i sommer. Ligger på plass uten landstrøm.Bruker kun kjøleboks,radio og webasto varmer etter behov. Tidligere måtte forbruksbatteri tas hjem 2-3 ganger på sommeren for lading. I sommer har det ikke vært nødvendig. Har brukt 5 l metanol. Ingen støy. Kondensvann har jeg ledet ned i 1/2 l brusflaske og tømt 4 ganger. Er strålende fornøyd. Hilsen Geir Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Hei, 210 ampertimer i døgnet høres i utgangspunktet greit ut hvis man ikke tapper for mye samtidig. Hvis båten er i bruk med varmer, kjøleskap, lys, tv, kansje en vannvarmer, da er det ikke mange amper igjen. Selv har jeg aggregat og 45 ampers lader og synes det er et must. Men det blir gjerne litt annerledes når EFOY går hele døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Det er bare å regne ut hva du forbruker i døgnet egentlig. Om du tapper mye samtidig i perioder betyr lite, batteriene blir jo bufferet her. Hvis du forbruker mer enn 210 Ah i døgnet så har du ett veldig høyt forbruk. Vannvarmer, hva mener du med det ? Gassbereder, bereder med varmekolbe ? te-vann koker ? Kjølevannsvarmer ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.