Lazyjack Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 (redigert) Det forutsetter at frostvæskeblandingen blander seg videre med vannet nedover i slangen og med sjøvannet som står i kuleventilen. Er det en forutsetning som holder? Jepp, den holder og det er da også denne metoden som er mest brukt for å frostsikre kuleventiler for båter som ligger i sjøen. Du kan verifisere det ved selvsyn om du har transparente slanger, noe de feste har. Hvor skulle forresten frostvæsken som du heller i slangen ellers ta veien om ikke ut i sjøen gjennom kuleventilen? Jeg bruker forøvrig ingen varme ombord i min 38 fots seilbåt som ligger i boblehavn i Oslo. Jeg har målt ned i -10 grader ombord men har aldri vært bekymret for mine kuleventiler nettopp fordi jeg vet at det innelukkede volumet i kula ikke fryser. Redigert 1.November.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Nyttig info, Lazyjack. Ser ut til å være en ok metode om båten skal ligge gjennom vinteren og ikke brukes. I tilfelle må man koble slanger for hver tur? Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 1.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 (redigert) Så hvis slangeenden du tømmer frostvæske i er høyere enn vannstand utenfor båten vil frostvæsken renne gjennom kuleventilen selv om ventilen er lavere enn vannstand hvis jeg forstår deg rett. Da er det bare å lukke ventilen når du er sikker på at væsken har kommet igjennom den. Redigert 1.November.2012 av Kotnes (see edit history) Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Lazyjack Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Da er det bare å lukke ventilen når du er sikker på at væsken har kommet igjennom den. Stemmer på en prikk Til Fargo Lillehammer: Skal man bruke båten i løpet av vinteren så er dette kanskje litt tungvint, ihvertfall om man trenger å åpne mer enn kjølevannsinntaket. Skal jeg starte motoren ila. vinteren så gjør jeg det slik etter bruk: Åpner sjøvannsfilteret mens motoren går og lar motoren slurpe i seg litt frostvæske. Deretter stopper jeg moren og tømmer frostvæske i filteret. Frostvæsken vil da renne ned mot og gjennom kuleventilen og så erd et bare å stenge. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 RSL: Forsåvidt enig, etter mitt syn trenger man en avfukter først og fremst for å få tørke ut båten mens det er mildt og fuktig ute (sensommer og høst). Siden trådstarter spør om tips til vinteropplag i boblehavn, er det det jeg har valgt å svare på. Han har allerede opplevet sensommeren og høsten, så om han har klart seg uten avfukter i den perioden, klarer jeg ikke se at han MÅ ha avfukter som en del her inne påstår for å kunne ha det levlig ombord i den tørre perioden vi står ovenfor. At en avfukter kan var gull verd på fuktige dager hvor temperaturen ellers er slik at man ikke fyrer, kan jeg godt skjønne. Nå og fremover er det mer enn nok med ventilasjon og luftsirkulasjon ved hjelp av vifteovn eller Dieselvarmer. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.