Jump to content

Seiling : Når slå, og til hvilken ny kurs ?

Erik

Recommended Posts

1. Lurer litt på hvorfor du seiler så romt på kryss?

Dette er nok mest fordi jeg ofte ikke skal noe spesielt sted. Jeg seiler slik at sol, vind, bølger og fremdrift tilsammen oppfattes mest mulig frydefullt ombord.

2. Jeg holder med deg når det gjelder å bruke Apparent Wind Angle (AWA) på instrumentene. Det er den vinden seilene "ser", og tallene kommer direkte fra vindgiveren i toppen av masta. True Wind Angle (TWA) er en matematisk beregning som gjøres ved hjelp av AWA og båtfart. Da må loggen (båtfart) være helt riktig kalibrert. Du bør kunne greie 30 grader AWA under de fleste forhold, og farten skal da være ok. Får du ikke til dette, må du jobbe med seiltrim og seilfasong. Kanskje seilene må skjøtes mer inn? Flates mer?

Det er nok et poeng, jeg kan pine vinkelen på Apparent wind under 30 grader. Det er nok egentlig der jeg bør ligge da, for å slå 90 grader...?

Men sagt på en annen måte, om jeg skal seile som jeg gjør, altså sannsynligvis ofte 50-60 grader på vind, er det noen tommelfingerregel for å forutse neste kurs på da ? Er det noen grov regel på hvor mange grader man kan legge til på app vind for å finne true vind i en gitt fart ? Eks seiler man 45 grader apparent vind i 4 knopp. Hva er true vind egentlig da ? Og hvis den er feks 60, hvor må jeg se for å finne 120 grader ? Det er jo egentlig nesten bakover det :blush:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Er det noen grov regel på hvor mange grader man kan legge til på app vind for å finne true vind i en gitt fart ?

Det vil avhenge både av vindstyrke og båtfart i tillegg til vindvinkel. Dersom du bruker vektorsubtraksjon, vil en ha at

sann vind = relativ vind + båtfart, alle disse tre er da vektorstørrelser.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å finne sann vind. Det er relativ vind som er viktig når man seiler. Som nevn bør du kunne seile 30-35 grader på relativ vind.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...