Worry II Startet 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2012 (redigert) Ser at det får gode testresultater dette ankere: http://www.seatronic...er-fx-11-p-3723 , koster 1550,-, og noe mer enn det vil jeg ikke bruke. Er det noen som har andre anbefalinger til meg, eller som har erfaring med det nevnte ? Skal brukes med kjetting og ankervinsj akter. Redigert 24.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Fortress er et utmerket lettvektsanker for sand og løs bunn. Men når du først har både kjetting og vinsj vil jeg ha satset på et tyngre anker mer anvendelig på varierte bunnforhold. Kjøp da et moderne anker av typene Cobra, Delta og Rocka. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Har hatt et slikt tidligere, og dregget rundt omkring i halve Bohuslän. Ikke godkjent for mitt vedkommende. Dog, om det fikk fatt i gjørma, så satt det dønn. Og mudret halve bukta når det skulle opp. Når jeg skal kjøpe nytt anker, så blir det Rocka. Den brucekopien vi har nå er bedre. Mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Vil anbefale Delta. Har et slikt på 10 kg på min båt (6,5 ton), og med 50 m / 8 mm kjetting har jeg ligget i ganske ruskete vær. Dreier vind eller strøm graver det seg bare ned på nytt uten å dregge. Du får det på 4 og 6 kilo til mindre båter. Noe mer plasskrevende enn Fortress å stue bort kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Den brucekopien vi har nå er bedre. Mye bedre. Ok, en polert syrefast Bruce-kopi på 7,5 eller 10 kilo ville kanske være bedre allround i området Østfold, Koster, Vestfold, etter hva du mener ? (eller Delta) Takk for råd så langt ! Redigert 24.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Vi brukte jeg en gang i tiden en original Bruce på 7 kg (galvanisert). Den gjorde ikke en god jobb, tror ankeret var for lett til å grave seg ned. Båten vi hadde dette ankeret på (har ankeret enda) veide ca. 6,5 tonn. Dog vil et polert syrefast sikkert skjære seg bedre ned. For å være sikker, så ville jeg i såfall gått for et på 10 kg og polert. I de områdene du nevner, så vil man jo for det meste ha sand- eller søle/leirbunn der man ankrer. Det ankeret vi har nå er brucekopi galv, durer rett ned, sitter dønn. Men det er på 20 kg og er naturligvis ikke noe alternativ for deg, skjønner det. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 20 kilo er nok å ta noe hardt i, ja. Har jo back-up anker ute om natta, eller om det skal blåse opp (brucekopi galv) på 6kg, så det pleier å duge.. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Har et 7,5 kg Brucekopi i syrefast. Har ikke fått brukt det så mye men de gangene det er gjort så har det sittet skikkelig, har vært mudderbunn der. Er så langt fornøud med det, men har tenkt på om det skulle vært 10 kg heller. Har et 15 kg med kjetting i baugen som jeg aldri har brukt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Uten at jeg selv har erfaringer med det, hevdes det at syrefast anker knekker lettere ( for hardt stål) og sitter dårligere pga. glatthet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Hva et fordelene med blankpolert syrefast, annet enn at det ser bra ut, da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Der har vel jeg den motsatte oppfatningen av pettersand. Blankpolerte ankere drar lettere ned i gjørma. Lettere å få skitten av. Om de knekker, så er det en fabrikasjonsfeil som kan skje uansett materiale eller produksjonsprosess. Vurderer her kvalitetsankere. Har et anker som har ligget i garasjen i 20 år, kan gi det bort ved avhenting. I morgen går det på dynga, sammen med en masse annen retro-dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Jeg har et 7.5kg Bruce galvanisert (ekte) på min marex 770. Sitter bra her i telemarks område ihvertfall . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.