AOG Startet 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2012 Jeg leser i brukermanualen at man skal koble av slangen ved pumpen og sette på en annen slange som går ned i en bøtte med vann. Slangen ser rimelig tykk ut (30-40 mm?), er det noen som vet nøyaktig diameter på stussen og hvor man evt får tak i passende slange? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Har selv DPS-A drev og D3 motor, jeg valgte å koble av slange nede på drevet. Denne var ca 34mm i indre diameter. Brukte et 32mm avløpsrør. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bekko Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Jeg har hatt D4 har nå D6, jeg synes det er mye bedre å koble av slangen på drevet som motoren suger vann inn, Jeg har kjøpt en stuss på tess som jeg kobler til , derfra en plast slange ned i et kar.Nå jeg har kjørt motoren en stund, stopper jeg motoren. Fyller en del frostvæske ned i karet, og starter motoren , og suger inn frostvsvæsken. Dette synes jeg er en mye bedre måte å frostsikre motoren på.Båten må selsagt stå på land, men det må den uansett,skal du ta av slange som går inn til sjøvannspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
AOG Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Takk for tips. Leif, høres ut som løsningen din ligner på SF's over. Hvor på drevet kobler du fra slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Bekko Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Hei det er bare en slange på drevet , hvis du ser bort fra hydrolikkslangene til styring og trim,og belger. Eg tror dette er en 2 toms slange , hvis du vil kan eg måle denne slangen. Slangen går ut gjenom båten og inn på en stuss på drevet, hvis ikke eg tar feil , så ligger slange på BB side .Du må ikke finne på å gjøre det slik det står i manual, bare vann søl. Eg pleier å kjøre motor en time for å, rengjøre vannkretsen .Skal du demontere drevet er det veldg i lett å komme til, eg synes det er lurt å demontere drevet hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Det er samme metode som jeg bruker ja, tilter du opp drevet og stapper hodet inn under så ser du med en gang hvordan den aktuelle slangen er festet og hvordan den demonteres. Etter at slangeklemmen er løsnet vipper du slangen av fra slangestussen. Du kan hjelpe til med et stort flatt skruejern om den sitter litt. Edit: se der kom han på banen rett før meg :-) Redigert 24.Oktober.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
DieselDahl Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Vær obs på at motoren kan slite med å suge vann opp fra en dunk på bakken, Høydeforskjell=trykkforskjell. Det hjelper med litt økt turtall. Bøtte i motorrommet funker til å kjøre inn frostvæske, men brukes båten i saltvann trenger du jo å kjøre gjennom ferskvann først og da holder det ikke med en tilitersbøtte. En smart løsning er å kjøpe en murerbøtte og sette inn en slangekobling nede på denne, dunken setter du på badeplattformen og lar hageslangen fylle bøtta. Slange fra dunken og inn på inntaksslangen. Kjør varmt til driftstemperatur på høy tomgang og steng for vannet før glykol tilsettes. Stopp motoren idet bøtta går tom. Sitér dette innlegget Link to post
Bekko Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Eg bruker et kar som eg sitter opp på noen paller ,så pumpen ikke trenge å løfte så høyt Denne metoden har eg brukt i dei 7 årene eg har hatt D4 og D6, virker fint hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Vær obs på at motoren kan slite med å suge vann opp fra en dunk på bakken, Høydeforskjell=trykkforskjell. Kødder du, en impeller pumpe som ikke kan løfte en liten meter det tviler jeg på stemmer, har aldri hatt problemer med det. Men du må sikre at det er tett i koblingen slik at den ikke suger luft. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
DieselDahl Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Kødder du, en impeller pumpe som ikke kan løfte en liten meter det tviler jeg på stemmer, har aldri hatt problemer med det. Men du må sikre at det er tett i koblingen slik at den ikke suger luft. Det er luft i systemet når du har løftet båten på land så dette er ikke kødd nei En impellerpumpe som pisker i luft drar ikke opp vann en meter. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Så mye luft i systemet blir det ikke bare av å løfte båten ut av vannet. Impellerpumpa ligger mye lavere en sjøvannsinntakets høyeste punkt så denne vil ikke bli drenert Redigert 24.Oktober.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Så får vi se om jeg klarer å legge inn en filmsnutt dette blir vell den første Dette er bare en liten snutt av min løsning, spylte først godt igjennom med ferskvann. Tappet så av vannet og gjentok prosessen med ny blanding med frostveske. Den filmen er tatt umiddelbart etter oppstart med kald motor og pumpa suger bedre enn damene ned på strandkaien i Stavanger. Redigert 24.Oktober.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
DieselDahl Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Når båten står på opplagsbukker har du minst en halvmeter fra bånn av båten til bakken og vannet skal løftes opp igjennom transom til slagen som går over bellhousingen. Nummer 15 her. Du får bli med neste år da vettu SF så får du se Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Det må være for å se ansiktsutrykket ditt når du tar av lokket til impellerpumpa etter at båten er løftet opp, og du forventer å finne luft Beklager klarte ikke å dy meg Nei om du har erfaring med at pumpa de ikke klarer å suge så skal ikke jeg gi tips som kan skade andre sin impeller som da måtte gå tørr. Men det funker for meg og jeg tror fremdeles at det må ha vært luft pumpe de har sugd. Redigert 24.Oktober.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
DieselDahl Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Men du har ikke DP-H drev? Forøvrig har nyere D4/D6 sjøvannsfilteret på sugesiden av pumpen og det kan bli endel luft. Sitat"Det må være for å se ansiktsutrykket ditt når du tar av lokket til impellerpumpa etter at båten er løftet opp, og du forventer å finne luft ". Hehe, jeg er selvfølgelig klar over at det står vann her men med mye luft i slangene fra drevet og inn til pumpa kan pumpa fort tømme seg. Da jeg for mange år siden lærte om jetmotorer på skolen fikk vi en preken om at det er ikke noe som heter sug....... (skal ikke diskutere det med de ovennevnte damer) Redigert 24.Oktober.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 32 mm armert slange med 37 ytterdiameter passer perfekt inn i slangen som sitter koblet på drevet. Jeg pleier å sette i stor murerbøtte på en bukk slik at den kommer opptil bunnen av båten. Det har ikke vært problem for motor å suge fra den. Sitér dette innlegget Link to post
AOG Svart 25.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 Takk for alle gode tips, da er det bare å sett i gang. Jeg har lest i en del andre tråder om grønn vs blå frostveske, men ikke blitt så mye klokere. Er det nødvendig å bruke grønn VP frostveske til konservering av sjøvannskretsen? Hva er i tilfelle fordelen vs blå? Sitér dette innlegget Link to post
Bekko Svart 25.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 Til å konservere sjøvannskretsen bruker du den billigste frostvæske Det er den blå frostvæsken , jeg tror den er billig på biltema. Den skal frostsikre og hindre rust, og da er den blå god nok. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 25.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 Orket ikkje dette slange styret lengre. Kjøpte drev pose. Skyller først med ferskvann. Det lar eg renne fritt ut. Så fyller eg drevpose med biltema frostvæske og lar motor gå med dette et minutt eller 2. Dette sirkulerer i drevposen. Sitér dette innlegget Link to post
AOG Svart 25.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 Da var jobben gjort. Brukte 32 mm PVC-rør med et 90 gr. bend, bendet passet perfekt i slangen (nesten for bra, plundret litt med å tre på slangen som er litt flatklemt pga oval stuss på drevet). Brukte blå frostveske fra Biltema, 399,- kr. for 12 kg(!), gikk med mesteparten av bøtta som er en 20 liters murerbøtte også fra Biltema. Ble overrasket over hvor mye motoren sugde; med konstant etterfylling fra hageslangen (greit trykk) ble bøtta sakte tømt, så måtte spe på med en bøtte ved siden av. Mesteparten av kjølevannet kommer ut bak på drevet, men det rant en stråle rett ned fra venstre side nede på drevskjoldet. Håper det er normalt, noen som vet hvor det kommer fra? Sitér dette innlegget Link to post
PandaPP Svart 25.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 (redigert) Heilt normalt Når du starter motoren, vert riseren drenert gjennom dette hullet. (for ikkje lage for stort trykk i "systemet" når eksosen tvinges gjennom drevet) Går ut ved item 6 på Dieseldahl`s illustrasjons tegning. Redigert 25.Oktober.2012 av PandaPP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Så ut som en god løsning det. Men setter du stampen bak eksosutløpet så resirkulerer du mye av vannet og unngår det problemet. Du slipper også unna med mye mindre glycol en det du brukte, om jeg forstod deg riktig i at du brukte alt? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
AOG Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Sikkert ikke dumt, men da måtte jeg hatt en rimelig stor balje, og kunne ikke hatt den i høyden (vet ikke om det er problem med løftehøyde som noen har antydet, men da er jeg i hvert fall på den sikre siden). Skal tåle et lite "glykoltap" (men det er kanskje ikke helt miljøriktig å slippe det ut, men det gjør man jo i alle fall ved første tur til våren...). Det gikk med ca 18 l vann/glykol(50/50), kjørte motoren til det kom blått ut, men det rant nok blått litt lenger enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Jeg brukte 12 kg glykol 50/50 blandet med vann og da kjørte jeg 2 D4 300. Gjør som beskrevet lengre opp i tråden. Et 32 mm rør inn i inntakslangen som kobles fra drevet. Kjørt hver motor en god 1/2 time med ferskvann før glykolen. Det funker og 2 motorer ferdig frostsikret på 1,5 time. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.