kentm Startet 26.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2012 hei jeg har en volvo penta md 21a. jeg sliter lit med den gir kassa på den. den smeller så når jeg girer hva kan det være fpr noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nestor Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Vet du hva slags kasse du har ?? Høres ut som det er en VP-MS 3. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kentm Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 ja det er en ms 3 kasse. er det ikke noe slure clutch på di? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nestor Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 MS 3 er en mekanisk kasse med "kobblingskon" og en "sjaltebrikke". Dersom denne kobblingskonen er slitt, kommer disse lydene . Deretter begynner kassa å slure, eller "går ikke i gir ", etter innkobling.( Kan ev. gå i gir med mer turtall) Noen mener shimsing, miksing og triksing for å få dette i orden, og for å ha "reparert kassa" hjelper. Dette er forsåvidt riktig, men det holder ikke over tid. Konen må skiftes + brikka, kassa må altså demonteres. Lagershimsing bør også sjekkes. Det er heller ingen justering på dette, kassa i fri, spaken i fri, stemmer gearwiren med hullet i koblinngs-hendlen på kassa, er det ikke mer en det. Kassa krever olje med ep tilsettning f.eks. ep 75-90 eller traktor universal, f.eks. statoil muliiway, Har sett det er brukt atf, kassa er slett ikke beregnet for denne olje. "Smeller"... graden av lyd/ulyd er ikke lett å si her, men disse kassene er ikke helt "lydløse" v. giring. Men går den i gir med en gang på motorens laveste turtall, eller må det til litt mer ? Eller slurer den ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kentm Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 motoren går på runt 7 8 hundre omdreininger. den går fit i gir og i revers. den slurer heller ikke noe. men der man setter flensen på kassa står den en lit stor flens. har tatt den opp og set der liger den en klørts eller noe i den. kan ta bilde vist det er lettere og se da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Har ei sånn kasse liggende hvis det er av interesse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kentm Svart 31.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 inni den liger det en slaks clutch. skal det være noe olje i den? eller hordan fuger den? er det den som skal slure når man girer så det ikke smeller då? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nestor Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Demonter denne om du ikke har gjort d. Denne er for å "skåne" kassa mot torsons-kraft fra propeller. Dette er jo noe som vanligvis ikke brukes på nyere kasser, enten d er koblings-kon eller lamell-pakke. Reparerer noen slike kasser i sessongen, men kan ikke huske at d var no slik lyd i disse, men for all del.... D er friksjonsbelegg der, men den skal jo ikke slure, bare "gi etter litt" (rar måte å si d på, men) for som jeg sa pga. torsons-kraft. Er denne slarkte, klart at denne lyden kan komme. Dette tenkte jeg ikke på, sorry. Men er d slik, er d ikke lett å ta dette her, uten å ha hørt, å vurdert det ut i fra d. Deler til denne kan ikke jeg huske å ha brukt. Sjekk dette, så kan vi ev ta`n derfra. Lyden kommer ganske sikkert av "torsonsslark" om det ikke er no son klarer å lure oss. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.