Jump to content

Plane gummibåt med 3.5hk firetakter


kjetillunde

Recommended Posts

Min erfaring; Silver Marine 2,77m, oppblåsbar bunn med tredørk, 38kg (oppgitt), min vekt 100kg, 3,5hk Mercury 4t. Planer på flat sjø etter litt tilløp når jeg setter meg litt fram.

 

Tror at du med 63kg skal komme deg greit opp. Har ikke målt farten eller om motorturtallet er oppe på max, tror ikke det etter lyden å dømme. Er ellers nesten 100% sikker på at Mercury=Tohatsu hva gjelder 3,5hk, ref test i MBM o.l.

Link to post

Er ute etter en lettest mulig motor som er lett å bære, samtidig som det bør være firetakter siden de er best å dorge med.

 

Min erfaring; Silver Marine 2,77m, oppblåsbar bunn med tredørk, 38kg (oppgitt), min vekt 100kg, 3,5hk Mercury 4t. Planer på flat sjø etter litt tilløp når jeg setter meg litt fram.

 

Min 2,9m gummibåt har oppblåsbar høytrykksdørk og unngår vel en del ekstra kilo siden den ikke har tredørk? Den er oppgitt til 24kg.

 

Tror at du med 63kg skal komme deg greit opp. Har ikke målt farten eller om motorturtallet er oppe på max, tror ikke det etter lyden å dømme. Er ellers nesten 100% sikker på at Mercury=Tohatsu hva gjelder 3,5hk, ref test i MBM o.l.

 

Båt (24kg) pluss egenvekt (63kg) blir 87kg mot dine 138kg (uten annen bagasje). Det blir 51kg i differanse. Det var noen som nevnte at en lengre gummibåt planer lettere enn en kort?

Link to post

Har en 10 fot med tredørk. Den går rett i plan med en person og mariner 4hk 2-takt, går nesten i plan med 2. Med 6hk yamaha 2 takt, går den i plan med 2 voksne. Med 1 person går den i 13knop med 4hk. Og 16 knop med 6hk. Bør gå greit i plan med 4hk firetakter. 9 fot gummibåt var vanskligere å få i plan. Og måtte holde mer gass for å holde den i plan, forskjell mellom båtene og. Med den lille mariner 4hk, kan jeg slippe av 50% på gassen og holder seg fint i plan, og bruker da lite bensin. Men bråker og vibrerer ganske merkbart.

 

Gårnok greit med 3,5 firetakt, men blir nok i grenseland, og skipperen bør nok ikke være mye over 80kg, samtidig vil skuta ha en del å si. 10 fot er bedre enn 9 fot.

Link to post

Gårnok greit med 3,5 firetakt, men blir nok i grenseland, og skipperen bør nok ikke være mye over 80kg, samtidig vil skuta ha en del å si. 10 fot er bedre enn 9 fot.

 

Skuta mi er 2.90m. Det tilsvarer 9.4 fot. Jeg veier 63kg og skuta veier 24. Da er det altså håp om å plane med 3,5 firetakt?

 

Må jeg ha forlengerarm for å øke sjansen til å plane? Er denne bra? http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Forlengerarm-for-pahengsmotor-25777/

Link to post

Skuta mi er 2.90m. Det tilsvarer 9.4 fot. Jeg veier 63kg og skuta veier 24. Da er det altså håp om å plane med 3,5 firetakt?

 

Må jeg ha forlengerarm for å øke sjansen til å plane? Er denne bra? http://www.biltema.n...ngsmotor-25777/

Den er sikkert helt grei. Men vekten fram trenger du kun for å få den opp i plan. Så blir det en fordel å få vekten bak igjen, jo lettere vil båten gå i vannet. Bare pass på så den ikke blir ustabil og vil rundt. At båten er stiv er det viktigste. Og mye oppdrift, store potonger. Og lang avstiver som går over 3 plater på sidene er bra, potongene høyere enn V-bunnen. Jeg tør ikke si om det er håp eller ikke. Veit ikke hvor stor forskjell det blir mellom 4 takt og 2 takt. Båten min på 10 fot er over 40kg. Kanskje nærmere 50+ lett styrekonsoll+fiskeutstyr, og meg på 85kg. Selv om det bare er 4 hester så går den rett i plan. Må riktignok lene meg litt frem, men ikke så mye, sitter helt bak, Jeg synes egentlig det er ganske utrolig hvor sprek den lille tassen er.

Link to post

Stilig. :smiley:

Hva mener du med avstiver? Jeg har ikke tredørk hvis det var det du tenkte på?

Hvis du ikke har tredørk blir det noe vanskligere, da båten er mykere og former seg mer mot vannet og skaper motstand. Fordelen er jo at den blir lettere å pakke sammen, men den blir mindre avstivet en en båt med tredørk. Avstiver er aluminiumsprofiler er som ligger på hver side langs båten og låser treplatene. Noen har kort, andre har lengre.

Link to post

Så du mener gummibåt med tredørk planer lettere enn med oppblåsbar høytrykksdørk? Siden båten blir lettere uten tredørk tenkte jeg kanskje det øker sjansen for å plane?

Ja, at tredørk planer lettere er jeg ganske sikker på. Glassfiberbånn planer enda lettere, selv om den igjen er litt tyngre. Vekten vil ha litt å si, men det er ikke mange kiloene forskjell på disse båtene. Mykere båt vii bøye sett mer fremover når du gir full gass og ikke så lett slippe overflaten til vannet. Bunnen på en del av gummibåtene kan være omtrent som sugekopper.

Redigert av Kapt-B (see edit history)
Link to post

Nja man skulle tro det men min gikk både lettere og raskere i plan med lite luft i..

Den går vel lettere iplan om du ikke blåser opp V-bunnen, så den blir flat. Men veit ikke om det er noen god ide, spesiellt om det er litt sjø. Lite luft skal du ikke ha i potongene, da de kan gå i oppløsning. Limet trenger trykket for å holde styrken. Tommelfinger regel er at du klarer ikke å pumpe i nok luft med kun fotpumpen, hvertfall ikke for mye luft.

Link to post

Den går vel lettere iplan om du ikke blåser opp V-bunnen, så den blir flat. Men veit ikke om det er noen god ide, spesiellt om det er litt sjø. Lite luft skal du ikke ha i potongene, da de kan gå i oppløsning. Limet trenger trykket for å holde styrken. Tommelfinger regel er at du klarer ikke å pumpe i nok luft med kun fotpumpen, hvertfall ikke for mye luft.

Kan skrive under på dette. Har en båt der bunnduken er litt slapp etter mange års har bruk. Nå får jeg den ikke i plan med en 6 hk fordi bunnen fungerer som en sugekopp. Regner med det ordner seg når jeg får strammet med en tanke stramere kjøl.

 

Så jeg burde enten få meg avstivere i form av f.eks treplater i bunn, eller stramme opp den oppblåsbare bunnen mest mulig for å kunne plane med 3.5hk firetakter?

Link to post

Ser fordelen med liten motor, men en eksempelvis 5 hk er heller ikke store saken og sparker vel bedre.

Hvorfor ikke sette på en større motor?

 

Den må være så lett at jeg kan bære den uten problemer. Jeg vet at eksempelvis en 5 hk totakt veier lite, men til dorging er firetakt bedre (mindre støy, soter mindre, mer økonomisk).

 

Hadde vært utrolig bra hvis den itillegg planer med 3.5 hk firetakt...

Link to post

Var ute å prøvde den nye påhengsen min idag: Tohatsu 3.5 hk firetakter. Gummibåten er 2.90 meter lang, har oppblåsbar dørk og veier 24 kg.

Den planet kjempefint med bare meg (63 kg) og litt bagasje. Hurra! :smiley: Hadde faktisk litt å gå på også så jeg trengte ikke ha full gass... Ganske imponert over den lille tassen!

 

Her er en video. Eneste jeg ofte merket var luft ved propellen og da sluttet den å plane og turtallet steg... Noen som vet hvordan unngå dette?

 

http://static.photob...1112_130623.mp4

 

Jeg skjønte forresten ikke hvordan jeg skulle få motoren til å sitte fast når jeg tok den ned... Noen som vet? Kanskje det var derfor det kom luft? Det så ut som den var langt nok inntil akterspeilet, men hvis jeg snudde motoren 180 grader for å rygge ville den bare grave seg opp, så den sitter ikke "fast".

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post

men hvis jeg snudde motoren 180 grader for å rygge ville den bare grave seg opp

 

Jeg prøvde ikke dette, men tenkte den ville grave seg opp siden den var løs. Nå så jeg riktignok i manualen og der står det ingenting om dette, men la merke til en skive nede over propellen som kanskje gjør at den sitter fast dersom jeg snur motoren 180 grader. Har noen erfaring med dette på små påhengsmotorer?

 

Jeg satte en rød ring rundt her:

Tohatsu.jpg

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...