Free Lillehammer Startet 26.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2012 Har en Wallas 1800 ombord. Tenkte å seile et par dager til uken og det er meldt litt hustrig. Har bare brukt varmeren ved landligge så langt. Er det noen som har erfaringer/synspunkter på å la brenneren varme også under seilas? Hva med helning og urolig sjø? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 (redigert) Viktig at eksosutløpet holder seg over vann. Hvis det er rester av luft i systemet, kan dette finne veien til varmeren i urolig sjø og den kan stoppe. Hvis det ikke er mye luft vil det funke å restarte den en gang eller to. Hvis det er mye luft, og man må gjøre mange forsøk, kan den låse seg. Redigert 26.Oktober.2012 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 (redigert) Min har det med å stoppe etter en stund på babord halser om jeg ikke har nesten full dieseltank. Dette fordi sugerøret da suger luft. (Det stopper 10cm fra bunnen av tanken) Det er ikke Wallas jeg har, men jeg vet at noen brennere har begrensning på hvor mange grader helling man kan ha. Hvordan det er med Wallas1800, aner jeg ikke. RSL Edit: HER ligger en manual til varmeren. Jeg ser ingen steder i farta hvor det står noe om at den ikke tåler å gå mens man seiler, men har ikke giddet å lese alt heller da. På side 4. står det at tanken alltid skal stå lavere enn brenneren (også ved krenging) Redigert 26.Oktober.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Worry II Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 (redigert) Jeg har brukt min 3500 mange ganger under gange og i mangt et vær. Aldri hatt noe problemer med det. Det er jo en pumpe som forskyner, så det er jo alltid noe trykk inn. (jeg henter diesel fra egen tank til varmeren) Redigert 26.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Det verste som kan skje er altså at den kan stoppe ? Det er ikke fare for brann eller at den går i stykker ? Hilsen en som også skal ut noen dager nå, og hadde satt pris på at det var lunk nedenunder underveis Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Det er vel ikke noe mere fare i en båt enn i en lastebil, vil jeg tro.. Med de veiene vi har her til lands så kan vel det sammenliknes med stiv kuling på sjøen.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Hvem bruker dieselvarmeren på sjøen? Jeg bruker dieselvarmeren i båten! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Selvfølgelig bruker jeg Eber D2 varmeren under gange, og hvorfor ikke? Inne i en lun havn er det greit at den lunker på litt, men når kulingen står på og det ikke er langt over frysepunktet, er det greit med litt varme hjemover også. Har aldri hatt problem med varmeren i slike situasjoner selv om båten slenges rundt i kulingen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Slingring er en ting, men i seilbåt har vi i tillegg permanent helling over tid. Har aldri vært redd for å kjøre varme i snekka, men er mer skeptisk i seilbåten. Er ikke meld så mye vind i helga, så det går nok bra. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
fluefiskeren Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Vi bruker varmeren (D4) når vi går, spesielt om det er fuktig vær da vi har en kanal som blåser opp på vinduene og holder dem doggfrie når vi går. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Det står i manualen hva som et maks helning over tid under påskrudd varmer. Det gjorde det i alle fall på min eber da jeg monterte den. Bruker min under gange. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 (redigert) Har webasto 5kw og den er montert tverrskips i 45 grader vinkel i følge monteringsmanualen. Varmeren skal da klare 45 grader hellning begge veger og det går helt fint under seil også. Har også høyt exosutløp bb side akter med loop/svanehals så høyt som mulig under dekk. Varmeren går bortimot alltid når vi er på tur, tror det er en 2-3 dager i år det ikke har vært behov for varmer. Så får eg feire inlegg nr. 1000 også..... klikk. Redigert 26.Oktober.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 På denne tiden går Eberen døgnet rundt. Både når vi går og når vi ligger ved land. Aldri problemer. Viktig p la den går for fullt i perioder så den ikke soter ned. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Adi Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Bruker dere varmeren når dere sover i båten også? Eller er det forbundet med fare? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Vi har gjort det når vi ikke ligger til landstrøm. Har alarm hvis eksos komer inn i båten. Anbefales. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bluemarlin Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Jeg har en Wallas 1800 i min båt, jeg har utenbordsmotor så jeg bruker 5 (4?) liters kanner med parafin på min. Jeg bruker den både på sjøen og når jeg overnatter i båten. Så fremst varmeren er riktig montert så skal det ikke være noen problemer under noen forhold. Det lengste min har stått på sammenhengende er vel omtrent 20 timer. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Worry II Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Bruker dere varmeren når dere sover i båten også? Eller er det forbundet med fare? Dette har mange av oss svart på i en egen tråd om temaet her inne, men jeg pleier å søke havn med strøm for å slippe å ha den på om natta. Men jeg har mange netter i løpet av sesongen med varmeren på, ja! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Har webasto 5kw og den er montert tverrskips i 45 grader vinkel i følge monteringsmanualen. Varmeren skal da klare 45 grader hellning begge veger Meiner ikkje å lage diskusjon , men det er jo relevant hvordan den skal monteres. Tverrskips, det blir på tvers? Eg er ikkje kjent i seilbåtmiljø og dets uttrykk. Men her skurret det i mine øyne. Om webasto står tverrskips, og i tilleg i 45 grader, og så ligger båten i tilleg i 45 grader. Da står varmeren loddrett oppover ( eller nedover) vel ? Sover m eber på ja. Gassalarm montert. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
RSL Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 At du kan bruke den når du bruker seilbåten som en motorbåt rett frem, var jo ikke akkurat hva du lurte på, men summa summarum kan vi vel tolke det dit at legfolket mener at det ikker noe problem å seile med varmeren så lenge den ikke suger luft i stedet for diesel. Om jeg sover med varmerne på????? Jada... ofte gjorde jeg det mens den virket... nå er det noe bugs med den igjen, så jeg håper å finne ut av det på søndag. I dag gidder jeg ikke, i morgen rekker jeg ikke, så da får det bli søndag eller en dag til uka eller no.... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Men hvorfor er det en 1800 sail modell? -designet for krengning? Går jeg for motor åpner jeg deler av motorromsluka inn til salongen. Gir en behagelig varme.... Men ikke noe svar på spørsmålet.. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Sæbø og RSL, det var bruk av varmer under krenging eg svarte på. Nå har eg en webasto og eg har ikke sjekka wallasen. Eg hadde ikke plass til å montere varmeren langskips og da ble det å montere den 45 grader på skrå, og ja ved krenging 45 grader mot sb så står den rett opp. Men eg krenger sjelden over 15-20 grader og de 3.5 årene eg har seilt med denne har dette fungert fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.