Jump to content

Boblehavn for første gang i vinter.

Kotnes

Recommended Posts

Skal ligge i boblehavn i vinter og tar gjerne imot noen tips og råd ang dette.

Har tenkt og frostsikre sjøvanndelen av motor (volvo d6-310 hk fra 2006)ved å ta av slangen før sjøvannsfilteret og sette på en annen slange der og la den suge frostvæske fra en bøtte. Hva gjør jeg med resten bakover mot drevet. Løfter slangen og heller frosvæske mot drevet via slangen eller?. Skal ha 2 stk 200 watts ovner i motorommet. En på hver side av motor tenkte jeg.

Frostsikrer toalett og septiktank selvfølgelig og stenger alle kuleventiler i bunnen.

Tømmer litt frostvæske i alle vasker.

Skal ha et lite stativ og pressening over flybridge og tenkte at det kunne snø på dekk(reiser ned og måker av hver gang det har snødd).

Tenkte også at kalesje bak kunne stå på. Legger et par planker under den med støtte ned til gulvet så det tåler noe mere vekt før jeg måker det av. Båten er en SUN 33 Fly fra 2006

Skal også ha en 200 watts ovn på badet og en i cabin og fuktballer på soverom og cabin. Lar alle skap og dører stå åpne så det ikke blir helt tett der inne.

Hva med madrassene? Ta med hjem eller la de ligge der. Hadde tenkt å la de ligge i båten med tomme 1,5 liters brusflasker under så de blir noe løftet fra underlaget. God ide eller?

Alle ovner ombord blir koblet til en egen skjøteledning så det ikke går via 220 volts anlegget ombord. Lader batteriene med solcelle i vinter tenkte jeg.

Gi lyd fra deg om dette. Blir boblehavn en god erfaring blir det ikke med denne ene gangen.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Personlig ville jeg droppet tørrballer og spart de kronene. Når bor jeg riktignok i båten, men med fersk erfaring så vil jeg tørre å påstå at det kun er en ting som hjelper mot fuktighet i båten/ lugarer etc, nemelig en avfukter. Tørrballer har kun sin nytte i svært små lukkede rom, skap etc. Når jeg nå har erfart hvor mye fuktighet en avfukter tar ut, vs hva tørrballer har kapasitet til, så er det igrunn latterlig å bruke pengene på det. Tørrballer må være tidenes bedrag som eneste avfuktig i båt.

Dessuten avgir avfukteren jeg bruker, varme, og øker temperaturen med omlag 10 grader fra opprinnelig temperatur. Dermed utnytter man w som brukes, ikke bare til å avfukting, men til oppvarming også.

Nå blir det naturligvis et innsig av fuktig luft i båten uansett, som gjør at det stadig tas ut fuktighet, men jeg tror mange ville bli overrasket over hvor tørt og behagelig det blir med en god avfukter.

Jeg bruker weaco DD8L som riktignok er effektiv ned til 1 grad, den går i dvale om temperatur går under null og starter opp automatisk idet den stiger over 1 grad.

I Grandezzaen som er på 31 fot, forøvrig med samme motor som deg, er det også satt inn samme avfukter. Den står nå på land. Alt av puter etc ligger under dekk i salongen og er knusk tørt.

Jeg tror man skal fyre temmelig hardt med varme for å hindre at det legger seg kondens på materiale, i puter, bak puter etc etc som i løpet av en vinteren fort kan medføre mugg. Og det er vel det du vil hindre ved å dra alt hjem for vinteren.

Ifølge bruksanvisningen til avfukteren min, må fuktigheten under 65% RF for å hindre mugg. Den har en egen innstilling for 50%... og jobber automatisk av og

på.

Når det gjelder konservering av D6 så har jeg pleid å ta av slangen i bakkant , altså ikke enden inn på impellerpumpen,og helt innpå frostvæske mens motoren går, etter at den er varm. Dette er riktignok mens den står på land uten fare for at nivået på slangen er under vannivået utenfor skroget. Derfor må du være sikker på at det ikke kan komme inn vann når du kobler fri slangen, som kan være litt krøllete å ta av.

Ellers bør du tømme vv-berederen og plugge den fri fra 230v og henge opp huskelapp om å fylle den med vann FØR den plugger inn igjen. Steng ventiler for varmesløyfen ut fra motoren og inn på bereder.

Husk å demontere eventuell dusjhåndtak på badeplatform...

Og så var det det med kalesjen... Følg med om det står fukt under kalesjetaket. Det blir fort mugg og jordslag... Men hva ska man gjøre...

Tobby, hvor mange kwh bruker du da i døgnet? -og hvor gjør du av fuktigheten?

Jeg skal ikke si at avfukter er den eneste og beste løsningen. Men erfaringene mine i denne seilbåten, som er 5 måneder ombord så langt, er at jeg ikke kunne vært ombord uten den. Før jeg fikk den ombord, var det klin umulig å holde madrass og sengetøy tørt og behagelig etterhvert som høsten kom. Det samme med kondens på vindu. Og som kjent begynner kondens etterhvert å renne nedover og trekke inn i det som måtte befinne seg av treverk, skrogtrekk og puter nedenfor. -og da har du det gående.

Trådstarter har en relativt ny båt og den er det god grunn til å ta godt vare på.

Samtidig er det helt sikkert forskjeller fra båt til båt mtp materiale. Dette er en enkeltskrog med sandwich dekk. Riktignok er den nettopp ferdigisolert i hele skroget med 10 og 19 mm skrogisolasjon. Dekket innvendig står for tur.

Trådstarters båt er nok dobbeltskrog med distansemateriale som isolerer, og du har en stålbåt?

For å holde det tørt med varme må en vel strengt tatt ha godt med gjennomlufting? -ergo fyrer man for kråka. Med avfukter er det bare å skalke lukene ut av båten, åpne mest mulig innad og holde på varmen.

Til trådstarter, så kan du jo vurdere om du vil tette spalter for luftinntak til motorrom for å holde på varmen...

Men nå er det sikkert flere som kommer med innspill og erfaringer etterhvert.

Tømming av vvbereder, og resten av ferskvannsanlegget er nødvendig. Dette gjør man visstnok best med kompressor. Står det vann i pumper, kraner eller vvbereder er faren for frostspregning der. Stadig noen som må bytte vvbereder i havna der jeg ligger, selv blant de som "kan det".

Pleier selv å infisere hele systemet med næringsmiddelglykol siden jeg ikk aner hvordan sjekke om alt vann er borte, og fordi det sjelden blir helt tett når jeg monterer alle slanger, koblinger og rør igjen hvis systemet er blåst tørt, og det er så jævlig kjedelig å øse allebåtens hulrom med teskje og sugerør.

Jeg har de tre siste vintre brukt fire av fem helger i seilbåten på 34' og har ikke avfukter. Sengetøyet er tørt og jeg plages ikke av dugg på vinduer e.t.c.

Tørrball har jeg plassert bak instrumentveggen ved kartbordet for å hindre fuktighet i elektronikken bak der. Ellers ingenting annet enn en panelovn og en vifteovn.

Omluft er det jeg tror er mest effektivt for min del, + at min gamle skute er godt isolert med trekledning på alle skottvegger inne.

Bak sofaputer er det gjerne litt dugg på ytterveggen, men der inne har jeg ingenting som ikke tåler litt fukt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du skal helle frostveske inn i en tom tank eller to.. da er de jo ikke tomme lengre.

Er de tomme, fryser de ikke. Er de fylt med frostveske, er de ikke tomme.

Denne "frostvesken" må uansett skylles ut til våren før du kan drikke vannet eller bruke det til intimvask, så jeg ville spart de kronene og heller kjøpt en flaske klorin til våren.

En blanding med en liter klorin og ti liter vann, gjør susen på ulumskheter i systemet har jeg hørt. Helle det på tanken... åpne alle kraner til det lukter klor... la det stå noen timer eller så og så la kranene stå å renne til det ikke lukter klor lengre og vel så det... da må du selvfølgelig ha bryggeslangen rennende oppi tanken samtidig..

Av de som har gjort dette, har jeg hørt om mange litt gufne historier om hvor mye gørr (avleiringer) som kommer ut av kranene.

Lurium som gjør tomme tanker "utomme", har jeg minimal tro på. Har de smaksgranuler, Pletakonosoll, silkeekstrakter og Q10+, er det sikkert verd alle pengene.

RSL

Tobby, hvor mange kwh bruker du da i døgnet? -og hvor gjør du av fuktigheten?

1kwh ovn på, nå i senere dager pga kulde kjører jeg den på 2kwh.

As we speak så er datarommet mitt i båten 20,8 grader og 43% relativ luftfuktighet.

Forstår ikke hva du mener med "gjør av" fuktigheten,. normalen er vel luftfuktigheten jeg ligger på, de som har høyere har noe problem vil jeg tro?

NB, min båt ligger høyt i vannet og er meget godt isoloert, kan skrike i stua og ingen hører det utforbi, kanskje det spiller litt inn slik som hus isolering..

En blanding med en liter klorin og ti liter vann, gjør susen på ulumskheter i systemet har jeg hørt.

Kan bekrefte at dette funker som bare det. Går en del hundre liter vann på å skylle gjennom hele systemet noen ganger for å bli kvitt kloden etterpå, men siden er alt tipp topp.

bjornas: Det blir neppe mye fukt i båten når vinteren virkelig røyner på, men det kan kanskje være greit å få ut fukten av båten før den tid, og da kan en avfukter være svært nyttig. Om du ikke har de helt store planene om å kjøpe en superenhet for permanent installasjon har jeg sett de har en liten sak på Jula til ca 800 kroner. Uten at jeg har prøvd den kan jeg bekrefte at den fra Clas Ohlson som sikkert er minst like skranglete funker fint, selv om den støyer en del mer enn de dyrere alternativene.

Det må da være bedre å frostsikre med frostvæske. Det virker selv om strømmen går!

Forstod det slik at bjornas skal ha båten på vannet hele vinteren. Utfordringen med kranene på inntakene er da å få frostvæske inn i dem. Vann som står i kulene vil ved frysing ekspandere. Når våren kommer, smelter isen og vannet spruter inn i båten. Med varmerør på noen watt (sjekk eksempelvis Seatronic), som mann legger ved ventilene, holdes disse frostfrie (isoler rundt derom de ikke står i lukket skap). Alternativt kan keramikkpærer brukes (i prinsippet vanlige glødepærer også, men de er mindre robuste).

Ellers har butikker med landbruksutstyr varmelamper. Disse kommer i ferdig nettingbeskyttelse. Varmelampene er på 150w eller mer, så derom man har havn med grense på 100w, er de minste varmerørene alternativet.

Jeg ligger på 40-55% luftfuktighet 18-25grader i båten min uten noe som helst avfukter eller baller. Har kun ovn av type "svitråder/hårføner".

Sjekk om du trenger avfukter med en måler før du hiver pengene på det.

Tiltredes.

I går kveld var det striregn og tåkete ute.

Da var det 8+ ute, 22+ inne og 41%RF inne i salongen.

Jeg har ikke avfukter eller tørrballer, men satser på omluft og ventilasjon med et stk konvektorovn og en vifteovn.

Når jeg får igang Dieselvarmeren igjen, blir det et enda mindre problem. 40-50% er helt topp.

Når kuldegradene setter inn, er det egentlig et større problem at det blir for tørt inne.

RSL

Forstod det slik at bjornas skal ha båten på vannet hele vinteren. Utfordringen med kranene på inntakene er da å få frostvæske inn i dem.

Utgangspunkt for mitt svar var også at båten skulle ligge i boblehavn. Da er vanlig prosedyre å fylle kuleventilene med frostvæske/vann blanding. Utføres enkelt ved å løsne slange i motsatt ende, fylle opp med frostvæske og åpne og lukke kuleventilen. Da har du en frostsikring som er 100% og uavhengig av strøm.

RSL: Forsåvidt enig, etter mitt syn trenger man en avfukter først og fremst for å få tørke ut båten mens det er mildt og fuktig ute (sensommer og høst). Når båten så er tørket, vil man ved å f.eks kjøre dieselvarmer lett holde den tørr videre utover. Tilsvarende om båten ikke brukes, og luker er lukket, vil det ikke tilkomme mye ny fuktighet. På denne tiden av året er det knapt noe fuktighet som tas ut i løpet av uka hos meg, mens tidligere på høsten kan det være flere liter. Så for meg er en luftavfukter gull verdt (har hatt det nå i tre ulike båter som alle har i utgangspunktet vært tørre). Spesielt merker en det på sengetøyet.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Utgangspunkt for mitt svar var også at båten skulle ligge i boblehavn. Da er vanlig prosedyre å fylle kuleventilene med frostvæske/vann blanding. Utføres enkelt ved å løsne slange i motsatt ende, fylle opp med frostvæske og åpne og lukke kuleventilen. Da har du en frostsikring som er 100% og uavhengig av strøm.

Det forutsetter at frostvæskeblandingen blander seg videre med vannet nedover i slangen og med sjøvannet som står i kuleventilen. Er det en forutsetning som holder?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...