Erik Startet 26.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2012 (redigert) Er fortsatt novice på seiling, selv om jeg har seila noen sesonger nå. I praksis slår jeg når jeg føler for det, og det viser seg ofte å være for tidlig, og jeg havner også ofte på en annen, lavere kurs enn jeg hadde forutsett (må falle mer av enn planlagt). Ikke ett stort problem med selvslåer og turseiling, men det hender jeg roter det til og mister mye fart på trange plasser likevel. Var med å seila regatta noen ganger nå i ferien, og det så og hørtes ut som om de benyttet tommelfingerregler/teknikker for å beregne/forutse ny kurs før de slo, og dermed også når de var kommet frem til dit de burde være før slag. "Look over your shoulder" hørte jeg sagt flere ganger. Er det noen greie tommelfingerregler eller enkle måter å forutse ny kurs etter slag på ? Hvordan vurderer dere når dere skal slå ? Redigert 26.Oktober.2012 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
RSL Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Jeg tenker 90 grader på akterspeilet av båten. Jeg drar den gjerne "Litt" lengre for å være på sikre siden og det pleier å passe temmelig bra. Om man slår litt sent, er det mulig å ta igjen det med å seile litt rommere når man ser at man helt klart klarer å stå opp til merket. Når man så kan slippe opp og seile litt rommere, øker farten og man har ikke tapt så mye at det gjør noe. Kanskje man til og med har vunnet litt på det. Jeg står ofte lengre på min kurs før slag enn konkurentene i tirsdagsserien og gosser meg hver gang de da må ta et ekstra slag. Det er sikkert individuelt fra båt til båt, men 90gradersregelen passer for min båt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Erik Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Ja seiler mann 45 grader eller skarpere bør jo 90 grader være nok. Mulig jeg er dårlig å beregne 90 grader, men føler likevel at det ofte ikke ble som tenkt etter slag da, og må falle mer av for at seilene skal stå og ikke miste all farten. Autotack funksjonen på Autopiloten tror jeg gir 110 grader ? Jeg måler apparent Wind. Spiller det noen rolle, bør jeg beregne mer plass enn 90 grader da ? Er det noen sikte måte for å beregne 90 grader enkelt og nøyaktig (ala look over your shoulder). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
RSL Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Er det noen sikte måte for å beregne 90 grader enkelt og nøyaktig (ala look over your shoulder). Hvis du står til rors og tenker deg at du legger en lang plank bak deg på tvers av båten, så vil planken peke 90 grader fra der du styrer akkurat der og da. (Det var det jeg mente med 90 grader på akterspeilet) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Zhik Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Det går også an å sikte på tvers av båten langs akterkant av overbygget, over to rekkestøtter eller over 2 wincher. Jeg synes du skal finne din normale slagvinkel. Det er enkelt, les av kompasset før du slår og etter at du har slått. Da ser du fort om du svinger mer eller mindre enn 90 grader. Med riktig trim og god styring bør det være mulig å oppnå 85 grader. Med mindre optimal trim/styring kan det bli opptil 100 grader. Men så blir det alltid litt avdrift, regn med minst et par grader. Mer når det både er mye vind og bølger. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
SuperGnisten Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 En regle jeg lærte en gang på seilkurs var å se rett forut, og ta armen rett til siden fra kroppen. Da vil en kunne se hvor 90 er (ca) Pleier å bruke dette på tur o.l.. og i regatta for å være sikker på at eg klarer merke. Sikter da langt armen og ser om merke kommer på ene eller andre siden av armen. Funker ganske greit. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Blanco Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Hva er som er over skulderen din? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Erik Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Ikke vært å seila med båten på lange tider (skal ut i helga, gleder meg), og kommer på en vesens forskjell på båten jeg var på regatta med i ferien og min egen ; Jeg har rorkult på min. Mao jeg sitter ofte på ripa med rorkultforlenger med ryggen mot dit jeg skal slå til, mens på en båt med ratt så står man i farts rettningen. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
RSL Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Jeg regner med at du ikke slår 180o hver gang selv om den ene skulderen peker rett bakover..... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Popeye70 Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Hvis du har løygangen på tvers av cockpit så er den ypperlig for å sikte 90 grader på tvers av nåværende kurs. Det burde ellers være nok av andre tverrgående linjer i en cockpit - det kan være nater i teak, linjer i gelcoat, kanter på luker eller hva som helst annet som du kan sikte etter. Det er sjelden jeg ser seilbåter uten en eneste tverrgående linje man kan bruke for å sikte, og Hanse 312 har ihvertfall én luke i cockpit som kan brukes for å finne tverrkursen. Om din båt klarer å gå 90 grader på tvers på kryssen avhenger av mange faktorer, hvorav seil er en vesentlig faktor. Har du originalseilene fra 2004 på din båt så kan det tenkes at du må gå rommere enn om du har investert i nye(re) seil. Det er også forskjell mellom typiske turseil og regattaseil. Her må nesten erfaringen din og dine egne måliner gi deg svaret. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Erik Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Jeg regner med at du ikke slår 180o hver gang selv om den ene skulderen peker rett bakover..... Det er fanken ikke langt i fra Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Tranen2 Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Jeg er også nybegynner, men slår så sent jeg kan og så raskt som mulig. Så slipper jeg ut på seilene for å geare ned for å si det slik. Deretter strammes seilene inn i takt med at farten øker. Når jeg ser på slepesporet på kartmaskinen ser jeg at slagene er noe mere enn 90 grader.... ;-) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Erik Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Jeg kan enkelt slippe ut seilet etter slag, spesielt storseilet, som er hovedseil på min hanse. Men jeg gjør det ikke. Forseilet er selvslående, så det går også rett over uten ny trim slik en genoa jo får. Jeg har heller ikke løygang. Ett slag hos meg innebærer altså kun å flytte litt på rorkulten til jeg har ny kurs. Innvirker dette oppsettet på hvordan jeg skal praktisere ett slag ? Bør jeg slippe ut litt på storseilskjøtet og så stramme gradvis inn igjen? Bør jeg slå til en rommere kurs enn ønsket for så å spisse litt når farten er tilbake? Begge deler kanskje? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jawik Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Cluet er å få nok fart til å komme rundt første gang. Tror ikke jeg har tenkt over dette med 90 gr noen gang fordi dette er jo alfa for å slå. Har en kurs og god fart for en bøye ser en jo fort hvor nær en kan våge seg uten å bomme på bøyen. Får en ikke opp god nok fart p.g.a. svak vind sier det jo seg selv at vinkelen blir ganske stor for å få opp fart. Noen ganger må en bare slippe ut på seil, men det burde ikke være nødvendig vist en har inne trimmen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
ravddo Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Tommelfinger regelen du kan bruke er ca 90 grader men er også avhengig av båtype. Men når man skal slå kan jo ha mange sider. På tur går man ofte lange slag. Om man seiler regatta eller tur mener jeg det er viktig å være litt proaktiv og se litt framover.Hvordan vil man gå oppover der man skal? Når man går inn i slag er det også lurt å ikke slå for fort. Tverrer man roret stopper båten opp, gir man først litt lite ror og holder farten inn i slaget henter man mange høydemeter. Mot slutten av slaget må rorutslaget være større for å komme på ny kurs. Hvis ikke rormannen er for brå så kan man også få genoaen på ny hals uten å vinsje noe særlig. Dette er jo også avhengig av vindstyrke. Når man seiler regatta ønsker man ikke å "overstå" merket mere en nødvendig, dette er alltid tap. En annen viktig tommelfingeregel er å seile det lengste benet først, alså seil den retningen på kryss som bringer deg nermest mot merket /retningen du skal. Og for å gjøre det vanskligere. Strømretning, strømstyrke, vindskift, vindstyrke, andre båter............. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Bra innlegg Ravddo, nå gleder jeg meg til regattasesongen igjen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Og en fordel å komme inn mot merket med styrbord halser hvis det er andre båter i feltet i nærheten. Som Ravvdo sier så er det tap å overlå merket for mye, men tapt høyde tar en til en viss grad igjen i fart om en må falle av litt. Jeg syns det er værre å måtte pine (gå maks opp mot vinden/ta mest mulig høyde og litt til) på siste leggen for å slippe å måtte slå en gang ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Og en fordel å komme inn mot merket med styrbord halser hvis det er andre båter i feltet i nærheten. Som Ravvdo sier så er det tap å overlå merket for mye, men tapt høyde tar en til en viss grad igjen i fart om en må falle av litt. Jeg syns det er værre å måtte pine (gå maks opp mot vinden/ta mest mulig høyde og litt til) på siste leggen for å slippe å måtte slå en gang ekstra. Nå er vi vel litt ute i forhold til der tråden startet. Enig i at å pine høyde er sjeldent lønsomt. Men å "skyte" merket kan funke bra hvis man har god båtfart inn. Skal man runde en normal BB runding på et merke er SB halser inn mot merket en safe kurs. Men i havseilaser er det like vanlig med SB runding. Det man uansett hals ikke bør gjøre/ eller vite hvis man gjør det, er å slå inne i 3 lengder sonen rundt merket. Her syndes det mye når SB båter kommer inn mot merket (med rett til veien) slår for å komme rundt merket og ikke gir BB båtene plass på innsiden. I LYS seilaser blir det sjeldent så tett at det er noen problemer. Er ikke mange klubbseilaser jeg har bruk for mere en sjøveisreglene og det er slik det skal være. Så det å komme SB inn mot et merke betyr ikke at man alltid har rett til veien under hele rundingen. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Erik Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Var ute og koseseila i helga, og som vanlig slo jeg og havna på veldig mye rommere kurser enn forutsett. Tror det skyldes 2 faktorer : 1 Jeg seiler ofte ikke så skarp jeg kan, men litt rommere, for å få mer fart. Ergo må slaget være mye mer enn 90 grader for å oppnå samme fart på motsatt halser. 2 Jeg bruker apparent wind på instrumentet. Er jeg på 45 grader Apparent, i svak vind, og med OK fart, så er jo true vind egentlig mye rommere, Ved slag taper jeg ofte en del fart, ergo flytter apparent wind selg bakover på motsatt halser, selv om jeg slår 90 grader, og jeg må da falle av for å gjenvinne fart og flytte apparent wind fremover igjen.. Det hele skyldes nok i bunn og grunn kombinasjonen av dårlig erfaring og vurderings evne kombinert med sløvskap Men det er nå gjilt å seile okke som Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Du har ikke mulighet til å stille instrumentet ditt slik at det viser VMG?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RSL Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Blås i instrumentene og seil etter lusa. Jeg har ikke vindinstrumenter som fungerer, så jeg er nødt til å følge magefølelsen, lus og erfaring med gjeldende båt. Nå skal det legges til at jeg ikke har seilt lenge og jeg vinner ingen regattaer, men akkurat det å klare å stå helt opp til merket så å si hver gang, Ja det får jeg til. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Herman Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Så slipper jeg ut på seilene for å geare ned for å si det slik. Deretter strammes seilene inn i takt med at farten øker. Hvorfor slipper du ut seilene? Man må selvfølgelig slippe genoa og skjøte den inn på den andre halsen. Men forøvrig ser jeg ingen som helst grunn til å slippe seilene i slaget. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Enzo Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Og ikke glem strømmen, om strømmen vil føre deg bort fra mål på den ene halsen og nærmere mål på den andre da velger du den halsen som driver deg mot mål, det er ikke nødvendig å slåss mot både strøm og vind når man kan spille på lag med naturen Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Var ute og koseseila i helga, og som vanlig slo jeg og havna på veldig mye rommere kurser enn forutsett. Tror det skyldes 2 faktorer : 1 Jeg seiler ofte ikke så skarp jeg kan, men litt rommere, for å få mer fart. Ergo må slaget være mye mer enn 90 grader for å oppnå samme fart på motsatt halser. 2 Jeg bruker apparent wind på instrumentet. Er jeg på 45 grader Apparent, i svak vind, og med OK fart, så er jo true vind egentlig mye rommere, Ved slag taper jeg ofte en del fart, ergo flytter apparent wind selg bakover på motsatt halser, selv om jeg slår 90 grader, og jeg må da falle av for å gjenvinne fart og flytte apparent wind fremover igjen.. 1. Lurer litt på hvorfor du seiler så romt på kryss? Du får bedre fart, men du seilere langsommere mot vinden (eller målet). De fleste vil gjerne seile raskest mulig mot vinden, enten det er tur eller regatta. Hvis du ikke seiler så høyt som båten kan, er det vel litt meningsløst å diskutere slagvinkler? Da slører du egenlig bare frem og tilbake. 2. Jeg holder med deg når det gjelder å bruke Apparent Wind Angle (AWA) på instrumentene. Det er den vinden seilene "ser", og tallene kommer direkte fra vindgiveren i toppen av masta. True Wind Angle (TWA) er en matematisk beregning som gjøres ved hjelp av AWA og båtfart. Da må loggen (båtfart) være helt riktig kalibrert. Du bør kunne greie 30 grader AWA under de fleste forhold, og farten skal da være ok. Får du ikke til dette, må du jobbe med seiltrim og seilfasong. Kanskje seilene må skjøtes mer inn? Flates mer? Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Mulligan Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Nå må du ikke gi et inntrykk av at det er en grunn til at seilbåter manøvrerer som de gjør. Folk med stooor kompetanse på sjøen har gjentatte ganger utbasunert at seilbåter virrer rundt uten mål og mening. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.