Jump to content

Skal bytte anker. Ser på Fortress FX-11 til min Marex 770. Ok ?

Worry II

Recommended Posts

Vi brukte jeg en gang i tiden en original Bruce på 7 kg (galvanisert). Den gjorde ikke en god jobb, tror ankeret var for lett til å grave seg ned. Båten vi hadde dette ankeret på (har ankeret enda) veide ca. 6,5 tonn. Dog vil et polert syrefast sikkert skjære seg bedre ned. For å være sikker, så ville jeg i såfall gått for et på 10 kg og polert. I de områdene du nevner, så vil man jo for det meste ha sand- eller søle/leirbunn der man ankrer.

Det ankeret vi har nå er brucekopi galv, durer rett ned, sitter dønn. Men det er på 20 kg og er naturligvis ikke noe alternativ for deg, skjønner det.

Der har vel jeg den motsatte oppfatningen av pettersand. Blankpolerte ankere drar lettere ned i gjørma. Lettere å få skitten av. Om de knekker, så er det en fabrikasjonsfeil som kan skje uansett materiale eller produksjonsprosess. Vurderer her kvalitetsankere. Har et anker som har ligget i garasjen i 20 år, kan gi det bort ved avhenting. I morgen går det på dynga, sammen med en masse annen retro-dritt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...