Jump to content

Defroster - varme og luftstrøm

mhemil

Recommended Posts

Siste turen i høst ble gjort på søndag i flott vær. Med Eberspacher på max var det riktig trivelig i båten, også i marsjfart. I forhold til at jeg kan komme til å benytte båten i kaldere vær funderte jeg litt på hvorfor ikke mer av overskuddsvarmen fra de grønne beistene i kjelleren kunne benyttes, f.eks. av defrostersløyfen. Jeg har to innstillinger på vifta for denne, selv på maks syntes jeg det kommer veldig lite luft opp av dysene ved frontrutene. Faktisk vesentlig mindre enn i bilen. I tillegg synes jeg ikke luften virket særlig varm. Noen kommentarer til dette?

Dersom du fortsatt har vann i VV-tanken , samt at varmeveksleren til defrosetern ligger etter VV-tanken i samme krets tar det lang tid før det blir noe særlig varme. Jeg har også to instillinger på viften, men i tilegg til to uttak mot front glassene har jeg også 3 uttak rundt om. Luftstrømmen øker betraktelig mot frontglassene dersom de øvrige ventilene er stengt.

Jeg har varmtvannsbereder pluss to vann/luft varmevekslere på motor kjølevannskretsen. Får masse varmt vann og varmluft. Jeg tror noe av hemmeligheten er at de er koblet i paralell med ventiler slik at de kan kobles inn og ut hver for seg. Jeg kan da for eksempel prioritere varmluft når jeg drar ut en kald morgen. Når enhetene er koblet i paralell blir også strømningsmotstanden mindre. Jeg har også en Webasto vannvarmer i samme kretsen, men den trenger jeg ikke når motoren går.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...