mhemil Startet 23.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2012 Siste turen i høst ble gjort på søndag i flott vær. Med Eberspacher på max var det riktig trivelig i båten, også i marsjfart. I forhold til at jeg kan komme til å benytte båten i kaldere vær funderte jeg litt på hvorfor ikke mer av overskuddsvarmen fra de grønne beistene i kjelleren kunne benyttes, f.eks. av defrostersløyfen. Jeg har to innstillinger på vifta for denne, selv på maks syntes jeg det kommer veldig lite luft opp av dysene ved frontrutene. Faktisk vesentlig mindre enn i bilen. I tillegg synes jeg ikke luften virket særlig varm. Noen kommentarer til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 23.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2012 Dersom du fortsatt har vann i VV-tanken , samt at varmeveksleren til defrosetern ligger etter VV-tanken i samme krets tar det lang tid før det blir noe særlig varme. Jeg har også to instillinger på viften, men i tilegg til to uttak mot front glassene har jeg også 3 uttak rundt om. Luftstrømmen øker betraktelig mot frontglassene dersom de øvrige ventilene er stengt. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2012 Jeg trenger ca. en halvtime motordrift for å få god varme på varmtvannet. Tipper jeg hadde vært ute i ca. en time da jeg sjekket luftstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 23.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2012 Du kan isolere luftrørene for å redusere varmetapet på lange rørstrekk, dette vil nok også hjelpe noe på strømningshastigheten da varm luft har lavere tetthet enn kald. Ved lange rørstrekk er det også mulig å sette inn en ekstra in-line vifte for å kompensere for strømningstap. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 23.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2012 Jeg har sirkulasjonspumpe på kretsen og har masse varme, selv ved 5-600 rpm. Defrosteren fra Isotemp har utgang for sirkulasjonspumpe slik at de starter samtidig. Har tre dyser på frontrute og en ned i gangen til lugarene og det blir godt klima nede også. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2012 Jeg har varmtvannsbereder pluss to vann/luft varmevekslere på motor kjølevannskretsen. Får masse varmt vann og varmluft. Jeg tror noe av hemmeligheten er at de er koblet i paralell med ventiler slik at de kan kobles inn og ut hver for seg. Jeg kan da for eksempel prioritere varmluft når jeg drar ut en kald morgen. Når enhetene er koblet i paralell blir også strømningsmotstanden mindre. Jeg har også en Webasto vannvarmer i samme kretsen, men den trenger jeg ikke når motoren går. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kalle74 Svart 23.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2012 En sirkulasjonspumpe vil nok hjelpe betraktelig. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.