cruiser Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Min erfaring; Silver Marine 2,77m, oppblåsbar bunn med tredørk, 38kg (oppgitt), min vekt 100kg, 3,5hk Mercury 4t. Planer på flat sjø etter litt tilløp når jeg setter meg litt fram. Tror at du med 63kg skal komme deg greit opp. Har ikke målt farten eller om motorturtallet er oppe på max, tror ikke det etter lyden å dømme. Er ellers nesten 100% sikker på at Mercury=Tohatsu hva gjelder 3,5hk, ref test i MBM o.l. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Er ute etter en lettest mulig motor som er lett å bære, samtidig som det bør være firetakter siden de er best å dorge med. Min erfaring; Silver Marine 2,77m, oppblåsbar bunn med tredørk, 38kg (oppgitt), min vekt 100kg, 3,5hk Mercury 4t. Planer på flat sjø etter litt tilløp når jeg setter meg litt fram. Min 2,9m gummibåt har oppblåsbar høytrykksdørk og unngår vel en del ekstra kilo siden den ikke har tredørk? Den er oppgitt til 24kg. Tror at du med 63kg skal komme deg greit opp. Har ikke målt farten eller om motorturtallet er oppe på max, tror ikke det etter lyden å dømme. Er ellers nesten 100% sikker på at Mercury=Tohatsu hva gjelder 3,5hk, ref test i MBM o.l. Båt (24kg) pluss egenvekt (63kg) blir 87kg mot dine 138kg (uten annen bagasje). Det blir 51kg i differanse. Det var noen som nevnte at en lengre gummibåt planer lettere enn en kort? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 4.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Min erfaring; Silver Marine 2,77m, oppblåsbar bunn med tredørk, 38kg (oppgitt), min vekt 100kg, 3,5hk Mercury 4t. Planer på flat sjø etter litt tilløp når jeg setter meg litt fram. Det høres nesten for godt ut til å være sant... Du har tredørk i bunn også? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 4.November.2012 Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Jeg tror jollens lengde har en del å si. Selv om jollen helst skal være så lett som mulig tror jeg en båt på 3 meter planer lettere enn en på 2.5... Det er min erfaring 2,70 lengde med alu dørk og 3,5 hk Suzuki, fart ca 12-13 kn ( e veier ca 90 ) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
kjetillunde Svart 4.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Det er min erfaring 2,70 lengde med alu dørk og 3,5 hk Suzuki, fart ca 12-13 kn ( e veier ca 90 ) Var det 2 eller 4 - takter? Sitér dette innlegget Link to post
Kapt-B Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Har en 10 fot med tredørk. Den går rett i plan med en person og mariner 4hk 2-takt, går nesten i plan med 2. Med 6hk yamaha 2 takt, går den i plan med 2 voksne. Med 1 person går den i 13knop med 4hk. Og 16 knop med 6hk. Bør gå greit i plan med 4hk firetakter. 9 fot gummibåt var vanskligere å få i plan. Og måtte holde mer gass for å holde den i plan, forskjell mellom båtene og. Med den lille mariner 4hk, kan jeg slippe av 50% på gassen og holder seg fint i plan, og bruker da lite bensin. Men bråker og vibrerer ganske merkbart. Gårnok greit med 3,5 firetakt, men blir nok i grenseland, og skipperen bør nok ikke være mye over 80kg, samtidig vil skuta ha en del å si. 10 fot er bedre enn 9 fot. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 5.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Gårnok greit med 3,5 firetakt, men blir nok i grenseland, og skipperen bør nok ikke være mye over 80kg, samtidig vil skuta ha en del å si. 10 fot er bedre enn 9 fot. Skuta mi er 2.90m. Det tilsvarer 9.4 fot. Jeg veier 63kg og skuta veier 24. Da er det altså håp om å plane med 3,5 firetakt? Må jeg ha forlengerarm for å øke sjansen til å plane? Er denne bra? http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Forlengerarm-for-pahengsmotor-25777/ Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 vel min gummibåt med tredørk går i 10 knop med 1 mann. Må ha absolutt full pinne hele tiden. Parsun 5 hk.. sikkert ikkje verdens sprekeste 5 hk mao .. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt-B Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Skuta mi er 2.90m. Det tilsvarer 9.4 fot. Jeg veier 63kg og skuta veier 24. Da er det altså håp om å plane med 3,5 firetakt? Må jeg ha forlengerarm for å øke sjansen til å plane? Er denne bra? http://www.biltema.n...ngsmotor-25777/ Den er sikkert helt grei. Men vekten fram trenger du kun for å få den opp i plan. Så blir det en fordel å få vekten bak igjen, jo lettere vil båten gå i vannet. Bare pass på så den ikke blir ustabil og vil rundt. At båten er stiv er det viktigste. Og mye oppdrift, store potonger. Og lang avstiver som går over 3 plater på sidene er bra, potongene høyere enn V-bunnen. Jeg tør ikke si om det er håp eller ikke. Veit ikke hvor stor forskjell det blir mellom 4 takt og 2 takt. Båten min på 10 fot er over 40kg. Kanskje nærmere 50+ lett styrekonsoll+fiskeutstyr, og meg på 85kg. Selv om det bare er 4 hester så går den rett i plan. Må riktignok lene meg litt frem, men ikke så mye, sitter helt bak, Jeg synes egentlig det er ganske utrolig hvor sprek den lille tassen er. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 6.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 At båten er stiv er det viktigste. Og mye oppdrift, store potonger. Og lang avstiver som går over 3 plater på sidene er bra, potongene høyere enn V-bunnen. Stilig. Hva mener du med avstiver? Jeg har ikke tredørk hvis det var det du tenkte på? Sitér dette innlegget Link to post
Kapt-B Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Stilig. Hva mener du med avstiver? Jeg har ikke tredørk hvis det var det du tenkte på? Hvis du ikke har tredørk blir det noe vanskligere, da båten er mykere og former seg mer mot vannet og skaper motstand. Fordelen er jo at den blir lettere å pakke sammen, men den blir mindre avstivet en en båt med tredørk. Avstiver er aluminiumsprofiler er som ligger på hver side langs båten og låser treplatene. Noen har kort, andre har lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Ser fordelen med liten motor, men en eksempelvis 5 hk er heller ikke store saken og sparker vel bedre. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 6.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Hvis du ikke har tredørk blir det noe vanskligere, da båten er mykere og former seg mer mot vannet og skaper motstand. Så du mener gummibåt med tredørk planer lettere enn med oppblåsbar høytrykksdørk? Siden båten blir lettere uten tredørk tenkte jeg kanskje det øker sjansen for å plane? Sitér dette innlegget Link to post
Kapt-B Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 (redigert) Så du mener gummibåt med tredørk planer lettere enn med oppblåsbar høytrykksdørk? Siden båten blir lettere uten tredørk tenkte jeg kanskje det øker sjansen for å plane? Ja, at tredørk planer lettere er jeg ganske sikker på. Glassfiberbånn planer enda lettere, selv om den igjen er litt tyngre. Vekten vil ha litt å si, men det er ikke mange kiloene forskjell på disse båtene. Mykere båt vii bøye sett mer fremover når du gir full gass og ikke så lett slippe overflaten til vannet. Bunnen på en del av gummibåtene kan være omtrent som sugekopper. Redigert 6.November.2012 av Kapt-B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Nja man skulle tro det men min gikk både lettere og raskere i plan med lite luft i.. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Var det 2 eller 4 - takter? det var en 2 takter Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kapt-B Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Nja man skulle tro det men min gikk både lettere og raskere i plan med lite luft i.. Den går vel lettere iplan om du ikke blåser opp V-bunnen, så den blir flat. Men veit ikke om det er noen god ide, spesiellt om det er litt sjø. Lite luft skal du ikke ha i potongene, da de kan gå i oppløsning. Limet trenger trykket for å holde styrken. Tommelfinger regel er at du klarer ikke å pumpe i nok luft med kun fotpumpen, hvertfall ikke for mye luft. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 6.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Ja, at tredørk planer lettere er jeg ganske sikker på. Er dette noe du vet eller bare antar? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.November.2012 Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 Bunnen på en del av gummibåtene kan være omtrent som sugekopper. Kan skrive under på dette. Har en båt der bunnduken er litt slapp etter mange års har bruk. Nå får jeg den ikke i plan med en 6 hk fordi bunnen fungerer som en sugekopp. Regner med det ordner seg når jeg får strammet med en tanke stramere kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Den går vel lettere iplan om du ikke blåser opp V-bunnen, så den blir flat. Men veit ikke om det er noen god ide, spesiellt om det er litt sjø. Lite luft skal du ikke ha i potongene, da de kan gå i oppløsning. Limet trenger trykket for å holde styrken. Tommelfinger regel er at du klarer ikke å pumpe i nok luft med kun fotpumpen, hvertfall ikke for mye luft. Kan skrive under på dette. Har en båt der bunnduken er litt slapp etter mange års har bruk. Nå får jeg den ikke i plan med en 6 hk fordi bunnen fungerer som en sugekopp. Regner med det ordner seg når jeg får strammet med en tanke stramere kjøl. Så jeg burde enten få meg avstivere i form av f.eks treplater i bunn, eller stramme opp den oppblåsbare bunnen mest mulig for å kunne plane med 3.5hk firetakter? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Ser fordelen med liten motor, men en eksempelvis 5 hk er heller ikke store saken og sparker vel bedre. Hvorfor ikke sette på en større motor? Den må være så lett at jeg kan bære den uten problemer. Jeg vet at eksempelvis en 5 hk totakt veier lite, men til dorging er firetakt bedre (mindre støy, soter mindre, mer økonomisk). Hadde vært utrolig bra hvis den itillegg planer med 3.5 hk firetakt... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 (redigert) Han her får til å plane med Mercury 3.5 hk firetakt! Skal være identisk motor som Tohatsu 3.5 hk firetakt har jeg hørt... Men det er plastbåt da... den har kanskje lettere for å plane? Redigert 10.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (redigert) Var ute å prøvde den nye påhengsen min idag: Tohatsu 3.5 hk firetakter. Gummibåten er 2.90 meter lang, har oppblåsbar dørk og veier 24 kg. Den planet kjempefint med bare meg (63 kg) og litt bagasje. Hurra! Hadde faktisk litt å gå på også så jeg trengte ikke ha full gass... Ganske imponert over den lille tassen! Her er en video. Eneste jeg ofte merket var luft ved propellen og da sluttet den å plane og turtallet steg... Noen som vet hvordan unngå dette? http://static.photob...1112_130623.mp4 Jeg skjønte forresten ikke hvordan jeg skulle få motoren til å sitte fast når jeg tok den ned... Noen som vet? Kanskje det var derfor det kom luft? Det så ut som den var langt nok inntil akterspeilet, men hvis jeg snudde motoren 180 grader for å rygge ville den bare grave seg opp, så den sitter ikke "fast". Redigert 12.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (redigert) men hvis jeg snudde motoren 180 grader for å rygge ville den bare grave seg opp Jeg prøvde ikke dette, men tenkte den ville grave seg opp siden den var løs. Nå så jeg riktignok i manualen og der står det ingenting om dette, men la merke til en skive nede over propellen som kanskje gjør at den sitter fast dersom jeg snur motoren 180 grader. Har noen erfaring med dette på små påhengsmotorer? Jeg satte en rød ring rundt her: Redigert 12.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 (redigert) Det er min erfaring 2,70 lengde med alu dørk og 3,5 hk Suzuki, fart ca 12-13 kn ( e veier ca 90 ) Ja jeg er veldig glad jeg kjøpte gummibåt med 2.90 lengde. Den gikk i plan veldig lett med en 3.5 firetakter! Nå fikk jeg til å legge inn video med bilde: Redigert 13.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.