Jump to content

Wire i Furlex har røket kordeler, hva gjør jeg?


littmild

Recommended Posts

Emnet sier vel sitt. Jeg tok ned masta før båten skulle opp for første gang i mitt eie, og oppdaget at to kordeler i wire'n på furlexen har røket. Glad jeg så det nå, og ikke midt utpå sjøen, men surt allikevel.

 

Hva skal jeg gjøre? Wire'n må vel skiftes, er dette noe jeg kan gjøre selv? Den er røket helt oppe ved innfestingen i mastetoppen.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Løsningen har jeg ikke, men det minner meg om et tema vi har diskutert litt frem og tilbake i havna har.

En båtnabo bestilte nytt forseil og fikk UV-duken på babord side. De aller aller fleste har det på styrbord side, men da båtnaboen forsøkte reklamere fordi han mener at forseilet SKAL rulles inn moturs på wieren siden det er belastning til tider når man rever forseil og at man da ikke skal tvinge rulleforstaget motsatt vei av tvinning på Wieren, ble han blankt avvist av seilmakeren, som mente at dette ikke var noen fast regel og at båtnaboen selv måtte bekoste det om han ville ha forseilet omsydd.

 

Kort sagt, er jeg nysjerrig på hvilken side du har UV-duken på ditt forseil om du har UV-duk.

 

Ellers vil jeg tro at de fleste riggverksteder kan linke deg videre til hvor du kan bestille ny Wire med ønskede terminaler i hver ende, slik at du enkelt bare setter på nye ved sjøsetting neste år.

Egentlig bør du vel ha en rigger til å se over de andre stagene dine også, kanskje du ryker på flere nye stag i samme slengen. Det er dyrt, man langt billigere enn å havarere masten neste sesong eller den etter.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Da søker du under Selden og finner fram bruksanvisningen på rulleforstaget. Demonterer etter bruksanvisning og får ut wire. Den øvre terminalen må du presse på den nye wire. Konen nede kan være vanskelig å demontere men det går å få tak i ny. Da er det bare å lage den nye wiren like lang som den gamle. Er ikke vanskelig å demontere å trekke ut wire.

Link to post
Share on other sites

Kort sagt, er jeg nysjerrig på hvilken side du har UV-duken på ditt forseil om du har UV-duk.

 

Ellers vil jeg tro at de fleste riggverksteder kan linke deg videre til hvor du kan bestille ny Wire med ønskede terminaler i hver ende, slik at du enkelt bare setter på nye ved sjøsetting neste år.

Egentlig bør du vel ha en rigger til å se over de andre stagene dine også, kanskje du ryker på flere nye stag i samme slengen. Det er dyrt, man langt billigere enn å havarere masten neste sesong eller den etter.

 

RSL

 

Kjøpte båten i våres og det fulgte ikke med rullegenoa, så har aldri "rullet" forstaget, bare knytet fast en mindre fokk til det denne sesongen. Jeg har også tatt ut lina fra den, så da er det vel ikke mulig lenger å se hvilken vei den har vært furlet. De andre stagene ser fine ut syns jeg, men kanskje lurt å få dem sett over. Tips til riggverksteder mellom Arendal og Tønsberg? Og hva ligger meterprisen på sånn ca. om jeg skulle trenge nye wire? (Rimelig beskjeden dimensjon på denne, Ø5-6mm kanskje?

 

Da søker du under Selden og finner fram bruksanvisningen på rulleforstaget. Demonterer etter bruksanvisning og får ut wire. Den øvre terminalen må du presse på den nye wire. Konen nede kan være vanskelig å demontere men det går å få tak i ny.

 

Takk, hadde håpet dette var noe jeg kunne klare selv, budsjettet er ikke enormt akkurat! Noen som vet ca. hva det vil koste meg å bytte denne wiren?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Svart (redigert)

Trekker opp denne, skal demontere wire'n i furlexen, står ikke noe i bruksanvisningen om dette, noen som vet åssen det gjøres?



Problem solved: fant en bedre bruksanvisning: http://www.maximalt.dk/Manualer/Selden/furlex100s.pdf

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...