Jump to content

Har noen erfaring med FLIR eller annet termisk kamera

Ingvarjg

Recommended Posts

Er det noen her som har IR-kamera i fritidsbåten? Sikkert flere som erfaring med bruk av dette i yrkesfartøy? Jeg brukte mye termisk da jeg var i forsvaret for en del år siden, men det var på land og militært og sivilt utstyr er jo ikke helt det samme (tipper nesten at dagens sivile er bedre, men..) Grunnen til at jeg snuser litt på det er at jeg bruker båten en del etter mørkets frembrudd, fra A til B. Kameraet vil jo også fungere like godt i tett tåke. Radar er en ting, men nytten av IR-kamera er slik jeg ser det først og fremst for å se flytende objekter, tømmerstokker er det lite av men jeg har sett det, og en og annen åpen småbåt som er totalt mørklagt har jeg vært ute for, og det er alt annet enn trivelig. Jeg ser at man kan få en FLIR Navigator II for fastmontering for 25 båtlapper fra USA, pluss mva på grensa. Dersom jeg skal bruke så mye penger så må den faktisk være til nytte og ikke bare "kjekt å ha". Om det virkelig gjør noe for sikkerheten så er det jo verdt det. Spørsmålene er da:

-Blir synsfeltet stort nok med et fast montert kamera? Ser man noe som helst i litt bølger når kameraet ikke har gyro? (Pris på fjernstyring og gyro er kr "glem det").

-Ser man ting som flyter i vannet så godt med et slikt kamera, at man trygt kan holde høyere hastighet enn uten kamera?

-Plug and play mot Raymarine C-serie?

-Kvalitet på bildet?

-Holdbarhet?

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Har brukt FLIR et par sesonger. Fastmontert med egen skjerm. Suverent verktøy til SAR operasjoner i dårlig sikt. Ikke verdt penga til bruk på egen båt mener jeg. Koster vel rundt 150 tusen

Til privat bruk har jeg en nattkikkert, se avatarbildet. Brukes lite da vi stort sett har båten på land i mørketida.

De små håndholte FLIR kameraene har jeg ikke testa.

Merk at flir tegner et termisk bilde. En vasstrukken stokk som er like kald som vannet synes dårlig bperson i overlevelsesdrakt synes også dårlig. Derimot er skog veldig varm mot kald sjø og bølgetopper er varmere enn resten av vannet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Nattkikkert har jeg også, men den brukes knapt lengre. En håndholdt FLIR gir muligheten til å ha den med på turer i skogen og på fjellet, det meste av den mørke årstiden er jo ikke aktiv båtsesong. I en mob-situasjon i en vanlig seilbåt mener jeg det vil være mye mer praktisk med en håndholdt enn å skulle styre et kamera for visning på plotter. Her er en youtubevideo som viser den jeg tenker å kjøpe:

.

Tidligere tråder om emnet:

https://baatplassen.no/i/topic/61116-the-power-to-see-at-night-varmesoekende-kamera/

https://baatplassen.no/i/topic/36826-flir-termisk-kamera-til-baad/

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Kikkert er uaktuelt. Er først og fremst interessert i å se et par hundre meter foran båten. FLIR Navigator II koster 25k kr i USA, noe opplegg til 150 båtlapper er uaktuelt. Det jeg lurer på er om en fastmontert Navigator II uten styring med joystick og uten gyro er et godt nok hjelpemiddel til å gå sikkert i mørke, gjerne med litt fart. Båten brukes som A til B transportmiddel. Trenger den ikke direkte til navigasjon, og inn til mørk brygge og innseiling til Trondheim hvor det er mye strølys bruker jeg lyskaster. Jeg er interessert i å se om det er "klart" forut, for å kunne gå sikrere og raskere i mørke, men er usikker på om en slik modell er bra nok. Er klar over teknologiens begrensninger, har vært yrkesmilitær og brukt mye termisk, men det er noen år siden og det er stor forskjell på slikt utstyr. Aner ikke hva disse sivile kameraene er gode for.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Her er kameraet jeg spekulerer på:

http://www.technicalmarine.com/products/flir-navigator-ii-static

Liker ikke helt å bla opp så mange tusen på noe usett, så en førstehåndsvurdering av noen som ikke selger disse hadde vært fint. Men skjønner jo at dette ikke er vanlig utstyr, prisen er jo høy og de fleste fritidsbåter går vel inn til havn når det blir mørkt, og ikke ut....

Samme kamera fåes med pan/tilt og joystick, men da til en ekstrakostnad av 3000 dollar, noe jeg synes er helt vanvittig. Kameraet gir 36 graders synsfelt, så jeg tror den statiske versjonen vil dekke mitt behov.

Nei, vårt er ikke stabilisert. Når vi trenger det går vi som regel SAR mønster, og da er farten som regel slik at sjøen ikke påvirker oss så mye. Dvs vi halvplaner i rundt 12 knop. Ved søk på grunnere farvann/mot land er farten lavere.

De større RSene har mer avanserte kameraer som er gyrostabiliserte. De kan også sette kameraet på et radarekko og følge det automatisk. Disse kameraene har jeg hørt koster flere hundre tusen kroner.

• 1 år senere...

Mange kameraer blir markedsført som "flir" bare de kan se svakt lys eller har infrarød led belysning. Har de led, så blir de tilogmed markedsført som "infrared camera".

Se på prisen. Er den under 10.000 er det nok ikke noe infrared camerea (varmekamera).

Det samme gjelder "gyrokompass". Er prisen under 10.000 er det ratekompass, videre gpskomass under 50.000. Ekte gyro er dyr og brukes på skip.

Har et FLir i7 som jeg kjøpte for og sjekke huset for lekasjer o.l.

Veldig kjekt leketøy :) planen var og begynne åt a litt termografering på hobby basis..

men, har ikke kommet meg igang enda :)

Kan godt gå de 300m ned til vannet og ta noen bilder i mørket her i sandefjord? lite og bra håndholdt kamera..

Mvh Raymond

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...