Jump to content

Hvordan løfte av tung utenbordsmotor?

Whiskey

Recommended Posts

Har en 115 hk evinrude fra '96 som hadde vært fint å tatt av båten som står i opplag langt hjemmefra slik at jeg får skrudd på den over vinteren. Veier vel mellom 100 og 150 kg et sted vil jeg tro.

Hva er enkleste måten å få motoren av båten på? Kran? Finnes det motor stand å få kjøpt noe sted, eller snekrer man det selv? Kan den fraktes liggende, eller må den stå?

Lurer også på kjøring i tank, noen som har forslag til hva jeg kan bruke. Ser i service-manualen at det finnes test-wheel som skal brukes i tank. Trenger jeg det?

Baltic-pappa

En slik en vil gjøre nytta for å løfte av motoren: http://biltema.no/no...-2000-kg-15371/

Kan selvfølgelig gjøres på mange andre måter også, en talje i garasjetaket(eller annet høyt sted du får rygget båthengeren under) f.eks.

Motorforhandlere får motorene i transportrammer av stål, disse er greie til transport, og et fint utgangspunkt for å lage seg et stativ, hør med en forhandler om du kan få en, de blir vanligvis kastet etter 1 gangs bruk.

Som tank kan du bruke alt undervannshuset passer nedi, jeg bruker et avkappet 200l plastfat (et slik som man får diverse kjemikalier i). Test wheel'et er for å simulere propellens motstand uten at det spruter noen hundre liter vann utover garasjegulvet. Om du trenger å kjøre motoren med motstand i tank vet jeg ikke.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Guest Avmønstret#

To gubber med ikke for dårlig rygg bør klare å løfte den av og bære den et stykke. For tre gubber bør det være enkelt.

Var med å ta av og bære en påhengs på 140kg en gang. Vi var to unge pingler og klarte å løfte den av en båt, bære den over i en annen båt. Så transportere den og ut av båten igjen og over på henger.

Vi brukte ingen hjelpemidler men om jeg skulle gjort det igjen i dag så hadde jeg nok tatt med noen brede lastestropper og rigget noen provesoriske bærestropper.

Nå har jeg dårlig rygg... :-) så løfting av 150 kr er ikke ønskelig. Båten står i krybbe og har hverken båthenge eller plass til den hjemme, derfor jeg tenkte det kunne gå an å hente motoren...

En slik en vil gjøre nytta for å løfte av motoren: http://biltema.no/no...-2000-kg-15371/

Kan man trille motoren rundt med en slik, ser den har hjul? Slik at jeg kunne løftet motoren ned fra en tilhenger og trillet den dit jeg skal mekke på den?

Baltic-pappa

På plant underlag går det fint å flytte den over en kortere distanse.. Det skal dog ikke mye grus, sand, ujevnt underlag o.likn. til før den er vanskelig å trille med last. Jeg vet at det finnes slike "elefantkraner" med større gummihjul, og disse kan man flytte på ujevnt underlag ganske lett, men vet ikke hvor man får tak i dem eller hva de koster.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Nå har jeg dårlig rygg... :-) så løfting av 150 kr er ikke ønskelig.

Eg og sliter med dårlig rygg. Men penger er altid greit å plukke opp.

Tjuvpakket er nok sterke og hansynsløse. Eg ville satsa på en elefant, og kanske modifisert den på forhånd med større hjul. Greit tiltak dersom det kan bli aktuelt å bruke den fleire år.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Om du ikke skal trille den langt, vil nok en huntonitt eller Byggplate være greit underlag å trille elefanten på.

Enklere enn å sette på større hjul, men upraktisk om du skal mer enn en meter eller to.

RSL

Tjuvpakk med dårlig rygg, har nok andre nettjobber enn å rappe store påhengere. Airbager veier ikke stort og gir god avkastning.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

først - har montert på motor ved å ha den liggende på tilhenger,

manuvrere den i posisjon, dra motoren opp stående og jekke opp båten til motorene henger på plass.

det bør gå å gjøre det sammme i motsatt rekkefølge

dernest - har kjøpt biltema kranen , har en gammel garasje port som platting, har laget en 4-hjuls-vogn inkl motorstativ ,

med massive store gummihjul fra clas / biltema der motor vekten kommer rett over den ene akslingen .

løfter motoren fra båten over på vogna og triller motoren inn i garasjen.

Mot nok penger i pant for å få alt uskadd tilbake samt en liten sum i leie kan jeg muligens låne ut utstyret mitt.

bor i bærum . har bilder av løft og operasjoner som kan mailes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...