Jump to content

Konservering av VP D4-260 m/drev - passende slange?

AOG

Recommended Posts

Jeg har hatt D4 har nå D6, jeg synes det er mye bedre å koble av slangen på drevet som motoren suger vann inn, Jeg har kjøpt en stuss på tess som jeg kobler til , derfra en plast slange ned i et kar.Nå jeg har kjørt motoren en stund, stopper jeg motoren. Fyller en del frostvæske ned i karet, og starter motoren , og suger inn frostvsvæsken. Dette synes jeg er en mye bedre måte å frostsikre motoren på.Båten må selsagt stå på land, men det må den uansett,skal du ta av slange som går inn til sjøvannspumpen.

Hei det er bare en slange på drevet , hvis du ser bort fra hydrolikkslangene til styring og trim,og belger. Eg tror dette er en 2 toms slange , hvis du vil kan eg måle denne slangen. Slangen går ut gjenom båten og inn på en stuss på drevet, hvis ikke eg tar feil , så ligger slange på BB side .Du må ikke finne på å gjøre det slik det står i manual, bare vann søl. Eg pleier å kjøre motor en time for å, rengjøre vannkretsen .Skal du demontere drevet er det veldg i lett å komme til, eg synes det er lurt å demontere drevet hvert år.

Det er samme metode som jeg bruker ja, tilter du opp drevet og stapper hodet inn under så ser du med en gang hvordan den aktuelle slangen er festet og hvordan den demonteres.

Etter at slangeklemmen er løsnet vipper du slangen av fra slangestussen. Du kan hjelpe til med et stort flatt skruejern om den sitter litt.

Edit: se der kom han på banen rett før meg :-)

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Vær obs på at motoren kan slite med å suge vann opp fra en dunk på bakken, Høydeforskjell=trykkforskjell. Det hjelper med litt økt turtall. Bøtte i motorrommet funker til å kjøre inn frostvæske, men brukes båten i saltvann trenger du jo å kjøre gjennom ferskvann først og da holder det ikke med en tilitersbøtte. En smart løsning er å kjøpe en murerbøtte og sette inn en slangekobling nede på denne, dunken setter du på badeplattformen og lar hageslangen fylle bøtta. Slange fra dunken og inn på inntaksslangen. Kjør varmt til driftstemperatur på høy tomgang og steng for vannet før glykol tilsettes. Stopp motoren idet bøtta går tom.

Så får vi se om jeg klarer å legge inn en filmsnutt :giggle: dette blir vell den første

Dette er bare en liten snutt av min løsning, spylte først godt igjennom med ferskvann. Tappet så av vannet og gjentok prosessen med ny blanding med frostveske.

Den filmen er tatt umiddelbart etter oppstart med kald motor og pumpa suger bedre enn damene ned på strandkaien i Stavanger. :lol:

Det må være for å se ansiktsutrykket ditt når du tar av lokket til impellerpumpa etter at båten er løftet opp, og du forventer å finne luft :lol:

Beklager klarte ikke å dy meg :wflag:

Nei om du har erfaring med at pumpa de ikke klarer å suge så skal ikke jeg gi tips som kan skade andre sin impeller som da måtte gå tørr.

Men det funker for meg og jeg tror fremdeles at det må ha vært luft pumpe de har sugd.

Men du har ikke DP-H drev?

Forøvrig har nyere D4/D6 sjøvannsfilteret på sugesiden av pumpen og det kan bli endel luft.

Sitat"Det må være for å se ansiktsutrykket ditt når du tar av lokket til impellerpumpa etter at båten er løftet opp, og du forventer å finne luft :lol:". Hehe, jeg er selvfølgelig klar over at det står vann her men med mye luft i slangene fra drevet og inn til pumpa kan pumpa fort tømme seg. Da jeg for mange år siden lærte om jetmotorer på skolen fikk vi en preken om at det er ikke noe som heter sug....... (skal ikke diskutere det med de ovennevnte damer) :giggle:

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Da var jobben gjort. Brukte 32 mm PVC-rør med et 90 gr. bend, bendet passet perfekt i slangen (nesten for bra, plundret litt med å tre på slangen som er litt flatklemt pga oval stuss på drevet). Brukte blå frostveske fra Biltema, 399,- kr. for 12 kg(!), gikk med mesteparten av bøtta som er en 20 liters murerbøtte også fra Biltema.

Ble overrasket over hvor mye motoren sugde; med konstant etterfylling fra hageslangen (greit trykk) ble bøtta sakte tømt, så måtte spe på med en bøtte ved siden av. Mesteparten av kjølevannet kommer ut bak på drevet, men det rant en stråle rett ned fra venstre side nede på drevskjoldet. Håper det er normalt, noen som vet hvor det kommer fra?

20121025_145400.jpg

Sikkert ikke dumt, men da måtte jeg hatt en rimelig stor balje, og kunne ikke hatt den i høyden (vet ikke om det er problem med løftehøyde som noen har antydet, men da er jeg i hvert fall på den sikre siden). Skal tåle et lite "glykoltap" (men det er kanskje ikke helt miljøriktig å slippe det ut, men det gjør man jo i alle fall ved første tur til våren...).

Det gikk med ca 18 l vann/glykol(50/50), kjørte motoren til det kom blått ut, men det rant nok blått litt lenger enn nødvendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...