jensemann2 Startet 24.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2012 Jeg skal kjøre frostvæske gjennom min saltvannskjølte mercruiser 5,7 v8 og trenger å vite hvor mye vann som er i motoren når jeg er ferdig med å skylle med ferskvann. Hvis jeg blander ut frostvæsken på forhånd vil den jo tynnes ytterligere når jeg kjører inn frostvæske. (Hadde ikke tenkt å tappe ned først) Hvis jeg kjører inn ufortynnet frostvæske og lar det sirkulere en stund vet jeg ikke hvor utvannet den blir. Har tenkt å lage et opplegg med en stor 12 volts lensepumpe som ligger i en bøtte under drevet og en slange opp til "øreklokkene" et alternativ er jo å tappe ned hele motoren etter å ha skylt med ferskvann, men det er jo unødvendig hvis jeg bare tar ut termostaten og kjører frostvæske med rett blandingsforhold i sirkulasjon en stund Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 "En smart løsning er å kjøpe en murerbøtte og sette inn en slangekobling nede på denne, dunken setter du på badeplattformen og lar hageslangen fylle bøtta. Slange fra dunken og inn på inntaksslangen. Kjør varmt til driftstemperatur på høy tomgang og steng for vannet før glykol tilsettes. Stopp motoren idet bøtta går tom." Jeg fylte ca 11 liter på min nybygde ferskvanskjølte motor forleden. Det går litt mindre i en saltvanskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Problemet er at vannet har frosset der jeg skal sette opp båten, så jeg må hente vann i en tønne. Da må jeg sirkulere vannet for å ikke gå tom for fort.. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Jeg har heller ikke tønne som er stor nok til at jeg får hele drevet nedi. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Det er to poenger med å kjøre en stund med ferskvann før du har i frostvæske: Nøytralisere salt i motoren og å få varme nok til å åpne termostaten. Du får kjøpt rektangulære bøtter som passer fint til dette, biltema har tror jeg. Har du ikke tilgang på rennende vann kan du skru av termostathuset og fylle i her uten å starte opp. Drenér først vannet i blokka gjennom pluggene nederst på hver side rett over bånnpanneflensen samt på sirkulasjonslangen inn på sirkulasjonspumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.