Jump to content

Hvem bruker dieselvarmeren på sjøen?

Free Lillehammer

Recommended Posts

Min har det med å stoppe etter en stund på babord halser om jeg ikke har nesten full dieseltank.

Dette fordi sugerøret da suger luft. (Det stopper 10cm fra bunnen av tanken)

Det er ikke Wallas jeg har, men jeg vet at noen brennere har begrensning på hvor mange grader helling man kan ha. Hvordan det er med Wallas1800, aner jeg ikke.

RSL

Edit:

HER ligger en manual til varmeren. Jeg ser ingen steder i farta hvor det står noe om at den ikke tåler å gå mens man seiler, men har ikke giddet å lese alt heller da.

På side 4. står det at tanken alltid skal stå lavere enn brenneren (også ved krenging)

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Selvfølgelig bruker jeg Eber D2 varmeren under gange, og hvorfor ikke? Inne i en lun havn er det greit at den lunker på litt, men når kulingen står på og det ikke er langt over frysepunktet, er det greit med litt varme hjemover også. Har aldri hatt problem med varmeren i slike situasjoner selv om båten slenges rundt i kulingen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har webasto 5kw og den er montert tverrskips i 45 grader vinkel i følge monteringsmanualen. Varmeren skal da klare 45 grader hellning begge veger og det går helt fint under seil også. Har også høyt exosutløp bb side akter med loop/svanehals så høyt som mulig under dekk.

Varmeren går bortimot alltid når vi er på tur, tror det er en 2-3 dager i år det ikke har vært behov for varmer.

Så får eg feire inlegg nr. 1000 også..... klikk.

Redigert av volfro (see edit history)

Har webasto 5kw og den er montert tverrskips i 45 grader vinkel i følge monteringsmanualen. Varmeren skal da klare 45 grader hellning begge veger

Meiner ikkje å lage diskusjon , men det er jo relevant hvordan den skal monteres.

Tverrskips, det blir på tvers? Eg er ikkje kjent i seilbåtmiljø og dets uttrykk. Men her skurret det i mine øyne. Om webasto står tverrskips, og i tilleg i 45 grader, og så ligger båten i tilleg i 45 grader. Da står varmeren loddrett oppover ( eller nedover) vel ?

Sover m eber på ja. Gassalarm montert.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

At du kan bruke den når du bruker seilbåten som en motorbåt rett frem, var jo ikke akkurat hva du lurte på, men summa summarum kan vi vel tolke det dit at legfolket mener at det ikker noe problem å seile med varmeren så lenge den ikke suger luft i stedet for diesel.

Om jeg sover med varmerne på????? Jada... ofte gjorde jeg det mens den virket... nå er det noe bugs med den igjen, så jeg håper å finne ut av det på søndag. I dag gidder jeg ikke, i morgen rekker jeg ikke, så da får det bli søndag eller en dag til uka eller no....

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Sæbø og RSL, det var bruk av varmer under krenging eg svarte på. Nå har eg en webasto og eg har ikke sjekka wallasen.

Eg hadde ikke plass til å montere varmeren langskips og da ble det å montere den 45 grader på skrå, og ja ved krenging 45 grader mot sb

så står den rett opp. Men eg krenger sjelden over 15-20 grader og de 3.5 årene eg har seilt med denne har dette fungert fint.

websto_montering.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...