Jump to content

Har noen erfaring med FLIR eller annet termisk kamera

Ingvarjg

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Det jeg lurer på er om en fastmontert Navigator II uten styring med joystick og uten gyro er et godt nok hjelpemiddel til å gå sikkert i mørke, gjerne med litt fart.

Det korte svaret på det er nei.

Jeg har også erfaring med de kameraene som benyttes på RS korpsbåter (med pan og tilt, men uten gyro). Vi er veldig godt fornøyd, de ser bra om natten, iallfall under normale Indre Oslofjordforhold, og båter, landformasjoner, objekter i sjøen og bølgekrusninger kommer godt frem. Jeg har blitt spesielt imponert over hvor god den er til å se oljesøl. I tillegg til at vi bruk den i søk og redning, kan FLIR være veldig nyttig til finmanøvrering der man ikke ønsker å bruke lyskaster, samt til å sjekke ut brygger og andre forhold på land før man går inn.

Til navigering benyttes ikke FLIR, i beste fall kan den være grei som et supplement til radar. Men det og drive å sveipe rundt etter hindringer i farvannet (hindre ligger ikke alltid rett i baugen) fungerer ikke. Og modellen du har sett på har kun tunnelsyn rett frem. Jeg ville nok heller holdt meg til radaren, og evt. supplert med noe håndholdt.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

tromor,

Det vet jeg dessverre ikke. Men jeg mener å huske at iallfall en korpsbåt har fått ettermontert solgardiner, så det bør vel være mulig å få tak i. Jeg husker bare ikke hvilken båt det var.

Vet det er flere med tilknytning til RS her inne, kanskje noen andre vet.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

• 4 uker senere...
  • 4 år senere...
tromor skrev On 22.3.2014 at 20.33:

Hei

Har bestilt et Raymarine T200 (640x480). Noen som har erfaring med det? Var i tvil om jeg skulle bestille 9 eller 25 hz, men i og med at 25 er lisensert så blir det ant 9 hz.

Jeg ville fylt inn søknad om å få kjøpe 25 Hz, mye bedre framerate oppdatering 

mener det skal være en enkel sak å få godkjent så sant du ikke skal selde det videre til nord Korea 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...